45ste International Film Festival Rotterdam

Rotterdam, 31 januari 2016

PERSBERICHT onder EMBARGO tot zondag 31 januari 2016, 21:45 uur CET

IFFR maakt winnaars Canon Tiger Awards voor Korte Films 2016 bekend

Op zondag 31 januari zijn Dream English Kid 1964-1999 AD van Mark Leckey, Faux départ van Yto Barrada en Engram of Returning van Daïchi Saïto in LantarenVenster in Rotterdam bekroond met drie gelijkwaardige Canon Tiger Awards voor Korte Films. De winnende filmmakers ontvangen elk een bedrag van €3.000 plus een Canon waardecheque. Tout le monde aime le bord de la mer van Keina Espiñeira is de korte film die vanuit International Film Festival Rotterdam (IFFR) genomineerd wordt voor de European Film Awards 2016. Voor Le Park van Randa Maroufi was er een speciale vermelding. Winnaar Daïchi Saïto is vaker in Rotterdam geweest: zijn korte films All That Rises (2008), Trees of Syntax, Leaves of Axis (2010) en Never a Foot Too Far, Even (2012) draaiden ook in het kortefilmprogramma van IFFR.

De jury voor de Tiger Awards Competitie voor Korte Films bestond uit de Britse kunstenaar, filmmaker en tweevoudig winnaar van deze prijs, Ben Rivers; politiek geëngageerd kunstenaar, schrijver en filmmaker Naeem Mohaiemen uit Bangladesh en Mieke Bernink, lector van de masteropleiding van de Nederlandse Filmacademie.

De jury verklaarde over de keuze voor Dream English Kid 1964-1999 AD: “De film is een caleidoscopische reis door decennia van Britse mediacultuur. De stemming schommelt tussen vreugde en paranoia, tegen de achtergrond van het einde van de Koude Oorlog, en schetst een beeld van een tijd waarin de media-overload is ontstaan en tot bloei kwam.” Over Faux départ: “Een prachtig combinatie van film en woordeloze gebaren. De onderaardse wereld van archeologie en toerisme worden uitgebeeld door middel van monotome arbeid, voor de ontdekking van het erfgoed die soms van twijfelachtige waarde is.” Over Engram of Returning: “Fragmenten van het geheugen komen uit de duisternis, terwijl we hypnotiserend worden ondergedompeld in een wereld van pure cinema. Een filmische droom met een razende soundtrack, met een flitsend en flikkerend hoogtepunt voor filmmaker en publiek.”

De jury selecteerde uit de genomineerde films voor de Tiger Awards Competitie voor Korte Films Tout le monde aime le bord de la mer als nominatie voor de European Film Awards: “Een niemandsland, omgeven door de onzekerheden van grenzen, wetten en tijd. Het script reist tussen gebleekte zeeën en gouden bossen, waarbij mythische fragmenten, koloniale herinneringen en de realiteit van migratie worden samengevoegd.”

Een speciale vermelding was er voor Le Park van Randa Maroufi: “In een ecosysteem van social media wordt er gepraat over een geregisseerd moment uit het alledaagse leven van Marokkaanse jongeren. Een technische prestatie, waarbij een moment in de tijd wordt bevroren en zo het publiek uitnodigt de emotie en de stilte van het moment te ervaren."

Canon Tiger Awards voor Korte Films 2016:

Dream English Kid 1964-1999 AD van Mark Leckey, Verenigd Koninkrijk

Een gevonden fragment van een Joy Division-optreden waar Mark Leckey als tiener bij was en het besef dat veel van onze herinneringen en ervaringen online zo gemakkelijk gevonden kunnen worden, vormen de basis van deze fragmentarische film. Via filmfragmenten, advertenties en popmuziek volgen hoogtepunten uit Leckeys leven elkaar op. Overlap en herhaling versterken de sfeer. Algemeen bekende en hoogstpersoonlijke beelden passeren de revue in deze ode aan de late twintigste eeuw.

Mark LECKEY (1964, Verenigd Koninkrijk) is filmmaker en kunstenaar. Zijn werk bestaat uit een mix van film, geluid, performance en beeld. Leckey is bekend om zijn gebruik van found art en found footage in zijn werk. In 2008 won Leckey de prestigieuze Turner Prize. Zijn werk wordt tentoongesteld in talloze internationale musea en vertoond op festivals.

Faux depart/False Start van Yto Barrada, Marokko

De nieuwste film van de Frans-Marokkaanse kunstenaar Yto Barrada werpt een blik op de uitgebreide fossielenindustrie in Marokko. Dit eerbetoon aan de 'prepareerders' in de dorre streek tussen het Atlasgebergte en de Sahara, wier manhaftige arbeid een florerende handel voedt in echte, valse en hybride kunstvoorwerpen, is ook een reprimande aan de fetisjistische honger naar vreemde voorwerpen, een listige bespiegeling op authenticiteit en een lofzang op creativiteit. (Andréa Picard)

Yto BARRADA (1971, Frankrijk) studeerde geschiedenis en politicologie aan de Sorbonne in Parijs en volgde een opleiding fotografie in New York. Haar films, beelden, fotografie, prints en installaties worden internationaal tentoongesteld. Barrada won de Abraaj Group Art Prize in 2015. Ze woont en werkt in Tanger en New York.

Engram of Returning van Daïchi Saïto, Canada

Begeleid door bijzondere geïmproviseerde muziek van Jason Sharp vormt Engram of Returning een episch, metafysisch reisverhaal in 35mm CinemaScope dat een hemelse wereld toont met pulserende en flakkerende vormpatronen en verzadigde kleuren. Door anonieme found footage te transformeren tot krachtige, expressieve en vloeiende beelden, ontstaat een film over geheugen en herinnering, met ineengevlochten terugblikken op het echte, het verbeelde en het herinnerde.

Daïchi SAÏTO woont en werkt in Montreal, Canada. Na een studie filosofie en literatuur in de Verenigde Staten en Hindi/Sanskriet in India werd hij filmmaker. Trees of Syntax, Leaves of Axis (IFFR 2009) won de Jury Grand Prize op het Media City Film Festival, Ontario. Saïto is medeoprichter van het Double Negative Collective, een groep kunstenaars die zich toelegt op experimentele cinema.

Nominatie European Film Awards 2016

Tout le monde aime le bord de la mer/We All Love the Seashore van Keina Espiñeira, Spanje

Een groep mannen wacht aan de rand van een bos aan de zee op de overtocht naar Europa, in een limbo tussen plaats en tijd. Met de mannen wordt een fictiefilm gemaakt waarin ze hun eigen personage spelen, opgenomen in datzelfde bos. Fictie en documentaire lopen constant door elkaar. Oude mythes uit het koloniale verleden botsen als echo’s uit het verleden op dromen van een betere toekomst in het land van de voormalig onderdrukker.

Keina ESPIÑEIRA (1983, Spanje) volgde in Madrid een masteropleiding regie en productie van documentairefilms, aan haar uitgereikt door de Asociación de Cine Documental in Madrid. Ook heeft ze als onderzoeker gewerkt in Barcelona, Californië, Nijmegen en Marokko. In haar werk staat grensbeleid centraal.

Speciale vermelding

Le Park/The Park van Randa Maroufi, Frankrijk

Een trage meanderende camera beweegt door een verlaten pretpark in het centrum van Casablanca. Le Park schetst een portret van jongeren die dit terrein tot hun domein hebben gemaakt in een aantal tableaus die eruit zien als bevroren snapshots. In deze soms gewelddadige poses is de invloed van de sociale media te herkennen die zo bepalend is voor het gevoel van identiteit.

Randa MAROUFI (1987, Marokko) is opgeleid aan kunstacademies in Marokko en Frankrijk. Haar werk reikt van film, fotografie en installaties tot audio en performances en gaat in op het gebruik van publieke ruimtes en gendervraagstukken. Maroufi woont en werkt afwisselend in Tangier en Parijs.

Volledige line-up Tiger Awards Competitie voor Korte Films 2016

All Still Orbit, Dane Komljen, James Lattimer (Kroatië, Servië, Duitsland, Brazilië)

an is that isn’t always, Richard T. Walker (USA)

B-ROLL with Andre, James N. Kienitz Wilkins (USA)

Cinéma concret/Concrete Cinema, Makino Takashi (Japan, Nederland)

Dag'aa, Shadi Habib Allah (Palestina)

The Double, Roy Villevoye, Jan Dietvorst (Nederland)

Dream English Kid 1964-1999 AD, Mark Leckey (Verenigd Koninkrijk)

Elle pis son char/Woman and Her Car, Loïc Darses (Canada)

Engram of Returning, Daïchi Saïto (Canada)

Establishing Eden, Persijn Broersen, Margit Lukács (Nederland, Nieuw Zeeland)

Faux depart/False Start, Yto Barrada (Marokko)

Letters from Panduranga, Nguyen Trinh Thi (Vietnam)

Night Soil – Economy of Love, Melanie Bonajo (USA, Nederland)

Nightlife, Cyprien Gaillard (Frankrijk)

not even nothing can be free of ghosts, Rainer Kohlberger (Oostenrijk, Duitsland)

Novaciéries, Jonathan Debrouwer, Marine Brutti, Arthur Harel (Frankrijk)

One.Two.Three, Vincent Meessen (Belgie)

Painting with History in a Room Filled with People with Funny Names 3, Korakrit Arunanondchai (USA, Thailand, Frankrijk)

Le Park, Randa Maroufi (Frankrijk)

SEA STATE 6, Charles Yi Yong Lim (Singapore)

Solitary Acts (4, 5, 6), Nazli Dincel (USA, Turkije)

Tout le monde aime le bord de la mer, Keina Espiñeira (Spanje)

Viva água, Cynthia Madansky (Italie)

Al vier decennia koestert, ontwikkelt en presenteert IFFR vol trots de auteurscinema, door filmmakers te helpen een zo breed mogelijk publiek te bereiken. Het festival staat internationaal bekend om haar eigenzinnige en innovatieve programmering, met in het bijzonder aandacht voor talentvolle beginnende filmmakers. Films van een hoge kwaliteit uit de hele wereld worden in Rotterdam gepresenteerd aan een groot internationaal publiek, met als doel te inspireren en blikken te verbreden.

IFFR is een van de grootste culturele evenementen van Nederland en een van de grootste publieksfilmfestivals ter wereld. De 45ste editie vindt plaats van woensdag 27 januari tot en met zondag 7 februari 2016. Met de nieuwste speelfilms, documentaires, korte films, tentoonstellingen, optredens en talkshows en debatten is Rotterdam twaalf dagen lang een spannende, mondiale filmhoofdstad.

Ontvang exclusief nieuws

Ben je een journalist? Of werk je voor een dagblad, tijdschrift of blog?
Meld je aan en krijg als eerste toegang tot ons nieuws.

Ontvang het laatste International Film Festival Rotterdam nieuws via RSS.