Samenvatting
41st International Film Festival Rotterdam 25 januari – 5 februari 2012 PERSBERICHT 17 november 2011 Chinese non-fictie en werk van Ai Weiwei naar Filmfestival Rotterdam Recente films van Chinese documentairemakers en films van de veelzijdige kunstenaar Ai Weiwei zullen te zien zijn tijdens de 41e editie van het International Film Festival Rotterdam. De films belichten op intieme en verrassende wijze verborgen kanten van de Chinese samenleving. Deze films en het werk van Ai worden vertoond in Hidden Histories, een thematisch onderdeel van de hoofdsectie Signals. Signals: Hidden Histories De films in Hidden Histories hebben gemeen dat de makers verborgen kanten van de Chinese maatschappij tot onderwerp nemen zoals bijvoorbeeld armoede, corruptie of wanbestuur. Die verborgenheid geldt ook voor de films zelf: vertoning en distributie worden vaak tegengewerkt. Evengoed hebben de makers met minimale budgetten overtuigend, inhoudelijk sterk en visueel krachtig werk weten te produceren. Het festival vertoont in Hidden Histories ook werk van de Chinese kunstenaar Ai Weiwei: zes door hemzelf ‘sociale documentaires’ genoemde films en vier documentaire kunstvideo’s. Er is een opmerkelijk verschil tussen de soms zeer conceptuele kunstvideo's van Ai Weiwei en zijn sociale documentaires. Voor deze laatste films treedt hij op als een betrokken onderzoeksjournalist - voor en achter de camera - die zich door weinig laat weerhouden om onrecht openbaar te maken. Hidden Histories is samengesteld door de IFFR-programmeurs Gertjan Zuilhof en Gerwin Tamsma. Documentaires in Hidden Histories In Hidden Histories is onder meer de film APUDA van He Yuan te zien. De film werd in China bekroond met de hoofdprijs van Yunfest en was eerder alleen te zien tijdens het filmfestival van Vancouver in Canada. Apuda portretteert op ingehouden wijze het dagelijks leven van een houtwerker en zijn stervende vader. Ook vertoont Hidden Histories BACHELOR MOUNTAIN, de nieuwe documentaire van Yu Guangyi en de opvolger van diens SURVIVAL SONG, vertoond tijdens IFFR 2009. In BACHELOR MOUNTAIN keert Yu terug naar het barre noorden van China en levert een intiem portret van de ongemakkelijke vriendschap tussen een houthakker en de vrouw waarop hij een oogje heeft. De documentaire SHATTERED is het derde werk van filmmaker Xu Tong. Het IFFR vertoonde in 2010 en 2011 zijn films WHEAT HARVEST en FORTUNE TELLER. Ook in SHATTERED filmt de sociaal betrokken Xu zonder opsmuk het dagelijks leven van personen in de marge van het bestaan. Ditmaal volgt hij met zijn camera een gepensioneerde spoorwegbeambte en diens in de onderwereld actieve dochter. Het complete programma van Hidden Histories is vanaf donderdag 19 januari te vinden in de IFFR-programmabijlage bij de Volkskrant en online via www.filmfestivalrotterdam.com. Over Ai Weiwei Ai Weiwei, geboren in 1957, is conceptueel kunstenaar, politiek activist en filosoof. Hij is een veelzijdig kunstenaar die zich in zijn werk ook op de gebieden van architectuur, fotografie en film begeeft. Tevens is hij bekend om zijn kritiek op de sociale en culturele veranderingen in zijn land. Ai Weiwei wordt daarom door de Chinese autoriteiten op vele manieren gedwarsboomd. Voorjaar 2011 werd Ai Weiwei 81 dagen gevangen gezet. Hij is vrijgelaten maar kreeg een hoge boete wegens vermeende belastingschulden. Kortgeleden heeft Ai de boete betaald met geld bijeengebracht door supporters uit China en daarbuiten. Ai groeide op in Sianking in het noordwesten van China. Omdat zijn vader, een beroemd schrijver, schilder en dichter vanaf het einde van de jaren vijftig en tijdens de jaren zestig twee keer naar een werkkamp werd verbannen, leefde de familie in zeer armoedige omstandigheden. De familie verhuisde in 1975 naar Peking. Ai schreef zich in aan de filmacademie en werd er klasgenoot van onder meer Zhang Yimou en Chen Kaige. Na twaalf jaar in New York te hebben gewoond, keerde Ai terug naar Peking. Hij stichtte daar in 1999 samen met de Nederlandse kunstenaar en verzamelaar Hans van Dijk en de Vlaamse kunstverzamelaar Frank Uytterhaegen de galerie Chinese Art Archive & Warehouse in het zuiden van Peking. Vanaf midden jaren negentig exposeert Ai zijn vaak grootschalige installaties in en buiten China, richtte hij een architectuurbureau op, schreef boeken over de nieuwe generatie kunstenaars in China en werkte mee aan het ontwerp voor het Olympisch stadion (het ‘vogelnest’) in Peking. Momenteel is Ai de bekendste Chinese kunstenaar; het magazine ArtReview riep hem onlangs uit tot invloedrijkste kunstenaar ter wereld. Het International Film Festival Rotterdam heeft een lange traditie in de vertoning van onafhankelijk gemaakte speelfilms, korte films en documentaires uit China. Een deel van deze films kwam de afgelopen jaren mede tot stand dankzij bijdragen van het Hubert Bals Fonds, waaronder bijvoorbeeld het epos TIE XI QU: WEST OF THE TRACKS van Wang Bing. Het IFFR zet deze lijn in 2012 voort en selecteert voor meerdere programmaonderdelen films uit China. Het volledige festivalprogramma is beschikbaar op donderdag 19 januari als bijlage bij de Volkskrant en online op www.filmfestivalrotterdam.com. De 41e festivaleditie heeft plaats van 25 januari tot en met 5 februari 2012. (Einde persbericht) Persinformatie: IFFR Press Office, Bert-Jan Zoet / Nancy van Oorschot [email protected], 010-8909090