Samenvatting
41e International Film Festival Rotterdam 25 januari – 5 februari 2012 PERSBERICHT 4 februari 2012 MONSIEUR LAZHAR wint UPC Publieksprijs GOODBYE wint Dioraphte Award De UPC Publieksprijs van het International Film Festival Rotterdam is gewonnen door MONSIEUR LAZHAR van Philippe Falardeau (Canada, 2011). Aan de prijs voor de favoriete film van het festivalpubliek is een bedrag verbonden van 10.000 euro. De Dioraphte Award voor de publieksfavoriet onder de zeventien festivalfilms die mede dankzij bijdragen van het Hubert Bals Fonds tot kwamen, is gewonnen door GOODBYE van de Iraanse filmmaker Mohammad Rasoulof. Ook aan deze prijs is een bedrag verbonden van 10.000 euro. IFFR 2012 telde 274.000 bezoeken aan films, tentoonstellingen, optredens en evenementen. Het eerste Curaçao IFFR heeft plaats van 29 maart tot en met 1 april 2012 in Willemstad; het 42e International Film Festival Rotterdam van 23 januari tot en met 3 februari 2013. UPC Publieksprijs-winnaar MONSIEUR LAZHAR is een film à la ÊTRE ET AVOIR waarin de Algerijnse immigrant Lazhar een lagereschoolklas helpt om te gaan met een tragisch verlies, terwijl hij zelf baat heeft bij de onschuld die zij nog in zich dragen. MONSIEUR LAZHAR, ook bekroond als beste Canadese speelfilm van het filmfestival van Toronto en kanshebber voor een Oscar voor beste buitenlandse film, wordt op 22 maart 2012 door Imagine Nederland in de filmtheaters uitgebracht. In Dioraphte Award-winnaar GOODBYE tracht een jonge advocate Iran te verlaten. De persoonlijke, beklemmende film van Rasoulof, zelf in Iran veroordeeld voor zijn films, kwam mede tot stand dankzij een bijdrage van het Hubert Bals Fonds. Hooggewaardeerd waren verder onder meer HUGO van Martin Scorsese, DIE UNSICHTBARE van Christian Schwochow (Duitsland) en de actuele documentaire BACK TO THE SQUARE van Petr Lom (Noorwegen) over Egypte. Terugkijkend op de afgelopen festivaleditie, zegt directeur Rutger Wolfson: “IFFR 2012 had een karakteristiek, in omvang wat bescheidener programma met sterke, uitgesproken films in de Tiger Awards Competitie, in Bright Future en Spectrum. De Chinese documentaires van onder meer Ai Weiwei in het programma Hidden Histories; het Syrische en Egyptische werk in het Power Cut-programma en de uitbundige Mouth of Garbage-films waren spraakmakend onder de festivalbezoekers. De discussies via sociale media en verslaggeving hierover reikt tot ver over de grenzen. Het kleiner aantal festivalfilms kwam de zichtbaarheid van afzonderlijk werk ten goede. Hierdoor kregen ontdekkingen en wereldpremières de kans om reputatie te ontwikkelen onder publiek en professionals. Het bezoek aan Rotterdam van Miike Takashi, Michel Gondry, Wang Xiaoshuai, Andrea Arnold, Steve McQueen, Aki Kaurismäki, Peter Kubelka en Peter von Bagh en vele, vele andere filmmakers was hartverwarmend. Films als VALLEY OF SAINTS (Musa Syeed, India), ROOM 514 (Israël, Sharon Bar-Ziv) en de Hivos Tiger Award-winnaars krijgen nu al internationaal veel aandacht.” Zakelijk directeur Janneke Staarink: “Door de verdere digitalisering van de kaartverkoop en een transparanter prijssysteem hebben we het festival meer gebruiksvriendelijk gemaakt. De reacties daarop zijn overwegend positief. De bezoekersaantallen zijn, zelfs na correctie op het grootschalige jubileumprogramma van vorig jaar, desondanks 14% lager. Voor een deel ligt de verklaring in de bewuste keuze voor een compacter programma, waarmee we een kwaliteitsslag richting onze filmmakers en bezoekers hebben gerealiseerd. Daarnaast is duidelijk dat de recessie ook ons festival niet gespaard heeft. De economische situatie dwingt het festival om pro-actief op zoek te gaan naar nieuwe verdienmodellen en experimenten met particuliere financiële ondersteuning. In aanloop naar en tijdens het festival is gebleken dat ons publiek de urgentie inziet om het festival - en daarmee de onafhankelijke cinema - te ondersteunen en dat ook doet. Tegelijkertijd tonen de actuele cijfers dat de grenzen van prijselasticiteit bereikt zijn. Ik hoop dat de politiek dit als een signaal ziet dat er weliswaar veel mogelijkheden zijn voor ondernemende instellingen, maar dat de rekening van de bezuinigingen niet uitsluitend bij de cultuurbezoekers neergelegd kan worden.” Het 41e International Film Festival Rotterdam in cijfers: Totaal aantal bezoeken van publiek: 274.000 Aantal festivalgasten totaal (filmmakers, CineMart en pers): 2595 Aantal filmmakers: 303 Aantal journalisten: 372 (vanuit het buitenland: 170, vanuit Nederland: 202) Aantal CineMart gasten: 771 (vanuit het buitenland: 604, vanuit Nederland: 167) (Einde persbericht) Noten aan de redactie: Filminformatie, zoek op filmtitel: http://www.filmfestivalrotterdam.com/nl/iffr-2012/films-a-z/ Film stills en portretfoto’s van de filmmakers van alle festivalfilms: http://www.filmfestivalrotterdam.com/professionals/press/film-stills-IFFR-2012/ Persinformatie IFFR IFFR Press Office, Bert-Jan Zoet of Nancy van Oorschot [email protected], 010-8909090 Persinformatie MONSIEUR LAZHAR Imagine Nederland, Huub Roelvink, [email protected], 020-6252653