International Film Festival Rotterdam (IFFR) kijkt graag verder dan de kaders van het witte doek. In het Deep Focus-programmaonderdeel Nuts & Bolts presenteert het festival een reeks unieke machines uit de ateliers van onafhankelijke filmmakers en kunstenaars. Met een expositie, filmvertoningen en live performances laat Nuts & Bolts zien hoeveel uiteenlopende technieken zij gebruiken: van digitaal tot analoog en van hightech tot bewust achterhaald.
De expositie Nuts & Bolts bevat een dozijn installaties: van zelfgebouwde projectoren en schaduwspelen tot houten camera's en raamtekeningen. De installaties, performances en films in Nuts & Bolts zijn als onderzoekslaboratoria die onze relatie tot het bewegende beeld in vraag stellen. Ze laten ook zien hoe de kunstenaars een eigenzinnige dialoog aangaan met de filmgeschiedenis. Het programma bevat werk van onder anderen Quay Brothers, Wim Janssen en Dušica Dražić, Guy Maddin en Mika Taanila. De legendarische, radicale filmmaker Peter Kubelka komt bovendien dagelijks langs om de relatie tussen brood, boter en cinema uit te leggen.
Klokgewijs: Peter Kubelka Presents: Bread, Butter and Other Metaphors; Projektor van Wim Janssen & Dusica Drazic; #61 en #67 van Joost Rekveld.
Speciale aandacht is er voor het werk van de Nederlandse mediakunstenaar Joost Rekveld, die met zijn films, installaties en performances een internationale reputatie heeft opgebouwd. Zijn werk werd onder meer gepresenteerd in het Tate Modern in London, het Centre Pompidou in Parijs en het Moderna Museet in Stockholm. Voor zijn animatiefilms bouwt Rekveld vaak zijn eigen mechanische en optische apparaten. De computer gebruikt hij als compositiemachine; een perfecte samensmelting van digitaal en analoog. De internationaal vermaarde kunstenaar en filmmaker brengt zijn nieuwste installatie, #61, naar de expositie Nuts & Bolts. Hierin reageren abstracte bewegende beelden op de aanwezige kijkers. Daarnaast gaat zijn nieuwste korte film #67 in wereldpremière tijdens het festival en presenteert Rekveld zijn live performance Ursae Minoris tijdens sound//vision. IFFR eert de experimentele filmkunstenaar bovendien door middel van een retrospectief van zijn gehele oeuvre dat bijna 25 jaar beslaat. Dit werk werd recentelijk gerestaureerd door EYE.
Donderdag 26 januari tot zaterdag 4 februari, van 11:00 tot 20:30.Met dagelijks om 17:00 een 'Punch a Clock' live-event.
It’s Always Darkest Before It Becomes Totally Black, Serge Onnen, Nederland, installatie, wereldpremière
Peter Kubelka Presents: Bread, Butter and Other Metaphors, Peter Kubelka, performance, wereldpremière
RE-ENACTMENTS, This Comb Does Not Work at Random (Hommage à Segundo de Chomón) El Hotel Electrico 1908, 2014, Quay Brothers / Atelier Koninck, België, installatie
The Great Silence, Jennifer Allora & Guillermo Calzadilla, Puerto Rico, korte film, internationale première
Contactgegevens
Gerelateerd nieuws
The Brutalist director of photography Lol Crawley geëerd met de Robby Müller award 2025, talk en vertoning IFFR
International Film Festival Rotterdam (IFFR) heeft Lol Crawley als winnaar van de Robby Müller Award 2025 bekendgemaakt. Naast The Brutalist, dat zijn Nederlandse première heeft tijdens IFFR, zijn ...
Focusprogramma’s IFFR 2025 onthult
International Film Festival Rotterdam (IFFR) heeft de Focusprogramma's voor editie 2025 bekendgemaakt: een inspirerende line-up van visionaire filmmakers, boeiende retrospectieven en actuele thema...
International Film Festival Rotterdam maakt eerste selecties filmprogramma 2025 bekend
International Film Festival Rotterdam (IFFR) heeft de eerste selecties bekendgemaakt voor de aankomende 54ste editie van het festival, die plaatsvindt van 30 januari tot en met 9 februari 2025. Dez...
Vijfde winnaar RTM Pitch aangekondigd en IFFR 2025 festivaldata bekend
Onderzoeker en filmmaker Sharine Rijsenburg ontvangt €20.000 voor de productie van haar afro-futuristische project Bubbling Baby.
IFFR boekt solide bezoekersaantallen tijdens impactvolle editie
Green Border van Agnieszka Holland wint de Publieksprijs.