IFFR ONTHULT FOCUSPROGRAMMA'S VOOR 2025: retrospectieven over vrouwelijke filmmakers, een Oekraïense auteur, de impact van een baanbrekende Indonesische conferentie uit 1955 en de blijvende cultuur van homevideo
Focusprogramma's belichten filmmakers Katja Raganelli en Sergii Masloboishchykov, het 70ste jubileum van de Bandung-conferentie en de VHS-cultuur
Inclusief wereldpremières van Alex Ross Perry's Videoheaven, Gyz La Rivière’s Videotheek Marco en Sergii Masloboishchykovs internationale première Yasa
Rotterdam – 14 november 2024 – International Film Festival Rotterdam (IFFR) heeft de Focusprogramma's voor editie 2025 bekendgemaakt: een inspirerende line-up van visionaire filmmakers, boeiende retrospectieven en actuele thematische programma's.
De Kroatisch-Duitse documentairemaker Katja Raganelli en de Oekraïense auteur Sergii Masloboishchykov staan in de spotlight met speciale Focusretrospectieven, waarin hun unieke bijdragen aan de filmkunst gevierd worden. Het 70-jarig jubileum van de Bandung-conferentie, waar het concept van het Mondiale Zuiden ontstond, wordt gemarkeerd met een thematische verkenning van de filmculturen van verzet en hervorming die het inspireerde. Het festival verdiept zich daarnaast in het levendige erfgoed van de VHS-cultuur door middel van vertoningen en communityprojecten. De 54ste editie van IFFR vindt plaats van 30 januari tot en met 9 februari 2025.
Vanja Kaludjercic, Festivaldirecteur IFFR, legt uit: “Met deze vier Focusprogramma’s biedt IFFR 2025 een onderscheidend platform met filmische eigenzinnigheid, sociaal-politiek discours en culturele reflectie. Elk van deze programma’s is ofwel de eerste in zijn soort of bekijkt de wereld vanuit een nieuw gezichtspunt: over Katja Raganelli, wier werk de evolutie van vrouwen in de filmindustrie in de 20ste eeuw vastlegt; en Sergii Masloboishchykov, de Oekraïense filmmaker die de recente geschiedenis van zijn land documenteert. We onderzoeken de wereldwijde betekenis van de Afro-Aziatische conferentie van 1955 in Bandung met een thematische verkenning van cinema in het Mondiale Zuiden; en vieren de gemeenschapszin, doe-het-zelf creativiteit en unieke kijkwijze van de VHS-cultuur. Van het vieren van de bijdragen van ondergewaardeerde filmmakers tot het herbekijken van historisch en cultureel erfgoed; het festival blijft ruimte creëren om collectief te genieten van de kracht van cinema.”
IFFR 2025 zet Katja Raganelli in de schijnwerpers, een in Kroatië geboren Duitse documentairemaker wier uitgebreide oeuvre ongeëvenaarde aandacht besteedde aan de geschiedenis van vrouwen in de filmwereld op de publieke televisie. Haar werken, vaak maar één keer uitgezonden, zijn uit het zicht van het publiek verdwenen. Dit retrospectief is een essentiële stap in het behoud en de viering van haar documentaires. Films die worden vertoond zijn o.a.: Margery Wilson – Vom Stummfilmstar Hollywoods zur Filmregisseurin (Katja Raganelli, 1996), Valie Export – Portrait einer Filmregisseurin (Katja Raganelli, 1981), en Die Liebe ist ein Mythos – Delpine Seyrig (Katja Raganelli, 1978).
Het Focusprogramma presenteert Raganelli’s portretten van iconische figuren, variërend van moderne auteurs als Agnès Varda, Márta Mészáros en Valie Export tot vroege pioniers als Alice Guy-Blaché en Lotte Reiniger, naast aanvullende titels van die filmmakers zelf. Het programma benadrukt niet alleen Raganelli’s toewijding voor de werken van vrouwelijke filmmakers, maar sluit ook aan bij de geschiedenis van IFFR om ondervertegenwoordigde stemmen in film te verkennen.
Met de internationale première van zijn nieuwste werk Yasa (2023) staat de Oekraïense regisseur Sergii Masloboishchykov centraal in dit retrospectief. Drie decennia na de vertoning van zijn debuutfilm Josephine, the Singer and the Mice People (1994) keert hij terug naar IFFR waar ook de vertoning van Own Voice (2016) onderdeel is van het programma.
De films van Masloboishchykov, die zowel fictie als documentaires omvatten, bieden een indringend persoonlijk maar nationaal resonerend perspectief op de evolutie van Oekraïne. Zijn werk, van het vastleggen van de Maidan-protesten tot het documenteren van de aanhoudende Russische invasie, combineert persoonlijke zorgen met vragen over het lot van zijn land. Dit retrospectief biedt het publiek een diepgaand inzicht in het culturele en politieke landschap van Oekraïne door de lens van een van zijn meest vooraanstaande filmmakers.
In 2025 is het 70 jaar geleden dat de historische Afro-Aziatische conferentie in Bandung, Indonesië plaatsvond. Destijds kwamen er 29 landen bijeen om de economische en politieke eenheid te bespreken, de bakermat van wat nu bekendstaat als het Mondiale Zuiden. Het evenement inspireerde ook het Afro-Aziatische filmfestival, dat drie keer in Tasjkent (1958), Caïro (1960) en Jakarta (1964) werd gehouden. Deze festivals legden de basis voor een filmcultuur van verzet en hervorming, waar IFFR later deel van werd via het Hubert Bals Fonds.
Deze thematische verkenning versterkt IFFR’s toewijding om de verhalen van kolonisatie en ontheemding bloot te leggen en tegelijkertijd de culturele bijdragen van Indonesië te vieren, een land dat nauw verbonden is met de diverse gemeenschap van Rotterdam.
Met de wereldpremière van Alex Ross Perry’s documentaire Videoheaven, die de geschiedenis van videotheken in de Hollywood-cinema beschrijft, viert dit programma het community-gevoel van de VHS-cultuur. De Rotterdamse filmmaker Gyz La Rivière keert terug naar het festival met de wereldpremière van Videotheek Marco, zijn ode aan de videotheek, waarin hij de geschiedenis van lokale videotheken onderzoekt en audiovisuele activiteiten zoals community-televisie.
Nu de gesprekken zich ontwikkelen rond streamingplatforms en hun impact op kijkgedrag, presenteert IFFR een actuele verkenning van de VHS-cultuur die diepgeworteld is in de samenleving, creativiteit en uniek kijkgedrag. Dit programma omvat filmvertoningen van uiteenlopende smaakmakers zoals de Indiase documentaire Videokaaran (2011) of David Cronenbergs nieuwste film, The Shrouds (2024), evenals een interactief project waarbij Rotterdammers uitgenodigd worden om hun persoonlijke video’s te delen, waardoor er een gemeenschappelijke filmervaring ontstaat.
Contact: [email protected]
International Film Festival Rotterdam (IFFR) presenteert een toonaangevend internationaal filmfestival en een programma dat het hele jaar door de waardering voor film in al zijn vormen verdiept. Ook is IFFR actief bezig met het ondersteunen van nieuw en avontuurlijk filmtalent middels de coproductiemarkt CineMart, het Hubert Bals Fonds, Rotterdam Lab en andere activiteiten voor professionals.
IFFR wil de kijk van mensen op de wereld en op elkaar verruimen, verrijken en uitdagen door middel van film en audiovisuele kunst. IFFR presenteert een toonaangevend internationaal filmfestival en een programma dat het hele jaar door de waardering voor film in al zijn vormen verdiept, het publiek verbreedt en diversifieert, en kansen creëert voor onafhankelijke filmmakers en kunstenaars van over heel de wereld.
Met onze toekomstgerichte programmering en vooruitstrevende initiatieven creëren we een toevluchtsoord voor verschillende stemmen, audiovisuele formats en diverse vertelvormen.
IFFR is een onmisbare bestemming voor filmprofessionals en filmliefhebbers. We ondersteunen filmmakers en kunstenaars met financiering en ontwikkelingsmogelijkheden en vergroten de impact van hun werk in de wereld. We zijn toegankelijk voor iedereen. Door middel van vertoningen, lezingen, tentoonstellingen, onderwijs, professionele initiatieven en financieringsprogramma’s brengen we mensen van alle achtergronden bij elkaar en stimuleren we ontdekkingen, erkenning, gesprekken, leren en ontwikkeling. Wij kijken waar anderen niet kijken en creëren ruimte voor ideeën, waarbij we creatieve grenzen verleggen die de kracht hebben om te transformeren.
Contactgegevens
Gerelateerd nieuws
International Film Festival Rotterdam presenteert programma Art Directions voor editie 2025
Katoenhuis is nieuwe locatie voor Art Directions
International Film Festival Rotterdam maakt Openings- en Slotfilm 2025 bekend en Jury’s voor de Competitieprogramma’s...
Festival opent met wereldpremière van Fabula van de Nederlandse filmmaker Michiel ten Horn en sluit af met Mouly Surya’s Indonesische onafhankelijkheidsepos This City Is a Battlefield Yuki Aditya, ...
International Film Festival Rotterdam onthult nieuwe Shorts Focusprogramma’s en selectie van Short & Mid-length films
Rotterdam – 28 november 2024 – International Film Festival Rotterdam (IFFR) heeft nieuwe films in de line-up onthuld voor de 54ste editie van het festival, die plaatsvindt van 30 januari t/m 9 febr...
The Brutalist director of photography Lol Crawley geëerd met de Robby Müller award 2025, talk en vertoning IFFR
International Film Festival Rotterdam (IFFR) heeft Lol Crawley als winnaar van de Robby Müller Award 2025 bekendgemaakt. Naast The Brutalist, dat zijn Nederlandse première heeft tijdens IFFR, zijn ...
Focusprogramma’s IFFR 2025 onthult
International Film Festival Rotterdam (IFFR) heeft de Focusprogramma's voor editie 2025 bekendgemaakt: een inspirerende line-up van visionaire filmmakers, boeiende retrospectieven en actuele thema...