Bewaren - of hoe te leven_Film Still 1.jpg
  • jpg

BEWAREN - of hoe te leven van Digna Sinke

47ste International Film Festival Rotterdam

24 januari - 4 februari 2018

Rotterdam, 18 januari 2017

Nederlandse (co)productiesop IFFR 2018

Met wereldpremière BEWAREN – of hoe te leven van Digna Sinke

Het volledige programma van International Film Festival Rotterdam (IFFR) 2018 is bekend. Daaronder zit ook veel werk van (deels) Nederlandse bodem: dertien speelfilms, één serie, twintig korte en één middellange film. 

Al eerder maakten we bekend dat Saskia Diesings Dorst in wereldpremière gaat in IFFR’s Limelight-sectie voor festivalhoogtepunten. De sectie bevat nog twee Nederlandse wereldpremières: BEWAREN – of hoe te leven van Digna Sinke, een observerende, essayistische reis over de link tussen de herinnering en het bewaren van spullen, en The End of Fear van Barbara Visser, dat de vraag ‘wat is kunst?’ stelt aan de hand van de dubbele vernieling van het schilderij Who’s Afraid of Red, Yellow and Blue III van Barnett Newman. 

In de Turks-Nederlandse productie Meteors, in de Bright Future-sectie, toontGürcan Keltek met zeldzame beelden hoe het Turkse leger de KoerdischePKK neersloeg. 

Twee Nederlandse coproducties zijn geselecteerd voor het themaprogramma A History of Shadows: Los versos del olvidoAlireza Khatami’s magische parabel over de lange schaduw van dictatuur en Zama, een betoverend meesterwerk van Lucrecia Martel in het Zuid-Amerika van eind achttiende eeuw. Martel geeft ookeen Masterclass.

Capture.PNG
  • PNG
Capture.PNG

Klokgewijs: The End of Fear, Dorst, Meteors, Los versos del olvido

In de sectie Voices kondigden we eerder al de Europese première aan van Sebastián Hofmanns Tiempo compartido en de wereldpremière van David VerbeekAn Impossibly Small Object (beide geselecteerd voor de Big Screen Competition). Daarnaast bevat de sectie de wereldpremière van René HazekampGangway to a Future, en de première van de misdaadserie FENIX van Shariff Korver. 

Verder kondigden we aan: de wereldpremières van Possessed door Metahaven en Rob Schröder en The Reports on Sarah and Saleem van Muayad Alayan (beide geselecteerd voor de Hivos Tiger Competition), de wereldpremière van Wij van Rene Eller, de Europese première van La Holandesa (Messi and Maud) van Marleen Jonkman (geselecteerd voor IFFR Live) en de wereldpremière van de middellange film Good Evening to the People Living in the Camp vanJoost Conijn.

Capture.PNG
  • PNG
Capture.PNG

Klokgewijs: Tiempo compartido, An Impossibly Small Object, FENIX, Gangway to a Future

Hoogtepunten uit de twintig Nederlandse (co)producties in IFFR’s kortefilmselectie zijn: 3rd Builders’ Street van Pim Zwier met een kleurrijke blik op arbeidersonderkomens uit de Sovjetperiode, Western Wild...or how I found Wanderlust and met Old Shatterhand van Martha Colburn over haar persoonlijke band met schrijver Karl May, The Atomic Soldiers van Morgan Knibbe over de soldaten die aanwezig waren bij Amerikaanse kernproeven en Als je terugkomt woon ik aan het water van Petra Noordkampwaarin een jonge architect een eco-huis moet bouwen voor een besluiteloze cliënt, gebaseerd op een verhaal van Ramsey Nasr.

Van de Nederlandse (co)producties maken alle speelfilms kans op de KNF Award, uitgereikt door een jury van vijf leden van de Kring van Nederlandse Filmjournalisten.

Capture.PNG
  • PNG
Capture.PNG

Klokgewijs: 3rd Builders' Street, Western Wild...or how I found Wanderlust and met Old Shatterhand, Als je terugkomt woon ik aan het water, The Atomic Soldiers

Speelfilms:

BEWAREN – of hoe te leven, Digna Sinke, 2018, Nederland, wereldpremière

Dorst, Saskia Diesing, 2018, Nederland, wereldpremière

The End of Fear, Barbara Visser, 2017, Nederland, wereldpremière

Gangway to a Future, René Hazekamp, 2018, Nederland, wereldpremière

La Holandesa (Messi and Maud), Marleen Jonkman, 2017, Nederland/Duitsland, Europese première

An Impossibly Small Object, David Verbeek, 2018, Taiwan/Nederland/Kroatië, wereldpremière

Meteors, Gürcan Keltek, 2017, Turkije/Nederland

Possessed, Metahaven/Rob Schröder, 2018, Nederland/Kroatië, wereldpremière

The Reports on Sarah and Saleem, Muayad Alayan, 2018, Palestina/Nederland/Duitsland/Mexico, wereldpremière

Tiempo compartido, Sebastián Hofmann, 2018, Mexico/Nederland, Europese première

Los versos del olvido, Alireza Khatami, 2017, Frankrijk/Duitsland/Nederland/Chili

Wij, Rene Eller, 2018, Nederland/België, wereldpremière

Zama, Lucrecia Martel, 2017, Argentinië/Spanje/Nederland/Frankrijk

Serie:

FENIX, Shariff Korver, 2018, Nederland/België, première

Mid-length:

Good Evening to the People Living in the Camp, Joost Conijn, 2018, Frankrijk/Griekenland/Nederland, wereldpremière

Korte films:

#57, Joost Rekveld, 2018, Nederland, wereldpremière

3rd Builders’ Street, Pim Zwier, 2018, Nederland/Rusland, wereldpremière

Als je terugkomt woon ik aan het water, Petra Noordkamp, 2018, Nederland, wereldpremière

As Much Time as Space, Katja Mater, 2018, Nederland/België/Frankrijk, wereldpremière

The Atomic Soldiers, Morgan Knibbe, 2018, Verenigde Staten/Nederland, wereldpremière

Behind Your Walls, Frans Zwartjes, 1970, Nederland

Birds, Frans Zwartjes, 1968, Nederland

A Composition in Blue, Red & Other Colours, Sara Rajaei, 2018, Nederland, wereldpremière

Confluence, Benjamin Ramírez Pérez/Stefan Ramírez Pérez, 2018, Duitsland/Servië/Nederland, wereldpremière

Elastic Recurrence, Johan Rijpma, 2017, Nederland

Film II, Frans Zwartjes, 1967, Nederland

Forest Paths, Michiel van Bakel, 2018, Nederland, wereldpremière

Liquid Landscape, Nan Wang, 2018, Nederland, wereldpremière

Mountain Plain Mountain, Araki Yu/Daniel Jacoby, 2018, Spanje/Japan/Nederland, wereldpremière

Moving Stills, Frans Zwartjes/Paul de Nooijer, 1972, Nederland

The New World, Episode One, Ghalia Elsrakbi/Lauren Alexander, 2017, Egypte/Nederland/Verenigde Staten

Tribute to Art #2, Frank Scheffer/Frans Zwartjes, 2016, Nederland

Visual Training, Frans Zwartjes, 1969, Nederland

Western Wild...or how I found Wanderlust and met Old Shatterhand, Martha Colburn, 2018, Nederland/Verenigde Staten, wereldpremière

What Time Is Love?, Anna Franceschini, 2017, Italië/Nederland/Duitsland, Europese première

Ontvang exclusief nieuws

Ben je een journalist? Of werk je voor een dagblad, tijdschrift of blog?
Meld je aan en krijg als eerste toegang tot ons nieuws.

Aanmelden

Ontvang het laatste International Film Festival Rotterdam nieuws via RSS.

Of abonneer handmatig met de Atom URL