Screenshot 2024-10-24 at 17.53.07.png
  • png
Press_release_collage.jpg
  • jpg

INTERNATIONAL FILM FESTIVAL ROTTERDAM MAAKT EERSTE SELECTIES FILMPROGRAMMA 2025 BEKEND

13 Wereldpremières onthuld in de ‘Bright Future’ en 'Harbour'-programma's

Rotterdam – 24 oktober 2024 - International Film Festival Rotterdam (IFFR) heeft de eerste selecties bekendgemaakt voor de aankomende 54ste editie van het festival, die plaatsvindt van 30 januari tot en met 9 februari 2025. Deze 13 titels zijn onderdeel van de Bright Future en Harbour programmasecties en beleven elk hun wereldpremière tijdens IFFR.

IFFR’s Bright Future-selectie van speelfilmdebuten wordt gekenmerkt door originele onderwerpen en stijlen, waarmee ze de voorhoede van de hedendaagse cinema vormen – waarbij iedere titel zijn wereld-, internationale of Europese première beleeft tijdens het festival. Harbour weerspiegelt de havenstadidentiteit van Rotterdam en biedt een veilige aanlegplaats voor hedendaagse festivalfilms. De eerste reeks geselecteerde Harbour-titels gaat in op thema’s als zelfontdekking, maatschappelijke normen en de menselijke conditie.

Eerdere titels in Bright Future van de meest recente editie van IFFR zijn onder meer King Baby, gedistribueerd door Circle Collective, 78 Days, dat na zijn IFFR-debuut zowel prijzen als lovende kritieken in de wacht sleepte, Schirkoa: In Lies We Trust, opgepikt door Anonymous Content en New Europe Content na première op het festival, en a Few Mornings, an Evening, dat in mei in de Nederlandse bioscopen is uitgebracht.


Opvallende titels uit Harbour van vorige editie zijn onder meer 8 Views of Lake Biwa dat door Estland werd geselecteerd als kanshebber voor de Academy Awards; Amanda Kramer’s So Unreal; Hayat van Zeki Demirkubuz, dat de Turkse Academy Award-inzending werd voor ‘Best International Feature Film’; en IFFR’s 2024 openingsfilm Head South van regisseur Jonathan Ogilvie.


In deze eerste reeks programma-aankondigingen zijn meerdere terugkerende IFFR-alumni te vinden, onder wie Daniel Hoesl, voormalig Tiger Award-winnaar voor de experimentele microbudgetfilm Soldate Jeanette, met zijn nieuwste werk Un gran casino; en Pelin Esmer, die ondersteuning van het Hubert Bals Fonds ontving, met de wereldpremière van And the Rest Will Follow; Christina Friedrich presenteert The Night Is Dark and Brighter than the Day, na haar IFFR-debuut eerder dit jaar met ZONE; en avant-garde pionier Alexander Kluge keert, na de wereldpremière van Cosmic Miniatures tijdens IFFR 2024, terug met Primitive Diversity.


Vanja Kaludjercic, festivaldirecteur van IFFR, zei: "Een van de grootste genoegens van het programmeren van IFFR is de samenwerking met ons team van uitstekende programmeurs om een line-up samen te stellen die de breedte van filmervaringen en een diversiteit aan perspectieven laat zien – en onze eerste selectie titels laat zien hoeveel waarde we aan deze ambitie hechten. We zien ook elk jaar weer hoe belangrijk dit podium is voor titels die na hun IFFR-debuut commercieel en kritisch succes boeken – en we blijven de voortgang van de projecten die we eerder dit jaar deelden in onze 2024-editie promoten en vieren. In Bright Future en Harbour hebben we al een aantal fantastische opkomende en gevestigde stemmen, en een prachtige mix van genres en menselijke verhalen, waarvan we weten dat ons enthousiaste en nieuwsgierige publiek ze graag zal willen ontdekken."

BRIGHT FUTURE

1 GIRL INFINITE (Wereldpremière)
Regisseur: Lilly Hu
Verenigde Staten, Letland, Singapore
In dit kleurrijke visioen van Changsha, China, leven tienermeisjes Yin Jia en Tong Tong samen. Wanneer Tong Tong afdwaalt en zich inlaat met een drugsdealer, drijft Yin Jia's liefde voor Tong Tong haar ertoe alles te riskeren om haar aan haar zijde te houden.

CAMP D'ÉTÉ (Wereldpremière)
Regisseur: Mateo Ybarra
Zwitserland, Frankrijk
In Zwitserland is de padvindersbeweging geen nostalgie maar een springlevende sociale werkelijkheid. Deze sprankelende documentaire legt de cyclus van groepsactiviteiten vast op een 14-daags zomerkamp voor jongeren. Geen geforceerde scènes zoals op reality-tv, maar een ontroerende, vrolijke blik op een onvergetelijke ervaring.

LATER IN THE CLEARING (Wereldpremière)
Regisseur: Márton Tarkövi
Hongarije, Spanje
In een klein Hongaars stadje neemt schilder Péter Molnár filmmaker Márton Tarkövi mee op een reis langs weiden, open plekken en Molnárs tekeningen. De kijker reist met hen mee, terwijl ze discussiëren over kunst, tijd en het leven zelf. 

INVISIBLE FLAME (Wereldpremière)
Regisseur: Oskar Weimar
Kenia
Als er vis begint te verdwijnen, geven de leden van de gemeenschap snel de schuld aan Dani, een oudere vrouw van wie wordt beweerd dat ze een heks is. Vissersdochter Daisy moet beslissen of ze haar vriendin bijstaat of de waarschuwingen van haar omgeving in acht neemt.

YOUR TOUCH MAKES OTHERS INVISIBLE
(Wereldpremière)
Regisseur: Rajee Samarasinghe
Sri Lanka, Verenigde Staten
Tijdens de 26 jaar durende burgeroorlog in Sri Lanka verdwenen naar schatting 100.000 mensen, voornamelijk leden van de Tamil-minderheid. In een mix van interviews, nieuwsfragmenten en re-enactment reflecteert deze docufictie op deze schrijnende geschiedenis, terwijl families op zoek gaan naar hun spoorloos verdwenen dierbaren.

HARBOUR


AND THE REST WILL FOLLOW (Wereldpremière)
Regisseur: Pelin Esmer
Turkije, Bulgarije, Roemenië
De dromerige schoonmaakster Aliye brengt haar dagen door in hotelkamers, waar ze vlucht in het leven van de gasten. Maar na een korte ontmoeting met een beroemde filmmaker besluit Aliye dat ze een eigen verhaal te vertellen heeft, en raken werkelijkheid en fictie met elkaar verstrengeld.

DEAD DOG (Wereldpremière)
Regisseur: Sarah Francis
Libanon
De van elkaar vervreemde Walid en Aida worden weer herenigd, nadat Walid jaren in het buitenland heeft gewoond. In Sarah Francis' zorgvuldige ontrafeling van hun huwelijk worden antwoorden gezocht op lang verborgen geheimen.

FINDING RAMLEE (Wereldpremière)
Regisseur: Megat Sharizal
Maleisië
Deze ontwapenende retro-dramedy speelt zich af in het swingende Kuala Lumpur van de jaren 70. Tot over zijn nek in de schulden krijgt de berooide Zakaria een uitweg geboden door zijn woekeraar: hij moet zich voordoen als het Maleisische filmicoon P. Ramlee om diens aan huis gekluisterde zus te vermaken.

NO DEJES A LOS NIÑOS SOLOS (Wereldpremière)
Regisseur: Emilio Portes
Mexico
Een moeder verhuist met haar twee kinderen naar een nieuw onderkomen. Op een nacht moet ze haar zoons alleen thuislaten. Wat begint als een zorgeloos speelfestijn verandert al snel in een claustrofobisch horrorverhaal.

PRIMITIVE DIVERSITY (Wereldpremière)
Regisseur: Alexander Kluge
Duitsland
Filmmaker Alexander Kluge gebruikt graag de uitdrukking 'primitieve diversiteit' als het gaat om de oorsprong van zijn kunstvorm en de genres, motieven en stemmingen uit de allereerste films. Kluge vraagt zich af hoe primitieve diversiteit eruit zou kunnen zien met de ontwikkeling van AI.

THANK YOU SATAN (Wereldpremière)
Regisseur: Hicham Lasri
Marokko, Frankrijk
In deze dark comedy die zich in de vroege jaren 90 afspeelt, wil Serge niets liever dan zijn Fucking Best Seller schrijven. Wanneer zijn uitgever hem aanspoort om zijn (mainstream)potentieel aan te boren, geeft hij alles wat hij heeft – met moordend resultaat.

THE NIGHT IS DARK AND BRIGHTER THAN THE DAY (Wereldpremière)
Regisseur: Christina Friedrich
Duitsland
Filmmaker Christina Friedrich vraagt 33 basisschoolkinderen waar ze bang voor zijn en neemt ons mee op een nachtelijke reis in een door henzelf gecreëerde magische wereld. Wat kan de 'echte wereld' leren van de spelletjes en rituelen van kinderen? 

UN GRAN CASINO (Wereldpremière)
Regisseur: Daniel Hoesl
Oostenrijk
Is het grootste casino van Europa niet gewoon één grote puinhoop? Daniel Hoesl's Un gran casino is een boze mijmering over een gebouw, een Italiaans dorp en alles wat daar plaatsvindt in naam van ongebreideld winstbejag.

Contact:[email protected]

Over IFFR

International Film Festival Rotterdam (IFFR) presenteert een toonaangevend internationaal filmfestival en een programma dat het hele jaar door de waardering voor film in al zijn vormen verdiept. Ook is IFFR actief bezig met het ondersteunen van nieuw en avontuurlijk filmtalent middels de coproductiemarkt CineMart, het Hubert Bals Fonds, Rotterdam Lab en andere activiteiten voor professionals.


IFFR wil de kijk van mensen op de wereld en op elkaar verruimen, verrijken en uitdagen door middel van film en audiovisuele kunst. IFFR presenteert een toonaangevend internationaal filmfestival en een programma dat het hele jaar door de waardering voor film in al zijn vormen verdiept, het publiek verbreedt en diversifieert, en kansen creëert voor onafhankelijke filmmakers en kunstenaars van over heel de wereld.


Met onze toekomstgerichte programmering en vooruitstrevende initiatieven creëren we een toevluchtsoord voor verschillende stemmen, audiovisuele formats en diverse vertelvormen. IFFR is een onmisbare bestemming voor filmprofessionals en filmliefhebbers. We ondersteunen filmmakers en kunstenaars met financiering en ontwikkelingsmogelijkheden en vergroten de impact van hun werk in de wereld. We zijn toegankelijk voor iedereen. Door middel van vertoningen, lezingen, tentoonstellingen, onderwijs, professionele initiatieven en financieringsprogramma’s brengen we mensen van alle achtergronden bij elkaar en stimuleren we ontdekkingen, erkenning, gesprekken, leren en ontwikkeling. Wij kijken waar anderen niet kijken en creëren ruimte voor ideeën, waarbij we creatieve grenzen verleggen die de kracht hebben om te transformeren.

Screenshot 2024-11-14 at 16.05.00.png
  • png




Ontvang exclusief nieuws

Ben je een journalist? Of werk je voor een dagblad, tijdschrift of blog?
Meld je aan en krijg als eerste toegang tot ons nieuws.

Aanmelden

Ontvang het laatste International Film Festival Rotterdam nieuws via RSS.

Of abonneer handmatig met de Atom URL