Van links naar rechts: Yuhao Su, Cuishan Liang, Wang Zijian, Liu Xinzhu, Jinjing en Zheng Lu Xinyuan
De prijswinnaars van de 49ste editie van International Film Festival Rotterdam (IFFR) zijn bekend. Op vrijdag 31 januari 2020 werd de Tiger Award overhandigd aan de Chinese filmmaker Zheng Lu Xinyuan voor haar film The Cloud in Her Room. De Special Jury Award ging naar Beasts Clawing at Straws van de Zuid-Koreaanse filmmaker Kim Yonghoon. Publieksfavoriet Parasite (B&W Version) van de Zuid-Koreaanse filmmaker Bong Joon Ho won de BankGiro Loterij Audience Award. De VPRO Big Screen Award 2020 ging naar A Perfectly Normal Family van de Deense filmmaker Malou Reymann.
Moving On van Yoon Dan-bi won de Bright Future Award voor beste featuredebuut. De Bright Future-jury gaf een eervolle vermelding aan A Rifle and a Bag van Isabella Rinaldi, Cristina Hanes en Arya Rothe.
Festivaldirecteur Bero Beyer feliciteert alle winnaars. “We zijn ontzettend onder de indruk van de kwaliteit van de Tiger Competition-films dit jaar, die stuk voor stuk behoorlijke festivalbuzz creëerden. We danken de filmmakers voor hun ambitieuze en creatieve benaderingen van cinema. Onthoud deze namen, want we gaan in de toekomst zeker meer van hen horen en zien.”
De FIPRESCI Award ging naar Only You Alone van Zhou Zhou en de KNF Award, uitgereikt door de Kring van Nederlandse Filmjournalisten, ging naar Kala azar van Janis Rafa (ook in Tiger Competition).
De Tiger Competition-film Nasir van Arun Karthick won de NETPAC Award voor beste Aziatische film en de winnaar van de IFFR Youth Jury Award is Les misérables van Ladj Ly. De korte film Tabaski van Laurence Attali won de Voices Short Award en My Mexican Bretzel van Nuria Giménez won de Found Footage Award.
De Tiger Award is IFFR’s voornaamste award en komt met een geldprijs van €40.000 die wordt verdeeld tussen de filmmaker en producent. De Jury Tiger Competition geeft ook een Special Jury Award ter waarde van €10.000 aan een buitengewone artistieke prestatie in de Tiger Competition.
Juryrapport: “De jury was unaniem onder de indruk van de innovatieve persoonlijke taal die er met verschillende methodes en vormen in slaagt subjectiviteit en dualiteit weer te geven en de verbeeldende potentie van cinema te verkennen. Binnen een nauwkeurig in beeld gebracht stedelijk landschap portretteert de film op elegante wijze een door moderne vervreemding en kapitalisme verlamde generatie.”
Juryrapport: “Met de Special Jury Award willen we een sterk debuut eren dat stevig in een bestaand genre verankerd is maar onmiskenbaar vakmanschap aan de dag legt – van het script tot het acteerwerk en de flexibiliteit van het tijdsverloop. Tegelijk becommentarieert de film op overtuigende wijze de hedendaagse klassenongelijkheid.”
Een jury van vijf ervaren festivalgangers kiest de winnaar van de VPRO Big Screen Award. De winnende film wordt na het festival in de Nederlandse filmtheaters uitgebracht en op NPO 2 vertoond door de VPRO. Het bijbehorende bedrag van €30.000 wordt opgesplitst in twee delen: €15.000 voor de publiciteitskosten bij het uitbrengen van de film en €15.000 voor het volgende project van de filmmaker.
Juryrapport: “Een ontroerende film die verder gaat dan het gevoelige onderwerp van geslachtstransitie. De film toont familieproblemen die iedereen herkent. Het hart van de film is de geweldige hoofdrol van de elfjarige Kaya Toft Loholt. Terwijl de onvoorwaardelijke liefde tussen vader en dochter onder druk staat door vaders transitie, legt de film nauwkeurig, en met intieme details, de fases vast waar het jonge meisje doorheen moet gaan. De film brengt veel emoties en overwegingen naar boven, en verdient zeker gezien te worden door een groter publiek.”
De Bright Future Competition bestaat uit een selectie van ongeveer vijftien debuutfilms van over de hele wereld. De films zijn onderdeel van de sectie Bright Future en beleven op IFFR hun wereld- of internationale première. De award gaat gepaard met een geldprijs van €10.000.
Juryrapport: “Drie generaties van dezelfde familie komen samen op totaal verschillende momenten in hun leven. Zij staan voor de uitdaging om hun familieband opnieuw aan te wakkeren in de aanwezigheid van de dood, gebroken harten en financiële onzekerheid. Op deze drempel in hun leven worden ze gedwongen om te groeien, individueel en als familie. Met een raak en krachtig script, en een fantastische cast, zet de filmmaker het verhaal neer met een verfijnd gevoel voor ritme en detail. Ze creëert een bedachtzaam portret dat het hart van de menselijke relaties en emoties bereikt en daarmee de filmtraditie van het familiedrama op treffende wijze verrijkt. Dit grote talent wacht zeker een bright future.”
Jurrapport: “Wij willen graag deze drievoudige regieprestatie erkennen. De makers hebben een meesterlijke documentaire neergezet met bescheiden, nieuwsgierige en onverholen vastberadenheid. Het bestaan van een jong stel van voormalig Naxalieten-strijders wordt bepaald door het Indiase kastenstelsel. Zij offeren hun politieke idealen wat betreft eigendom en recht op onderwijs op in de hoop hun twee jonge kinderen een beter leven te geven. Hoe behoud je in zo’n situatie waardigheid en genegenheid? Terwijl we getuige zijn van deze levens komen alledaagse en existentiële vragen naar boven. Dat proces giet de krachtige menselijke energie van deze familie in filmvorm, resulterend in een complex en intiem portret van een gemarginaliseerde familie. We hopen in de toekomst meer van dit soort collectieve gevoeligheid te mogen ervaren.”
Met scheurkaarten waarderen bezoekers na afloop de films. De film met de hoogste gemiddelde waardering aan het einde van het festival wint de BankGiro Loterij Publieksprijs ter waarde van €10.000.
De FIPRESCI Award wordt uitgereikt door de Fédération Internationale de la Presse Cinématographique (FIPRESCI), voor de beste wereldpremière in Voices Main Programme en Bright Future Main Programme.
Juryrapport: “Een ontroerend verhaal over eenzaamheid en anders durven zijn in de moderne Chinese samenleving. Een portret van een jonge vrouw, briljant gespeeld door Chi Ying, die haar weg probeert te vinden in een kille en intolerante wereld.”
Jury: Luciana Costa Alves de Almeida, Albert Gabay, Mátyás Gyözö, Salome Kikaleishvili, Clementine van Wijngaarden
De NETPAC Award wordt door een jury van het Network for the Promotion of Asian Cinema uitgereikt aan de beste Aziatische wereldpremière.
Juryrapport: “Deze film vertelt het beangstigend universele verhaal van een alledaagse hoofdpersoon. Wat hij meemaakt kan ons allen overkomen. Zijn liefde voor zijn familie, poëzie en zijn land wordt met ongelooflijke beheersing en met een geduldige opeenstapeling van details verbeeld. De film gebruikt technieken van klassieke fictiefilm en van observerende documentaire. Deze aangrijpende brief aan (en van) de onderdrukte moslimminderheid in Moeder India geeft op een ijzingwekkende manier uitdrukking aan de gestage opmars van hindoenationalisme in India. Moge Nasir herrijzen.”
De KNF Award wordt door een jury van de Kring van Nederlandse Filmjournalisten uitgereikt aan de beste Nederlandse (co)productie.
Juryrapport: "Twee films verdienen een eervolle vermelding, omdat hun unieke verhalen nog lang in onze hoofden bleven rondspoken: Mother van Kristof Bilsen en Drama Girl van Vincent Boy Kars.
Maar de winnende film is Kala azar van Janis Rafa. Deze film bood ons de sleutel om de thema’s te begrijpen die ook in de andere films opdoken. Zoals de meeste films in de selectie gaat Kala azar over een verstoorde balans, conflict en werelden in verval. Het is een requiem van mensen voor dieren, maar misschien evenzeer een requiem van dieren voor mensen. Het verhaal ontvouwt zich zoals dat alleen met de taal van cinema kan. Bovendien bevat de film een aantal van onze favoriete scènes van het festival, waaronder een onthutsende scène in een kippenstal, het wassen van een hond, en een ijzersterke rolschaatsscène. De film creëert zijn eigen surreële universum, wat de filmmaker in staat stelt om op subtiele wijze commentaar te leveren op de zieke staat van de wereld en onze mogelijke ecologische ondergang.”
Juryrapport: “De film benadert een complex thema vanuit diverse perspectieven en voelt realistisch aan. Het geeft een goed beeld van de dynamiek tussen verschillende groepen in de buitenwijken van een stad. We waarderen de good cop/bad cop-formule met een twist, het camerawerk en de streetcasting. Kortom, een mooi gemaakte film.”
De Found Footage Award wordt gesteund door het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. De prijs ter waarde van €2.500 wordt uitgereikt aan de filmmaker die volgens een professionele jury op een uitzonderlijke manier gebruikmaakt van archiefmateriaal.
Juryrapport: “De film overdonderde ons met zijn unieke gebruik van geluid, zijn weelderige ruimtelijkheid en zijn moedige omarming van stilte. De Kodachrome-homevideo’s zijn prachtig geschoten, als door een professionele amateur: gedetailleerd, precies en met steeds weer de juiste framing. Maar bovenal was het het literaire script – vol leugens en eenzaamheid, liefdesverdriet en dood – dat ons door dit reisverslag van verlangens loodste, tot aan de allerlaatste verrassende plotwending die zich pas tijdens de aftiteling voltrekt.”
Eerder, op zondag 26 januari, zijn de winnaars van de Ammodo Tiger Short Competition bekendgemaakt. Dat zijn Apparition van Ismaïl Bahri, Communicating Vessels van Maïder Fortuné & Annie MacDonell en Sun Dog van Dorian Jespers. Klik hier voor de juryrapporten.
Cameraman Diego García was op IFFR 2020 om de eerste Robby Müller Award in ontvangst te nemen op maandag 27 januari. Lees hier meer.
Op woensdag 29 januari kwam IFFR Pro Days 2020 tot een einde. De meest veelbelovende projecten ontvingen verscheidene awards. Lees hier meer over de winnaars van de IFFR Pro Awards.
Contactgegevens
Gerelateerd nieuws
The Brutalist director of photography Lol Crawley geëerd met de Robby Müller award 2025, talk en vertoning IFFR
International Film Festival Rotterdam (IFFR) heeft Lol Crawley als winnaar van de Robby Müller Award 2025 bekendgemaakt. Naast The Brutalist, dat zijn Nederlandse première heeft tijdens IFFR, zijn ...
Focusprogramma’s IFFR 2025 onthult
International Film Festival Rotterdam (IFFR) heeft de Focusprogramma's voor editie 2025 bekendgemaakt: een inspirerende line-up van visionaire filmmakers, boeiende retrospectieven en actuele thema...
International Film Festival Rotterdam maakt eerste selecties filmprogramma 2025 bekend
International Film Festival Rotterdam (IFFR) heeft de eerste selecties bekendgemaakt voor de aankomende 54ste editie van het festival, die plaatsvindt van 30 januari tot en met 9 februari 2025. Dez...
Vijfde winnaar RTM Pitch aangekondigd en IFFR 2025 festivaldata bekend
Onderzoeker en filmmaker Sharine Rijsenburg ontvangt €20.000 voor de productie van haar afro-futuristische project Bubbling Baby.
IFFR boekt solide bezoekersaantallen tijdens impactvolle editie
Green Border van Agnieszka Holland wint de Publieksprijs.