Een uitgebreid programma met installaties, tentoonstellingen, audiovisuele performances en immersive media
International Film Festival Rotterdam (IFFR) presenteert met trots het programma Art Directions 2023. Naast Sunshine State, het kunstwerk van Steve McQueen dat gemaakt is in opdracht van IFFR, biedt Art Directions een uitgebreide line-up bestaande uit installaties, live audiovisuele performances en immersive media in WORM en diverse locaties in Rotterdam. Het festival kondigt ook het programma aan voor de RTM-dag op 27 januari, waar films en makers uit Maasstad centraal staan.
Festivaldirecteur Vanja Kaludjercic: "Met minder dan twee weken te gaan voor de opening van het festival, vallen de laatste puzzelstukjes op hun plek. Met veel trots kondigen we daarom de laatste filmtitels aan en lichten we een tipje van de sluier op van de vele gasten die aanwezig zijn op het festival. Naast ons uitgebreide filmprogramma, maakt ook het Art Directions programma zijn langverwachte return. Hierin presenteren we live optredens, installaties en virtual reality werken. Kortom een breed spectrum van alles wat cinema kan zijn. In locaties zoals Rotterdam Centraal, Glashaven, het Depot Boijmans Van Beuningen en WORM zorgen we ervoor dat we niet te missen zijn in onze thuishaven."
Art Directions presenteert zes filminstallaties. Op Rotterdam Centraal exposeert de multidisciplinaire Chinese kunstenaar Shuang Li één van haar twee installaties. Met de installatie Æther (Poor Objects) nodigt de kunstenaar het publiek uit om na te denken over de implicaties van onze voortdurend veranderende digitale wereld. Ze combineert beelden van een ringvormige zonsverduistering met een ringlicht dat vaak door online vloggers wordt gebruikt.
De veelgeprezen Georgische filmmaker Dea Kulumbegashvili, wier speelfilmdebuut Beginning tijdens IFFR 2021 in première ging, presenteert haar installatie Captives in Rotterdam. Het kunstwerk werd tijdens het San Sebastián International Film Festival gepresenteerd in Tabakalera als onderdeel van Vive le cinéma!, een tentoonstelling die eerder deel uitmaakte van IFFR in samenwerking met Eye Filmmuseum. De installatie, te bezoeken in WORM's S/ash Gallery, nodigt de kijker uit om in de woonkamer van het personage te stappen en wordt al snel ondergedompeld in een geluidservaring die een 'universum' creërt – stap voor stap wordt de kijker onderdeel van het werk.
IFFR kondigde eerder het Steve McQueen-kunstwerk Sunshine State aan, dat geëxposeerd wordt in samenwerking met Depot Boijmans Van Beuningen.
Lees hier meer over Sunshine State
- Æther (Poor Objects), Shuang Li, 2021, China
- Anubis Is Not a Dog, Zapruder, 2021, Italië
- Captives, Dea Kulumbegashvili, 2022, Georgië
- Déjà Vu, Shuang Li, 2022, Zwitserland
- Spectral Constellations, Semiconductor, 2022, Verenigd Koninkrijk
- Sunshine State, Steve McQueen, 2022, Verenigd Koninkrijk
Bekijk hier de line-up van Art Directions: Installations
De langverwachte fysieke terugkeer van IFFR betekent dat gasten weer in groten getale hun opwachting maken in Rotterdam. Naast Steve McQueen zijn onder meer filmmaker John Swab en acteur Frank Grillo van Little Dixie aanwezig. Regisseur Darren Aronofsky is er ook met zijn film The Whale in het programma Limelight. Geraldine Chaplin, die een generaal speelt in Luka – Jessica Woodworth's versie van Dino Buzzati's The Tartar Steppe – zal ook aanwezig zijn.
De Japanse filmmaker Naomi Kawase, regisseur van de Official Film of the Olympic Games Tokyo 2020, komt naar Rotterdam, evenals de Franse acteur en filmmaker Mathieu Amalric wiens speelfilmdebuut Mange ta soupe onderdeel uitmaakt van het programma Cinema Regained. Ook regisseur Maryam Touzani wier film The Blue Caftan de Marokkaanse Oscar-inzending is van 2023, heeft haar komst bevestigd.
Zeven verschillende audiovisuele live performances brengen van 26 tot 29 januari muziek en film samen in WORM in Rotterdam. De klassiek geschoolde muzikant, componist en producent Midori Hirano brengt Distant Symphony AV met live visuals van filmmaker Markus Wambsganss.
In Orphax: Untitled Music for Fernando brengt Orphax, het muzikale project van de Amsterdamse Sietse van Erve, de wereldpremière van een muziekstuk op visuals van de Portugese kunstenaar Fernando José Pereira. De Nederlandse filmmaker Dick Verdult, wiens Als uw gat maar lacht in première gaat in de Harbour-sectie van het festival, gebruikt zijn muzikale bijnaam Dick el Demasiado om Celulitis Popular uit te voeren. Het is een performance met dansbare, experimentele en excentrieke cumbia lunática met digitale projecties.
- Ayankoko Presents: AV Reactive Performance, Ayankoko, 2022, Frankrijk
- Celulitis Popular, Dick el Demasiado, 2022, Nederland, Argentinië
- Distant Symphony AV, MimiCof & Kaliber16, 2022, Duitsland
- Fractures chimiques, Charles-André Coderre, Mathieu Arsenault, 2022, Canada
- Orphax: Untitled Music for Fernando, Orphax, Nederland, 2022
- Ritual for a Dying Planet, Fraction, 2022, Frankrijk
- Shadows of Machines, Pierre Bastien, 2022, Nederland
Bekijk hier de line-up voor Art Directions: sound//vision
Met de klok mee, stills van: Ayankoko Presents: AV Reactive Performance, Ritual for a Dying Planet, Orphax: Untitled Music for Fernando, Distant Symphony AV
In de sectie Immersive Media, IFFR's ruimte voor toegevoegde realiteit, worden vijf werken gepresenteerd waaronder drie wereldpremières. Gina Thorstensen's interactieve Kabaret is een speelse ecologische VR-ervaring over de benarde toestand van koraalriffen. No Place But Here van Annie Nisenson en Dylan Valley gebruikt VR- technologie om het publiek onder te dompelen in de 'Reclaim the City' beweging in Woodstock, Zuid-Afrika. Night Creatures, een werk dat oorspronkelijk is gemaakt in opdracht van het Melbourne International Film Festival, laat vleermuizen verschijnen via de mobiele telefoons van IFFR-bezoekers.
- All Unsaved Progress Will Be Lost,Mélanie Courtinat, 2022, Frankrijk, Nederlandse première
- By the Shore, Inoue Hiroki, 2023, Japan, wereldpremière
- Kabaret, Gina Thorstensen, 2023, Noorwegen, wereldpremière
- Night Creatures, Isobel Knowles, Van Sowerwine, 2022, Australië, internationale première
- No Place But Here, Dylan Valley, Annie Nisenson, 2023, Zuid-Afrika, wereldpremière
Bekijk hier de lineup van Art Directions: Immersive Media
Met de klok mee, stills van: All Unsaved Progress Will Be Lost, Night Creatures, Kabaret, By the Shore
LantarenVenster staat tijdens de RTM-dag op vrijdag 27 januari in het teken van Rotterdamse films, muziek, installaties, lokaal talent en discussie.
Onder de uitgebreide line-up bevindt zich de compilatie Kondre Man, bestaande uit twee korte films over de Surinaamse ervaring in Nederland: Waka nanga mi en Grandeloge Filantropia. Na de vertoning wordt het publiek via een vocaal optreden naar de foyer geleid voor een afterparty met lokale dj's.
Vincent Boy Kars, die met zijn speelfildebuut Drama Girl meedeed in de Tiger Competition in 2020, presenteert bij RTM zijn nieuwste short SOLO over twee Rotterdamse huisgenoten die een gescheiden leven leiden. Net als Drama Girl is de soundtrack gecomponeerd door de Rotterdamse producer, performer, DJ en filmcomponist Subfiction die na de vertoning ook zijn nieuwste album bij RTM zal lanceren.
Bekijk het RTM-programma hier.
Tijdens de persconferentie op 19 december werden behalve films uit de competities, ook titels uit diverse programmaonderdelen bekendgemaakt.
Harbour verwelkomt de wereldpremière van WICKED GAMES Rimini Sparta, een tweeluik van de films Rimini en Sparta van de Oostenrijkse filmmaker Ulrich Seidl, over twee broers en een verleden die zij niet kunnen ontlopen. Mede-Oostenrijker en IFFR-bezoeker Peter Schreiner presenteert de wereldpremière van Tage. Toen de filmmaker met kanker werd gediagnosticeerd, besloot hij zijn zieke lichaam als een artistieke uitdaging te zien. De jarenlange aanwezigheid van Seidl en Schreiner op IFFR getuigt van de non-conformistische geest van het festival die zij met het festival delen.
Lav Diaz, die deel uitmaakt van de Tiger Competition Jury, presenteert zijn nieuwste film When the Waves Are Gone, naast de wereldpremière van Lyda Patitucci's aangrijpende misdaadthriller Come pecore in mezzo ai lupi. Het levendige debuut Pretty Red Dress van Dionne Edwards, dat zich afspeelt in een zwarte gemeenschap in Zuid-Londen, beleeft zijn internationale première. De Namibische filmmaker Perivi John Katjavivi presenteert de wereldpremière van occulte noir Under the Hanging Tree.
Limelight presenteert de wereldpremière van de thriller Superposition, de eerste speelfilm van de Deense filmmaker Karoline Lyngbye. De Nederlandse filmmaker Aaron Rookus debuteert met de wereldpremière van Goodbye Stranger. Ook A House in Jerusalem van de Palestijnse filmmaker Muayad Alayan gaat in wereldpremiere. Het project werd eerder gepresenteerd op IFFR's coproductiemarkt CineMart. Het verhaal van de gevierde anime-maker Oshii Mamoru over vier schoolmeisjes en een vampier I can’t stop biting you beleeft zijn internationale première.
Geaccrediteerde pers- en industriegasten, evenals partners en sponsoren, kunnen kaarten reserveren vanaf donderdag 19 januari om 12:00 uur.
Klik hier voor de stills.
Contactgegevens
Gerelateerd nieuws
The Brutalist director of photography Lol Crawley geëerd met de Robby Müller award 2025, talk en vertoning IFFR
International Film Festival Rotterdam (IFFR) heeft Lol Crawley als winnaar van de Robby Müller Award 2025 bekendgemaakt. Naast The Brutalist, dat zijn Nederlandse première heeft tijdens IFFR, zijn ...
Focusprogramma’s IFFR 2025 onthult
International Film Festival Rotterdam (IFFR) heeft de Focusprogramma's voor editie 2025 bekendgemaakt: een inspirerende line-up van visionaire filmmakers, boeiende retrospectieven en actuele thema...
International Film Festival Rotterdam maakt eerste selecties filmprogramma 2025 bekend
International Film Festival Rotterdam (IFFR) heeft de eerste selecties bekendgemaakt voor de aankomende 54ste editie van het festival, die plaatsvindt van 30 januari tot en met 9 februari 2025. Dez...
Vijfde winnaar RTM Pitch aangekondigd en IFFR 2025 festivaldata bekend
Onderzoeker en filmmaker Sharine Rijsenburg ontvangt €20.000 voor de productie van haar afro-futuristische project Bubbling Baby.
IFFR boekt solide bezoekersaantallen tijdens impactvolle editie
Green Border van Agnieszka Holland wint de Publieksprijs.