Wegens succes terug in 2019: RTM, de Rotterdamdag van International Film Festival Rotterdam (IFFR). Op vrijdag 25 januari staat LantarenVenster opnieuw volledig in het teken van 010 met wereldpremières, klassiekers, documentaires, archiefmateriaal, videoclips, installaties en lezingen – allemaal door Rotterdamse makers. Het bomvolle programma begint om 10:00 uur en gaat door tot diep in de nacht.
RTM vertoont een aantal wereldpremières, waaronder Vinyljunkies van Elsbeth van Noppen. Daarin staan de vaste klanten van de Rotterdamse platenzaak Demonfuzz Records centraal – zij geven een frappant inkijkje in hun verzameldrift. De zevendelige dramaserie De terugkeer van André van der Hout wordt in zijn geheel vertoond en speelt zich af in de haven van Rotterdam. Jos Looise maakte met De aanbidding van de witte vrouw een intiem portret van zijn studiemaatje Bob van Leeuwen, een vrijgevochten maar drugsverslaafde kunstenaar.
RTM geeft ruimschoots aandacht aan de korte film. Het gratis toegankelijke kortefilmprogramma bevat de wereldpremières Marina van Kate Villevoye, Joost van Bouba Dola, La brêve visite de ma fille van J.W. van Dam en Snor van Michael Middelkoop. RTM geeft ook beginnende Rotterdamse filmmakers en initiatieven een podium. Ter gelegenheid van de 48ste editie van IFFR vertoont 48 Hour Film Project Rotterdam een verzameling van de beste projecten van afgelopen zeven jaren. Roffa Film Club toont een compilatie van al het weirde en experimentele filmwerk dat zij bij hun maandelijkse avonden in WORM voorbij zagen komen. De organisatoren van Rotterdams Open Doek, de maandelijkse filmavond in LantarenVenster, maakten voor RTM een selectie korte films van Rotterdamse makelij, gevolgd door een paneldiscussie.
Verwacht ook klassiekers: films die eerder op IFFR draaiden en nu weer relevant zijn, zoals 2KM2 − Het heden van de stad van Carel van Hees en André van der Hout (2008) over de rappe stedelijke ontwikkeling van de Kop van Zuid. Groeten uit Rotterdam van Dick Rijneke zorgde bij zijn vertoning in 1980 voor veel ophef en geeft een scherp beeld van het culturele leven in deze turbulente tijd. Ook is Ik wil het niet zien, maar het moet van Jan Wouter van Reijen te zien; een bijzondere documentaire uit 2002 over het werk van de in 2018 overleden Rotterdamse kunstenaar Co Westerik.
In verscheidene talks wordt de verdieping opgezocht. Mediahistoricus Thunnis van Oort leidt de paneldiscussie Hollywood tussen de heipalen over de rol van cinema tijdens de wederopbouw van Rotterdam na de Tweede Wereldoorlog. In een panel in samenwerking met Stadsarchief Rotterdam spreken enkele pioniers van de Rotterdamse doe-het-zelfjournalistiek over hun videoreportages en nieuwsitems vanaf de jaren zeventig en gaat Francisco van Jole in gesprek met hedendaagse nieuwsmakers. Voor Rotterdamse filmmakers is er het panel Hoe financier ik mijn film?, waarin deskundigen in gesprek gaan over zowel reguliere als alternatieve mogelijkheden om je filmproject te financieren.
In zaal 4 kan men de hele dag door naar binnen lopen voor non-stop videoclips van Rotterdamse muzikanten die in 2018 zijn gemaakt. Aan het eind van de middag geeft muziekjournalist Job de Wit een RTM-editie van zijn bekende talk Fullscreen en spreekt hij met gasten over muziekvideo’s en het werk van de onlangs overleden Rotterdamse rapper Feis. De Rotterdamse filmclub CiMENA cureert een film uit de reguliere filmselectie van IFFR. Dat wordt Nadine Labaki’s Capharnäum, met thee en discussie achteraf. In de foyer van LantarenVenster is een expositie van Rotterdamse vj’s te zien, als onderdeel van de tentoonstelling Party People in Museum Rotterdam. Geniet verder van de bizarre filmpjes van Mischa Automatiek en verrassende visuals van studenten van de Willem de Kooning Academie.
Om ervoor te zorgen dat RTM er is voor alle Rotterdammers, is een groot deel van het programma gratis toegankelijk.
- De aanbidding van de witte vrouw, Jos Looise, 2019, Nederland, wereldpremièreBaksteen verhalen, Katinka Schlette, 2018, Verenigd Koninkrijk/Nederland
- La brêve visite de ma fille, J.W. van Dam, 2019, Nederland, wereldpremière Het Ding (untitled, 1957), Mels van Zutphen, 2018, Nederland, wereldpremière
- Ik wil het niet zien, maar het moet, Jan Wouter van Reijen, 2002, NederlandJoost, Bouba Dola, 2019, Nederland, wereldpremière
- De terugkeer, André van der Hout, 2018, NederlandVinyljunkies, Elsbeth van Noppen, 2019, Nederland, wereldpremière
Contactgegevens
Gerelateerd nieuws
The Brutalist director of photography Lol Crawley geëerd met de Robby Müller award 2025, talk en vertoning IFFR
International Film Festival Rotterdam (IFFR) heeft Lol Crawley als winnaar van de Robby Müller Award 2025 bekendgemaakt. Naast The Brutalist, dat zijn Nederlandse première heeft tijdens IFFR, zijn ...
Focusprogramma’s IFFR 2025 onthult
International Film Festival Rotterdam (IFFR) heeft de Focusprogramma's voor editie 2025 bekendgemaakt: een inspirerende line-up van visionaire filmmakers, boeiende retrospectieven en actuele thema...
International Film Festival Rotterdam maakt eerste selecties filmprogramma 2025 bekend
International Film Festival Rotterdam (IFFR) heeft de eerste selecties bekendgemaakt voor de aankomende 54ste editie van het festival, die plaatsvindt van 30 januari tot en met 9 februari 2025. Dez...
Vijfde winnaar RTM Pitch aangekondigd en IFFR 2025 festivaldata bekend
Onderzoeker en filmmaker Sharine Rijsenburg ontvangt €20.000 voor de productie van haar afro-futuristische project Bubbling Baby.
IFFR boekt solide bezoekersaantallen tijdens impactvolle editie
Green Border van Agnieszka Holland wint de Publieksprijs.