Eerste films bevestigd voor IFFR 2022, waar publiek, filmmakers, professionals en journalisten weer samenkomen
International Film Festival Rotterdam (IFFR) heeft de eerste films onthuld die te zien zijn op de 51ste editie van het festival, dat plaatsvindt van 26 januari t/m 6 februari 2022 in Rotterdam. IFFR 2022 wordt een fysiek evenement met een vol programma waar publiek, filmmakers, filmprofessionals en journalisten elkaar weer als vanouds kunnen ontmoeten. IFFR-veteranen Apichatpong Weerasethakul en Tan Chui Mui keren terug naar het festival en er zijn wereldpremières van de featurefilmdebuten van Alberto De Michele en David Easteal. Ook is er meer bekend over de IFFR Pro Days.
Festivaldirecteur Vanja Kaludjercic: “We zijn enorm verheugd om de terugkeer van de filmgemeenschap in Rotterdam aan te kondigen. Deze festivaleditie is voor ons een kans om de vorig jaar vernieuwde programmastructuur in volle glorie te laten zien, maar nog belangrijker: om eindelijk weer de gezamenlijke cinema-ervaring te vieren. Het programma dat we nu voorbereiden zal de langverwachte terugkeer naar de bioscopen en andere locaties in Rotterdam eer aandoen, met spannende debuten en comebacks van vermaarde filmmakers. Onze eerste filmaankondigingen geven een mooi voorproefje van deze mix aan feature films. De fysieke rentree van IFFR staat op stapel, maar we zijn altijd klaar om ons aan te passen aan nieuwe omstandigheden.”
In het Limelight-programma, waar voorpremières en de hoogtepunten van het jaar zijn ondergebracht, is dit jaar de door het Hubert Bals Fonds gesteunde film Memoria te zien van de Thaise filmmaker en graag geziene IFFR-gast Apichatpong Weerasethakul. Deze film won dit jaar de Juryprijs op het filmfestival van Cannes. Andere bevestigde films van filmmakers die eerder op IFFR te zien waren zijn Drive My Car van de Japanse filmmaker Hamaguchi Ryūsuke, Vortex van de Frans-Argentijnse filmmaker Gaspar Noé, Ali & Ava van de Britse filmmaker Clio Barnard en The Worst Person in the World van de Noorse filmmaker Joachim Trier. Voor laatstgenoemde film won Renate Reinsve in Cannes de prijs voor beste actrice. Ook bevestigd in Limelight: Freaks Out van de Italiaanse filmmaker Gabriele Mainetti en de Venice Gouden Leeuw-winnaar L'événement van de Franse filmmaker Audrey Diwan.
In het IFFR-programma Harbour, het festivals breedste aanbod van hedendaagse cinema, zien we onder meer de terugkeer van Fabrizio Ferraro met de wereldpremière van zijn drama I morti rimangono con la bocca aperta, dat zich afspeelt in de Apennijnen anno 1944. De Maleisische Tiger Award-winnaar Tan Chui Mui laat haar vechtkunst zien in haar nieuwe film Barbarian Invasion. De Braziliaanse regisseur Anita Rocha da Silveira is geselecteerd met Medusa, een voormalig CineMart-project dat dit jaar op het San Sebastián International Film Festival de Sebastiane Latino-prijs won voor beste representatie van seksuele- en genderdiversiteit. Daarnaast is de Russische Lado Kvataniya geselecteerd met The Execution, een film over een serial killer, en de Jordaanse Bassel Ghandour met zijn debuut The Alleys.
Ook de eerste films van Bright Future zijn bekend, het programma voor jong en opkomend filmtalent. De Nederlandse-Italiaanse Alberto De Michele was ooit geselecteerd voor de Tiger Short Competition en maakt nu zijn featurefilmdebuut met de wereldpremière van The Last Ride of the Wolves, een heistdrama geïnspireerd op het leven van zijn vader. De Spaanse regisseur Julián Génisson presenteert de wereldpremière van zijn opmerkelijk vrolijke Inmotep en de Australische regisseur David Easteal presenteert de wereldpremière van zijn debuutfilm The Plains, een film die de dagelijkse autorit volgt van forenzen uit de buitenwijken van Melbourne. De Deense filmmaker Tea Lindeburg is geselecteerd met haar negentiende-eeuwse drama As in Heaven, waarmee ze in San Sebastián een Zilveren Schelp voor beste regisseur won.
Filmprofessionals zijn welkom in de Doelen in Rotterdam voor de IFFR Pro Days, die plaatsvinden van 30 januari t/m 2 februari. De Pro Days bestaan onder meer uit CineMart, Rotterdam Lab en de Pro Hub.
Tijdens CineMart worden geselecteerde filmprojecten gepresenteerd en kunnen professionals potentiële samenwerkingen verkennen in fysieke een-op-een meetings en informele netwerkgelegenheden. Rotterdam Lab vindt plaats in twee delen: een online programma met workshops en masterclasses (24 t/m 28 januari) in aanloop naar de Pro Days, gevolgd door een programma op locatie van drie dagen (31 januari t/m 2 februari) waar deelnemers worden voorgesteld aan internationale professionals en experts. Het team van de Pro Hub staat geselecteerde filmmakers en de aanwezige filmprofessionals bij met hulp bij het opbouwen van netwerken en praktische zaken.
Volg onze updates op IFFR.com om op de hoogte te blijven van nieuwe aankondigingen rond bijvoorbeeld Art Directions, de Tiger Competition, de Big Screen Competition, Cinema Regained, Short & Mid-length en de overige films in de programmaonderdelen Limelight, Bright Future en Harbour. Het volledige programma van IFFR 2022 wordt onthuld tijdens een persconferentie op 7 januari, 2022. Vanaf 3 november kunnen journalisten zich registeren voor hun persaccreditatie. Meer informatie over accreditaties voor andere filmprofessionals volgt binnenkort.
De gezondheid en veiligheid van alle bezoekers blijft prioriteit voor IFFR. In aanloop naar de aanstaande editie volgt het festival de aanbevelingen van het RIVM.
Ali & Ava, Clio Barnard, 2021, VK
Drive My Car, Hamaguchi Ryūsuke, 2021, Japan
L'événement, Audrey Diwan, 2021, Frankrijk
Freaks Out, Gabriele Mainetti, 2021, Italië/België
Love After Love, Ann Hui, 2020, China
Memoria, Apichatpong Weerasethakul, 2021, Colombia/Thailand/VK
Vortex, Gaspar Noé, 2021, Frankrijk
The Worst Person in the World, Joachim Trier, 2021, Noorwegen
The Alleys, Bassel Ghandour, 2021, Jordanië/Qatar/Egypte
Barbarian Invasion, Tan Chui Mui, 2021, Maleisië/Hong Kong
The Execution, Lado Kvataniya, 2021, Rusland
Il buco, Michelangelo Frammartino, 2021, Italië/Duitsland/Frankrijk
Kinorama – Beyond the Walls of the Real, Edgar Pêra, 2021, Portugal, internationale première
Let Me Hear It Barefoot, Kudo Riho, 2021, Japan, internationale première
Medea, Alexander Zeldovic, 2021, Rusland
Medusa, Anita Rocha da Silveira, 2021, Brazilië
I morti rimangono con la bocca aperta, Fabrizio Ferraro, 2022, Italië/Spanje, wereldpremière
On the Job: The Missing 8, Erik Matti, 2021, Philippijnen
Quién lo impide, Jonás Trueba, 2021, Spanje
Tralala, Jean-Marie Larrieu, Arnaud Larrieu, 2021, Frankrijk
As in Heaven, Tea Lindeburg, 2021, Denemarken
Brotherhood, Francesco Montagner , 2021,Tsjechië/Italië
Eles transportan a morte, Helena Girón, Samuel M. Delgado, 2021, Spanje
Inmotep, Julián Génisson, 2022, Spanje, wereldpremière
The Last Ride of the Wolves, Alberto De Michele, 2022, Nederland/Italië , wereldpremière
The Plains, David Easteal, 2022, Australië, wereldpremière
Zalava, Arsalan Amiri, 2021, Iran
Contactgegevens
Gerelateerd nieuws
The Brutalist director of photography Lol Crawley geëerd met de Robby Müller award 2025, talk en vertoning IFFR
International Film Festival Rotterdam (IFFR) heeft Lol Crawley als winnaar van de Robby Müller Award 2025 bekendgemaakt. Naast The Brutalist, dat zijn Nederlandse première heeft tijdens IFFR, zijn ...
Focusprogramma’s IFFR 2025 onthult
International Film Festival Rotterdam (IFFR) heeft de Focusprogramma's voor editie 2025 bekendgemaakt: een inspirerende line-up van visionaire filmmakers, boeiende retrospectieven en actuele thema...
International Film Festival Rotterdam maakt eerste selecties filmprogramma 2025 bekend
International Film Festival Rotterdam (IFFR) heeft de eerste selecties bekendgemaakt voor de aankomende 54ste editie van het festival, die plaatsvindt van 30 januari tot en met 9 februari 2025. Dez...
Vijfde winnaar RTM Pitch aangekondigd en IFFR 2025 festivaldata bekend
Onderzoeker en filmmaker Sharine Rijsenburg ontvangt €20.000 voor de productie van haar afro-futuristische project Bubbling Baby.
IFFR boekt solide bezoekersaantallen tijdens impactvolle editie
Green Border van Agnieszka Holland wint de Publieksprijs.