PressRe3_Tijgerkop.png

1 – 7 februari | 2 – 6 juni 2021

Rotterdam, 4 December 2020

IFFR lanceert campagne voor 50ste festivaleditie

In de officiële festivalcampagne voor de 50ste editie van International Film Festival Rotterdam (IFFR), komen verleden, heden en toekomst samen in een reeks optische illusies, ontworpen door het Rotterdamse bureau 75B. De beroemde tijger staat weer op de voorgrond – terugblikkend op 50 edities filmgeschiedenis in Rotterdam en kijkt vooruit, naar de toekomst van cinema.

Festivaldirecteur Vanja Kaludjercic: “De 50ste editie is een iconisch moment in de geschiedenis van IFFR; een jubileum, dat in het licht van de huidige omstandigheden vraagt om buiten de bestaande grenzen te denken. De campagne weerspiegelt ons verleden en toekomst in het ondersteunen van onafhankelijke filmmakers die we een platform bieden voor verbinding met bestaand en nieuw publiek. In de schaduw reflecteert onze geschiedenis en kijkt de tijger onbevreesd vooruit.”

In een reeks optische illusies die het verleden, heden en toekomst van het festival samenbrengen, ondersteunt de campagne de hernieuwde jubileumeditie van IFFR. Het design is tot leven gebracht in een reeks geanimeerde clips, waarin lijnen, vormen en kleurblokken overlappen en door elkaar weven, met muziek gecomponeerd door Rotterdamse avant-garde muzikanten RDonk, Nahradnik, Aartcore and Polzo. De campagne loopt van nu tot het slot van het festival in juni 2021 en verschijnt online, in bioscopen, in print en op officiële merchandise.

Campaign GIF.gif
  • gif

Rens Muis, mede-oprichter en ontwerper van 75B: “De animaties die we ontwikkelden voor de campagne van de 50ste editie staan symbool voor het soort cinema dat je op IFFR kunt vinden. Film waarbij je gevraagd wordt verder te kijken dan de oppervlakte, om in te zoomen en je perspectief te veranderen, om zo de diepere betekenis te ontdekken.”

IFFR 100

In het festivalprogramma van februari is ook IFFR 100 te zien: een tentoonstelling van 100 IFFR-posters die te bekijken is op IFFR.com en in de openbare ruimte. In samenwerking met Stadsarchief Rotterdam zet IFFR de posters van elke festivaleditie op een rij: van het allereerste ontwerp uit 1972 van Evert Maliangkay tot 75B's nieuwste bewerking van de tijger. Naast iedere poster hangt een kersvers ontwerp van een student van de Willem de Kooning Academie, die op eigen wijze de beeldtaal van de komende 50 festivals voorstellen. Vijf ontwerpen worden geselecteerd door een jury en beschikbaar gesteld voor aankoop als merchandise.

Ontvang exclusief nieuws

Ben je een journalist? Of werk je voor een dagblad, tijdschrift of blog?
Meld je aan en krijg als eerste toegang tot ons nieuws.

Ontvang het laatste International Film Festival Rotterdam nieuws via RSS.