Screenshot 2024-10-24 at 17.53.07.png
  • png
Cinema Regained PR.jpg
  • jpg

INTERNATIONAL FILM FESTIVAL ROTTERDAM PRESENTEERT CINEMA REGAINED VOOR EDITIE 2025

Het Cinema Regained-programma van IFFR 2025 biedt onder meer wereldpremières van Vani Subramanians Cinema Pe Cinema: The Theatres. The Movies. And Us, Ali Khamraev en Yuri Klimenko's eerbetoon aan Sergei Parajanov’s The Lilac Wind of Paradjanov en Mousso Fariman, de terugkeer van Drissa Touré als regisseur.

Rotterdam - 9 januari 2025 - International Film Festival Rotterdam (IFFR) heeft het Cinema Regained-programma voor de editie van 2025 bekendgemaakt: een geheel van gedeelde filmgeschiedenis en verbeelding. Via maar liefst 43 werken wordt het publiek  getrakteerd op gerestaureerde klassiekers, prikkelende documentaires over filmcultuur en boeiende verkenningen van het cinematografische erfgoed. Het programma richt zich zowel op recent cinematografisch werk als op de filmgeschiedenis, met een selectie van restauraties voor 1970. 


Olaf Möller, programmeur van Cinema Regained: "IFFR is altijd op zoek naar vernieuwing, maar vergeet nooit om ook terug te kijken. Zo slaat Cinema Regained dit jaar een belangrijke brug tussen heden en verleden. Het programma brengt het publiek opnieuw in contact met vergeten filmverhalen: een nieuw hoofdstuk van het verhaal dat we al langer in Rotterdam vertellen. Het biedt de ruimte om dieper in te gaan op bijzonderheden en vormt de verbinding voor het bredere festival. Diverse verhalen die een aanvulling zijn op onze Focus-programma's komen samen. Het is een kans om stil te staan bij de culturele en politieke erfenis van film door de tijd heen en je te verbazen over enkele van de grootste filmmakers ooit, zowel gevierde als vergeten helden. Dat is prachtig om te zien!" 


Hoogtepunten van Cinema Regained 


De selectie van Cinema Regained voor 2025 richt de aandacht op zowel gevierde als vergeten filmmakers die hebben bijgedragen aan de filmgeschiedenis. Na een pauze van 30 jaar maakt regisseur Drissa Touré uit Burkina Faso zijn rentree met Mousso Fariman, die hij samen regisseerde met Stéphane Mbanga. De film, die in Rotterdam zijn wereldpremière beleeft, behandelt de tegenstrijdigheden in de samenleving van Burkina Faso, waarbij de focus ligt op de veerkracht van vrouwen in het dagelijks leven.


Het oeuvre van Sergei Parajanov wordt geëerd met de wereldpremière van The Lilac Wind of Paradjanov, 37 jaar na zijn eerste internationale bezoek aan het festival. Filmmaker Ali Khamraev dook samen met cameraman Yuri Klimenko in de archieven. Het tweetal reisde naar Armenië en Georgië om Sergei Parajanov te eren. Hij was een van de grootste filmmakers van de 20ste eeuw die grenzen verlegde met zijn visie en zich verzette tegen tradities. 


IFFR toonde in 1988 The Jester van José Álvaro Morais. De film keert terug in een gerestaureerde versie, waarin theater en film versmelten in een poëtische bewerking van Alexandre Herculano's roman uit 1842 over de Portugese onafhankelijkheid. De Thaise cinema staat centraal met Khom Akadets I Am with a Monk, een aangrijpend verhaal over overleven en verlossing met de Thaise filmiconen Sombat Methanee en Sorapong Chatree. 


Twee keer eerder bracht Cinema Regained de documentaireserie Modern Korea naar Rotterdam. Deze tv-serie van de Koreaanse publieke omroep KBS biedt een kritische kijk op de geschiedenis van het land door de lens van de eigen KBS-producties. Het nieuwste deel Korean Dream: The Nama-jinheung Mixtape beleeft zijn internationale première op IFFR. Filmmaker Lee Taewoong bouwde deze reflectieve documentaire op uit filmfragmenten van de inmiddels verdwenen Nama-jinheung studio en schept zo een beeld van het innerlijke landschap van Koreanen tijdens de Koude Oorlog. 


Vaste IFFR-gast Khavn maakte met de wereldpremière Bomba Bernal een AI-gedreven eerbetoon aan het Filippijnse bomba genre. Saeed Nouri is een andere festivalfavoriet die met Tehran, An Unfinished History de onbekende geschiedenis van de Iraanse cinema voor 1979 presenteert. Ondertussen keert ook Sami van Ingen terug met Cast of Shadows. Dit intieme essay, opgebouwd uit archiefmateriaal, ontrafelt de verhalen van de vrouwen achter de nalatenschap van Robert Flaherty. Het is een van de vele titels in het programma dit jaar die vrouwen in het middelpunt van de filmgeschiedenis plaatsen.


Net als in eerdere edities staan vrouwen centraal in het programma van Cinema Regained. De Indiase filmmaker Sai Paranjpye voegt met Katha humor en charme toe aan de klassieke fabel van de haas en de schildpad. Ook gaat Cinema Pe Cinema: The Theatres. The Movies. And Us van Vani Subramanian in wereldpremière. De film onderzoekt de erfenis van de Indiase bioscopen met één filmzaal en verweeft de herinneringen aan deze theaters met de maatschappelijke en politieke veranderingen in het land van de afgelopen eeuw. 


De uit Gujarati (West-India) afkomstige filmmaker Chetna Vora wordt geëerd met de vertoning van haar eerste film Oyoyo, een onderzoek naar het leven van buitenlandse studenten in de Duitse Democratische Republiek. Daar studeerde ze film, en onderzocht ze thema's als culturele identiteit, muziek en gemeenschap. Haar tweede film Frauen in Berlin is een verzameling verhalen en indrukken vanuit het vrouwelijke perspectief en te zien in het programma Focus: Hold Video in Your Hands dat bewaard is gebleven op VHS. Christiane Büchners Erzählungen eines Kinogehers schetst een portret van de liefde voor de film, middels gesprekken met Werner Dütsch die een voorloper was van Duitse televisie bij de filmcultuur. 


Het programma geeft ook veel ruimte aan historische verhalen die vaak onverteld blijven. Met de wereldpremière van Hafiz Rancajale's Bachtiar wordt de weggemoffelde nalatenschap van de Indonesische filmmaker Bachtiar Siagian nieuw leven ingeblazen. Siagans carrière werd afgebroken tijdens de anticommunistische zuivering van 1965, waarna het merendeel van zijn werk onder het regime van Soeharto werd vernietigd of verwaarloosd raakte. Deze film biedt een krachtig tegengeluid en stelt het vertekende beeld van zijn nalatenschap in de officiële geschiedschrijving ter discussie. Bachtiars meesterwerk Turang (1957), dat onlangs werd herontdekt, wordt vertoond in Focus: Through Cinema We Shall Rise! 


Het Cinema Regained-programma belicht ook een aantal werken voor 1970. Stuk voor stuk bieden ze unieke vertelperspectieven. Naast het retrospectief van de Oekraïense filmmaker in Focus: Sergii Masloboishchykov, verdiept Cinema Regained de context met een verkenning van de Oekraïense ballingschapscinema in de VS van de jaren 30. Cossacks in Exile (1939), de tweede en laatste samenwerking tussen filmmaker Edgar Georg Ulmer en danser-choreograaf Vasilʹ Avramenko, vertelt het verhaal van Oekraïners die weigeren zich te onderwerpen aan de Russische autoriteiten en uit hun land worden verdreven.


There's a Fire Burning (1943) van Gustaf Molander vertelt een liefdesverhaal om zo de spanningen in oorlogstijd te verkennen. De film werd onlangs geëerd met een retrospectief in Il Cinema Ritrovato in Bologna. Tengiz Abuladze presenteert in Someone Else's Children (1958) een teder verhaal van een broer en zus op zoek naar een moederfiguur, terwijl Kaja, I'll Kill You! (1967) van Vatroslav Mimicazich opvalt als een gedurfde, gefragmenteerde verkenning van onderdrukking, waarin poëtische verhalen zich vermengen met opvallende experimenten.


In Todo parecía posible van Ramón Rivera Moret staan culturele identiteit en de gemeenschapszin van de filmwereld centraal. De film bekijkt het utopische moment van Puerto Rico door een andere lens: die van de makers van plattelandsfilms in de jaren 50 en 60. Behalve deze film is er het korte programma A Better Tomorrow for Puerto Rico, met drie titels uit de begindagen van de film in Puerto Rico, waaronder Las manos del hombre (1952) van Jack Delano.


Cinema Regained PR - World Premieres.jpg
  • jpg

Het volledige overzicht van de films die worden vertoond als onderdeel van Cinema Regained: 


¡Homofobia! (Europese première)

regie: Goyo Anchou

Argentinië, 2024


Bachtiar (wereldpremière)

regie: Hafiz Rancajale 

Indonesië, 2025


Bomba Bernal (wereldpremière)

regie: Khavn 

Filippijnen, 2025


Cast of Shadows (wereldpremière)

regie: Sami van Ingen 

Finland, 2025


Cinema Pe Cinema: The Theatres. The Movies. And Us (Europese première)

regie: Vani Subramanian 

India, 2025


Cossacks in Exile 

regie: Edgar G. Ulmer 

Verenigde Staten, 1939


Erzählungen eines Kinogehers (wereldpremière)

regie: Christiane Büchner 

Duitsland, 2025


I Am with a Monk 

regie: Khom Akadet 

Thailand, 1984


Kaja, I'll Kill You!
regie: Vatroslav Mimica 

Kroatië, Joegoslavië, 1967


Katha
regie: Sai Paranjpye 

India, 1983


Korean Dream: The Nama-jinheung Mixtape (internationale première)

regie: Lee Taewoong 

Zuid-Korea, 2024


Mousso Fariman (wereldpremière)

regie: Drissa Touré, Stephane Mbanga 

Burkina Faso, 2025


Negligence 

regie: Ali Kasmaie 

Iran, 1953


No Magic for Socialists (wereldpremière)

regie: Htoo Lwin Myo 

Myanmar, 2025


Someone Else's Children 

regie: Tengiz Abuladze 

Georgië, 1958


Tehran, An Unfinished History (wereldpremière)

regie: Saeed Nouri 

Iran, 2025


The Grey Machine (wereldpremière)

regie: Péter Lichter 

Hongarije, Estland, 2025


The Jester 

regie: José Álvaro Morais 

Portugal, 1987


The Lilac Wind of Paradjanov (wereldpremière)

regie: Ali Kasmaie 

Armenië, Oezbekistan, Oekraïne, Italië, 2025


The Red Badge of Courage 

regie: John Huston 

Verenigde Staten, 1951


The Wide World of Mystery: House and the Brain 

regie: Gloria Monty 

Verenigde Staten, 1973


There's a Fire Burning 

regie: Gustaf Molander 

Zweden, 1943


Todo parecía posible (wereldpremière)

regie: Ramón Rivera Moret 

Verenigde Staten, Puerto Rico, 2025


La nott'e'l giorno 

regie: Gianni Castagnoli 

Italië, 1976


Notre Dame de la Croisette 

regie: Daniel Schmid 

Zwitserland, 1981


Orangemond 

regie: Gabriele Denecke 

Duitsland, 1980


Oyoyo 

regie: Chetna Vora 

Duitsland, 1980


The Classic Ghosts: Deadly Visitor 

regie: Lela Swift 

Verenigde Staten, 1973


The Death of Dracula (wereldpremière)

regie: Attila Gödri, Gyopár Buzási, Flóra Kovács, Szabolcs Sztercey, Orsolya Orbán, Boglárka Angéla Farkas, Nóra Miklós, Zsófia Makkai 

Roemenië, Hongarije, Frankrijk, 2025


Was die Nacht spricht - eine Erzählung (wereldpremière)

regie: Hans Scheugl 

Oostenrijk, 2025


Itinéraire de Jean Bricard (Nederlandse première)

regie: Jean-Marie Straub, Danièle Huillet 

Frankrijk, 2007


Kiss 

regie: Varun Grover 

India, 2021


Lantern Magic (wereldpremière) 

regie: Adam Barker-Mill 

Verenigd Koninkrijk, 2025


Las manos del hombre 

regie: Jack Delano 

Puerto Rico, 1952


Modesta 

regie: Benjamin Doniger 

Puerto Rico, 1956


Neige 

regie: Roland Truffaut 

Frankrijk, 2024


o.T. (Dokument Nr. 1)(Helmut Waldemar / Winchester Banz) (wereldpremière)

regie: Jürgen Heiter 

Duitsland, 2025


Ode to R.G. Springsteen 

regie: John Winn 

Verenigde Staten, 2024


S. Parajanov. Delayed Premiere (internationale première)

regie: Yuriy Repik (Oekraïne, 1995)


Saturn Return 

regie: Daniela Zahlner 

Oostenrijk, 2024


The Geneva Mechanism: A Ghost Movie 

regie: Péter Lichter 

Hongarije, Estland, 2024


Una voz en la montaña 

regie: Amilcar Tirado 

Puerto Rico, 1952


Where Russia Ends 

regie: Oleksiy Radynski 

Oekraïne, 2024

Meer informatie over accreditatie voor IFFR 2025 vind je hier. Informatie over de belangrijkste datums van het festival bekijk je hier.


Over IFFR 

De 54ste editie van het International Film Festival Rotterdam (IFFR) vindt plaats van 30 januari tot en met 9 februari 2025. IFFR presenteert een toonaangevend internationaal filmfestival en een programma dat het hele jaar door de waardering voor film in al zijn vormen verdiept. Ook is IFFR actief bezig met het ondersteunen van nieuw en avontuurlijk filmtalent middels de coproductiemarkt CineMart, het Hubert Bals Fonds, Rotterdam Lab en andere activiteiten voor professionals.

IFFR wil de kijk van mensen op de wereld en op elkaar verruimen, verrijken en uitdagen door middel van film en audiovisuele kunst. IFFR presenteert een toonaangevend internationaal filmfestival en een programma dat het hele jaar door de waardering voor film in al zijn vormen verdiept, het publiek verbreedt en diversifieert, en kansen creëert voor onafhankelijke filmmakers en kunstenaars van over heel de wereld.

Met onze toekomstgerichte programmering en vooruitstrevende initiatieven creëren we een toevluchtsoord voor verschillende stemmen, audiovisuele formats en diverse vertelvormen. 

IFFR is een onmisbare bestemming voor filmprofessionals en filmliefhebbers. We ondersteunen filmmakers en kunstenaars met financiering en ontwikkelingsmogelijkheden en vergroten de impact van hun werk in de wereld. We zijn toegankelijk voor iedereen. Door middel van vertoningen, lezingen, tentoonstellingen, onderwijs, professionele initiatieven en financieringsprogramma’s brengen we mensen van alle achtergronden bij elkaar en stimuleren we ontdekkingen, erkenning, gesprekken, leren en ontwikkeling. Wij kijken waar anderen niet kijken en creëren ruimte voor ideeën, waarbij we creatieve grenzen verleggen die de kracht hebben om te transformeren.

IFFR is dankbaar voor de steun van onze subsidiënten, partners en donateurs waaronder Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW), Gemeente Rotterdam, Creative Europe Media, Nederlands Filmfonds, Fonds 21, de Volkskrant en de VriendenLoterij.

25_LOGOBALK-LIGGEND_SUBSIDIZERS_NED-zw.png
  • png
25_LOGOBALK-LIGGEND_HOOFDSPONSORS_NED_ZW.png
  • png

Ontvang exclusief nieuws

Ben je een journalist? Of werk je voor een dagblad, tijdschrift of blog?
Meld je aan en krijg als eerste toegang tot ons nieuws.

Aanmelden

Ontvang het laatste International Film Festival Rotterdam nieuws via RSS.

Of abonneer handmatig met de Atom URL