De drie winnaars van de Tiger Short Award ontvangen elk €5.000. De winnaars van de KNF Award en de genomineerde voor de European Short Film Award zijn bekend.
Uit de 21 films die dit jaar geselecteerd zijn voor de Tiger Short Competition zijn Crazy Lotus (Thailand) van Naween Noppakun, Few Can See (Ierland) van Frank Sweeney en Workers’ Wings (Kosovo) van Ilir Hasanaj, de drie winnaars van de Tiger Short Awards. Elke winnaar ontvangt €5.000 prijzengeld.
I Would Rather Be a Stone (Kroatië) van Ana Hušman is genomineerd voor de European Short Film Award. De jury van de Kring van Nederlandse Filmjournalisten kent de KNF Award toe aan Daphne was a torso ending in leaves (Italië, Griekenland) van Catriona Gallagher.
De Tiger Short Jury 2024 bestond uit de voormalige Tiger Short Award-winnaar Mónica Lima, schrijver, programmeur en onderzoeker Yasmina Price en distributeur, curator en festivalproducent Jade Wiseman.
De jury over Crazy Lotus:
“Deze film is een wilde rit, waarin de grenzen tussen de werkelijkheid en een eigenaardige virtuele wereld vervagen. Met gewaagde stilistische keuzes en een unieke toon weet de film dingen om te buigen, te verdraaien, krom te trekken en te bevragen. Filosofisch en toch grappig, kitscherig en hypnotiserend. We lieten ons meevoeren naar een verwrongen dimensie vol mogelijkheden en betekenis, tegen het decor van een stedelijke omgeving die altijd in beweging is. Het is een vreemde, roze, heerlijk opzichtige rariteit die niemand onberoerd zal laten.”
De jury over Few Can See:
“De geschiedenis staat alles behalve vast. Met behulp van vindingrijke reconstructies en dynamische manipulatie legt deze film de eeuwige crisis van waarheid en bewijs, documentatie en fictie vast. Terwijl er op dit moment een koloniale strijd om land en leven een andere geografie aan het vernietigen is, herinnert deze film, die zich in het Noord-Ierland van de jaren 80 afspeelt, ons aan de geschiedenissen van onderdrukking en verzet die doorwerken in het heden. Met archiefmateriaal en mondelinge overleveringen vult deze film aan wat televisie- en radiocensuur hebben uitgewist. De film is een les in het in ere herstellen van het verleden.”
De jury over Workers’ Wings:
“Een eerbetoon aan het werk van de arbeidersklasse, gefilmd met een empathische en gevoelige blik. Deze film toont de tragische gebeurtenissen uit het leven van individuen wiens littekens en eergevoel prachtig worden uitvergroot in de oprechte en eenvoudige beeldtaal. Het is indrukwekkend hoe de elegante formele soberheid subtiel is verrijkt met de betoverende esthetische kwaliteit van de kleuren, het ritme en het gevoel van de film.”
De jury nomineerde daarnaast I Would Rather Be a Stone (Kroatië) van Ana Hušman voor de European Short Film Award.
De jury over I Would Rather Be a Stone:“Met haar lyrische en zintuiglijke benadering biedt deze filmmaker een ontwapenende, liefdevolle blik op een landschap dat bedreigd wordt door ecologische en economische veranderingen. Een meesterlijke poëtische vertelling rijgt de beelden aan elkaar. De film toont een regio in Kroatië aan de hand van met elkaar verweven persoonlijke en collectieve herinneringen, en laat ons met zorg en aandacht overwegen welke sporen we achterlaten.”
De jury van de Kring van Nederlandse Filmjournalisten kent de KNF Award toe aan Daphne was a torso ending in leaves van Catriona Gallagher. De jury bestond uit Ronald Glasbergen, Sebastiaan Khouw en Ard Vijn.
De KNF-jury over Daphne was a torso ending in leaves:“Een winnaar kiezen uit de in totaal 21 Tiger Shorts was dit jaar een hele opgave. We hadden met zijn drieën niet minder dan negen favorieten te bespreken. Vooral over de laatste drie is stevig gedebatteerd, omdat we ieder een andere persoonlijke favoriet hadden. Maar wees gerust, we staan allemaal achter de uiteindelijke winnaar.”
“Er waren dit jaar veel experimentele films, maar de winnende korte film wist met zijn stijl echt het verhaal te ondersteunen. Het zat technisch goed in elkaar, met een bijna tastbare speelsheid tussen analoge en digitale formats. Ook het concept was interessant: een artistieke verkenning van het onderwerp, die van een persoon via een mythe en kunst naar alledaagse objecten leidde. De gebruikte technieken en beelden zijn een eerbetoon aan kunst in het algemeen en film in het bijzonder.”
- Crazy Lotus, Naween Noppakun, 2024, Thailand, wereldpremière
- Few Can See, Frank Sweeney, 2023, Ierland, wereld(festival)première
- Workers’ Wings, Ilir Hasanaj, 2024, Kosovo, wereldpremière
- Daphne was a torso ending in leaves, Catriona Gallagher, 2023, Italië, Griekenland, wereld(festival)première
Bekijk de volledige line-up van de Tiger Short Competition 2024 hier.
Contactgegevens
Gerelateerd nieuws
Focusprogramma’s IFFR 2025 onthult
International Film Festival Rotterdam (IFFR) heeft de Focusprogramma's voor editie 2025 bekendgemaakt: een inspirerende line-up van visionaire filmmakers, boeiende retrospectieven en actuele thema...
International Film Festival Rotterdam maakt eerste selecties filmprogramma 2025 bekend
International Film Festival Rotterdam (IFFR) heeft de eerste selecties bekendgemaakt voor de aankomende 54ste editie van het festival, die plaatsvindt van 30 januari tot en met 9 februari 2025. Dez...
Vijfde winnaar RTM Pitch aangekondigd en IFFR 2025 festivaldata bekend
Onderzoeker en filmmaker Sharine Rijsenburg ontvangt €20.000 voor de productie van haar afro-futuristische project Bubbling Baby.
IFFR boekt solide bezoekersaantallen tijdens impactvolle editie
Green Border van Agnieszka Holland wint de Publieksprijs.
Rei en The Old Bachelor zijn de winnaars van de IFFR Awards 2024
De winnaars van de Tiger Award 2024 en de VPRO Big Screen Award zijn bekend.