International Film Festival Rotterdam (IFFR) sloot dit weekend de 46ste editie af met de Europese première van 20th Century Women van filmmaker Mike Mills. Het festival vertoonde dit jaar 484 films, waarvan 105 wereldpremières, en telde ruim 314.000 bezoeken.IFFR verwelkomde 316 filmmakers en 1910 filmprofessionals van over de hele wereld. Een recordaantal van 63 feature films scoorden gemiddeld 4 (uit 5) of hoger in de publieksenquête.
Het festival opende 25 januari met de internationale première van Lemon, in aanwezigheid van filmmaker Janicza Bravo, acteurs Brett Gelman en Judy Greer. Op vrijdag 27 januari verwelkomde IFFR Willem-Alexander op de rode loper tijdens de wereldpremière van Double Play, van filmmaker Ernest Dickerson. Tevens was een groot deel van de internationale cast en crew aanwezig. Maandag 30 januari ontving Rotterdam hoogwaardigheidsbekleders vanuit heel Europa die samen met minister Jet Bussemaker een handtekening zetten onder de revised Council of Europe Convention on Cinematographic Co-production, die spontaan tot de ‘Rotterdam Treaty’ werd gedoopt. Barry Jenkins verkoos IFFR als podium voor de Nederlandse première van zijn met acht Oscars genomineerde film Moonlight. Tevens gaf hij een drukbezochte masterclass in KINO, die ook bij de livestream op de Facebookpagina van IFFR hoge kijkcijfers behaalde. De vele internationale gasten prezen de gastvrije, levendige en opvallend relaxte sfeer, zowel in de stad Rotterdam als op het festival. De masterclasses van vooraanstaande filmmakers, waaronder Oivier Assayas en oude meester Béla Tarr werden goedbezocht en gewaardeerd, evenals de op filmmakers en andere op professionals gerichte panels en presentaties.
“Het is bijzonder fijn om te zien dat ons uitdagende programma zo goed werd gewaardeerd door het publiek. Niet alleen vond men de weg naar de voor hen juiste films, maar werd men blijkbaar ook geraakt door de aansprekende masterclasses, talks en workshops die de thema’s van de dag niet schuwden”, aldus festivaldirecteur Bero Beyer.
Veel films konden rekenen op aandacht van festivals, filmjournalisten en distributeurs van over de hele wereld. Zoals Tiger Award-winnaar Sexy Durga van de Indiase Sanal Kumar Sasidharan en het filmdebuut Het Doet Zo Zeer van Heleen van Royen. IFFR ontving lovende recensies en talloze festivaluitnodigingen volgden voor onder meer het ontroerende Arábia van Affonso Uchoa en João Dumans en We the Workers van Wen hai. Ook was er veel aandacht voor het sterke Amerikaanse drama Super Dark Times (Kevin Phillips), het Tsjechische Filthy (Tereza Nvotová), het innemende Donkeyote (Chico Pereira) en verrassende documentaires zoals Bamseom Pirates (Jung Yoonsuk), Gimme Danger (Jim Jarmusch) en Als Paul über das Meer kam (Jakob Preuss) en films als Manifesto (Julian Rosefeldt) met Cate Blanchett, het beklemmende Home van de Belgische filmmaker Fien Troch en Marjorie Prime (Michael Almereyda) met actrice Lois Smith.
Black Rebels, het bijzondere programmaonderdeel rond black cinema - met speelfilms, korte films, drama, (muziek)documentaires, experimentele films, sciencefiction en videokunst - kreeg veel media-aandacht en kon rekenen op bijzonder positieve reacties, van zowel publiek als filmprofessionals.
NOS-nieuwslezer Winfried Baijens presenteerde de derde editie van IFFR Live, waarbij zes filmtitels tijdens hun première in Rotterdam tegelijk in meer dan 45 bioscopen in 18 verschillende landen wereldwijd werden vertoond. Dankzij de livestream en via Twitter en WhatsApp kon het publiek vanuit alle deelnemende bioscopen na afloop van de film met de makers en elkaar in gesprek.Pop Aye van Kirsten Tan won de Big Screen Competition en mag naast een geldprijs rekenen op een gegarandeerde release in de Nederlandse bioscoop en op tv. Vrijwel alle grote sales agents waren aanwezig op het festival, wat resulteerde in internationale deals voor onder meer Tiger titels Columbus (sales agent Visit Film), Demonios tus ojos (sales agent Stray Dogs) en Quality Time (sales agent M-Appeal).
Links: Barry Jenkins bij zijn masterclass. Rechts: Hivos Tiger Award-winnaar Sanal Kumar Sasidharan (Sexy Durga)
Meer dan 10.000 leerlingen van 77 verschillende scholen uit het Rotterdamse primair en voortgezet onderwijs bezochten de schoolvoorstellingen van IFFR. Ook studenten wisten de weg naar Rotterdam te vinden: meer dan 5.000 studenten namen deel aan een door het festival geselecteerd programma. Verder werden er workshops voor scholen georganiseerd ter voorbereiding op het festival en organiseerde IFFR tijdens het festival een uitverkochte workshop voor 140 docenten uit het primair en voortgezet onderwijs. IFFR’s ambitie om alle kinderen in Rotterdam te bereiken kwam hiermee weer een forse stap dichterbij.
IFFR bundelde zijn krachten met (inter)nationale coproductiemarkten om filmmakers nog betere en duurzamere begeleiding te kunnen bieden en in contact te brengen met experts uit verscheidene sectoren. The Propellor Film Tech Hub, een samenwerking tussen IFFR’s CineMart, Berlinale’s EFM, CPH:DOX en Cinemathon die innovatoren uit parallelle industrieën samenbrengt, werd succesvol gelanceerd tijdens IFFR 2017. Dankzij de samenwerking met VR Days Europe kregen vier makers de kans hun VR-projectidee te pitchen tijdens CineMart 2017.
IFFR werd dit jaar door ruim 1.900 gasten uit de filmindustrie bezocht. De 34ste editie van CineMart bood 26 nieuwe projecten een platform en ontving 688 gasten. Deze festivaleditie werden 14 door het Hubert Bals Fonds ondersteunde titels vertoond, waaronder Rey van Niles Atallah, die de Special Jury Award van de Hivos Tiger Competition in ontvangst mocht nemen. Een select gezelschap producenten van over de hele wereld kreeg een intensief vijfdaags programma tijdens Rotterdam Lab.
Naast de vele trouwe partners die het festival kent, verwelkomde IFFR Océ, Film1, Sonos en Nederlandse Spoorwegen als nieuwe sponsoren. Tijdens het festival konden bezoekers in een tot bioscoop omgebouwde IFFR-coupé op weg naar Rotterdam een selectie korte films bekijken. De metershoge IFFR-planeet voor Rotterdam Centraal was een eye catcher die vele voorbijgangers deed stoppen om een selfie te maken. De limited edition van de door Susan Bijl ontworpen IFFR-tas zorgde dagelijks voor lange rijen bij de merchandise shop en was razendsnel uitverkocht.
Feature films: 247, waarvan:50 wereldpremières, 20 internationale premières en 18 Europese premières.Korte en mid-length films: 237, waarvan: 55 wereldpremières, 43 internationale premières en 19 Europese premières.
Contactgegevens
Gerelateerd nieuws
International Film Festival Rotterdam presenteert programma Art Directions voor editie 2025
Katoenhuis is nieuwe locatie voor Art Directions
International Film Festival Rotterdam maakt Openings- en Slotfilm 2025 bekend en Jury’s voor de Competitieprogramma’s...
Festival opent met wereldpremière van Fabula van de Nederlandse filmmaker Michiel ten Horn en sluit af met Mouly Surya’s Indonesische onafhankelijkheidsepos This City Is a Battlefield Yuki Aditya, ...
International Film Festival Rotterdam onthult nieuwe Shorts Focusprogramma’s en selectie van Short & Mid-length films
Rotterdam – 28 november 2024 – International Film Festival Rotterdam (IFFR) heeft nieuwe films in de line-up onthuld voor de 54ste editie van het festival, die plaatsvindt van 30 januari t/m 9 febr...
The Brutalist director of photography Lol Crawley geëerd met de Robby Müller award 2025, talk en vertoning IFFR
International Film Festival Rotterdam (IFFR) heeft Lol Crawley als winnaar van de Robby Müller Award 2025 bekendgemaakt. Naast The Brutalist, dat zijn Nederlandse première heeft tijdens IFFR, zijn ...
Focusprogramma’s IFFR 2025 onthult
International Film Festival Rotterdam (IFFR) heeft de Focusprogramma's voor editie 2025 bekendgemaakt: een inspirerende line-up van visionaire filmmakers, boeiende retrospectieven en actuele thema...