Samenvatting
41e International Film Festival Rotterdam 25 januari – 5 februari 2012 PERSBERICHT 13 januari 2012 Nieuw talent toont eerste of tweede films in IFFR’s Bright Future Het programmaonderdeel Bright Future, waarin International Film Festival Rotterdam eerste of tweede speelfilms vertoond, biedt onder meer dertien wereldpremières en veertien internationale premières uit de hele wereld. Vier films kwamen mede tot stand dankzij een bijdrage van het Hubert Bals Fonds en zes films werden als project gepresenteerd op de CineMart. Het aantal films in Bright Future is, ten opzichte van de vorige festivaleditie teruggebracht van vierentachtig naar achtenzestig. Naar verwacht zullen bijna alle filmmakers in Rotterdam aanwezig zijn. In Bright Future zijn uit Nederland de documentaire WAVUMBA van Jeroen van Velzen en de speelfilm LENA van Christophe van Rompaey (met o.a. Emma Levie, Jeroen Willems en Rifka Lodeizen) te zien, alsmede de Nederlandse premières van SHAME van Steve McQueen (met o.a. Michael Fassbender en Carey Mulligan), SKOONHEID van Oliver Hermanus (de opvolger van zijn debuut SHIRLEY ADAMS), OSLO, AUGUST 31ST van Joachim Trier (de opvolger van zijn debuut REPRISE), WEEKEND van Andrew Haigh, de door het Hubert Bals Fonds ondersteunde en tijdens CineMart gelanceerde Gouden Luipaard-winnaar ABRIR PUERTAS Y VENTANAS van Milagros Mumenthaler en de Belgische films, beide eveneens als project gepresenteerd op de CineMart, L’HIVER DERNIER van John Shank en THE INVADER van Nicolas Provost. Wereldpremières in Bright Future 2012 Argentinië: TO LA CANTÁBRICA van Ezequiel Erriquez is een coming of age-film die zich afspeelt in de buurt van Buenas Aires tijdens de economische crisis van de jaren negentig. Canada: THE ULTIMATE PRANX CASE van Influenz films. In 2010 halen drie jongens een streek uit met een meisje van hun school en zetten alles op internet. Wat begint als onschuldige grap loopt snel volledig uit de hand. Columbia, Argentinië, Frankrijk: CORTA van Felipe Guerrero. Het hypnotische ritme van de tijdloze (maar snel verdwijnende) kunst van de suikerrietoogst wordt meesterlijk weerspiegeld in deze 16mm-film, resulterend in een beschouwende en puur filmische ervaring. Mede tot stand gekomen dankzij een bijdrage van het Hubert Bals Fonds. Frankrijk: PAR EXEMPLE, ELECTRE van Jeanne Balibar & Pierre Léon. In deze eclectische hommage aan de Griekse tragedie, zijn Balibar en Léon vrij van conventies. India: CARNIVAL van Madhuja Mukherjee. Opwindende film geschoten in het overbevolkte Kolkata tijdens een Hindoeïstisch feest roept denkbeelden op van geluk en verdriet en mengt documentaire en fictieve elementen. Indonesië: PARTS OF THE HEART van Paul Agusta. Acht beschouwelijke korte verhalen tonen stadia uit het leven van Peter, een gay in Jakarta. Israël: ROOM 514 van Sharon Bar-Ziv. Realistisch en verontrustend debuut waarin een jonge vrouwelijke soldaat vecht tegen machtsmisbruik in het leger. Nederland: WAVUMBA van Jeroen van Velzen. In dit debuut volgt de filmmaker een oudere visser in Kenia die zichzelf onderdompelt in een wereld van verhalen. Oekraïne: GAAMER van Oleg Sentsov. De hoofdrolspeler is een jonge gamer die goed vijanden in Quake kan afschieten maar niet zo succesvol is in het dagelijkse sociale leven. Spanje: DRESS REHEARSAL FOR UTOPIA van Andrés Duque. Autobiografisch drama mengt algemene en politiek-culturele concepten. Alles begint met een reis naar Mozambique om daar geschoten filmmateriaal te zoeken. Verenigde Staten: NOW, FORAGER: A FILM ABOUT LOVE & FUNGI van Jason Cortlund & Julia Halperin. Een koppel plukt wilde paddestoelen en verkoopt ze aan dure restaurants. Eén daarvan biedt haar een baan aan. Terwijl haar culinaire reputatie stijgt, gaat hun relatie minder goed; THE GREAT NORTHWEST van Matt McCormick. Vijftig jaar nadat vier vrouwen een reis maakten door Noordwest-Amerika, vindt filmmaker McCormick hun notities en besluit de reis te herhalen. Zwitserland, Azerbeidjan: HE WAS A GIANT WITH BROWN EYES van Eileen Hofer. Na te zijn opgegroeid in Zwitserland, is Sabina nu klaar om terug te keren naar het huis van haar vader in Azerbeidjan. Een film over adolescentie, scheiding en zelf-ontdekking. (Einde overzicht wereldpremières, zie volledige première-lijst hieronder, zie complete lijst Bright Future op www.filmfestivalrotterdam.com) Vermenging van stijlen Zoals verwacht kan worden in een sectie die zich richt op het ontdekken en promoten van beginnend talent, zijn de films zeer uiteenlopend qua vorm, stijl, onderwerp, budget en plaats van herkomst. Maar opvallend vaak is er sprake van een speelse, eclectische benadering van het onderwerp, waarin de filmmakers niet schuwen om diverse stijlen te vermengen. Dit kan leiden tot een combinatie van animatie en documentaire (zoals in GRANDMA LO-FI: THE BASEMENT TAPES OF SIGRÍDUR NÍELSD van Ori Jónsson, IJsland/Denemarken) of egofictie en animatie (AN OVERSIMPLIFICATION OF HER BEAUTY van Terence Nance, VS). Op de Filipijnen, sinds enige jaren een broedplaats van jong talent, maakte Jet Leyco het zelfverzekerde debuut EX PRESS, ‘deels documentair, deels droom’. Actrice en zangeres Jeanne Balibar, Tiger Awards Jurylid in 2010, maakte samen met Pierre Léon PAR EXEMPLE, ELECTRE, een onnavolgbare, maar vaak humoristische combinatie van geïmproviseerd theater en moderne communicatie. De Indiase Madhuja Mukherjee verbeeldde in CARNIVAL de gevoelens bij terugkeer in Kolkata van haar hoofdpersoon als een veelvormige betoverende trip. Dat minder hybride filmvormen ook springlevend zijn en ruimte bieden voor vernieuwing en expressie, blijkt uit de geslaagde wijze waarop Felipe Guerrero (Argentinië) in CORTA het werk van de suikerrietkappers verbindt met het proces van 16mm filmen. De film is een fraaie filmische meditatie die herinnerd aan het werk van Sharon Lockhart of Ben Russell. Voor zijn eerste lange film THE GREAT NORTHWEST reisde Matt McCormick (VS) aan de hand van een gevonden fotoalbum uit 1958 door het Amerikaanse Noordwesten. Sharon Bar-Ziv uit Israël regisseerde de even beklemmende als kritische vertelling ROOM 514 over verhoudingen binnen het Israëlische militaire apparaat. Ezequiel Erriquez draaide A LA CANTÁBRICA, een sensitieve film over opgroeien in Argentijnse crisistijd. Latijns-Amerika & Azië Het IFFR is ook het eerste internationale platform voor MALAVENTURA, het speelfilmdebuut van Michel Lipkes (Mexico). Andere Latijns-Amerikaanse selecties zijn onder meer LA JUBILADA, Jairo Boisiers innemende drama over een voormalige pornoactrice die terugkeert naar haar Chileense geboortedorp, het sfeervolle RÂNIA van Roberta Marques (Nederland/Brazilië), over een jonge ambitieuze danseres uit een arme wijk in Fortaleze en de fascinerende documentaire The Hyperwomen van Fausto Carlos, Leonardo Sette en Takuma Kuikuro (Brazilië), over rituelen bij een Indianenstam. Ook de veelzijdigheid van onafhankelijke filmproductie in Azië blijft enorm, en is op het IFFR onder meer te zien in Wu Quan’s beklemmend vormgegeven SENTIMENTAL ANIMAL (China) of in het Japanse boerendrama SOUND OF LIFE van Hirayama Shiho. Van Hubert Bals Fonds en CineMart naar Bright Future Uiteraard vertoont Bright Future ook een selectie van de geslaagdste debuten en tweede films van het afgelopen filmjaar. Daaronder regisseurs die al met het festival verbonden zijn, zoals Ben Wheatly’s KILL LIST (Groot-Brittannië, de opvolger van zijn speelfilmdebuut DOWN TERRACE, vertoond tijdens IFFR 2010), Milagros Mumenthalers ABRIR PUERTAS Y VENTANAS (mede tot stand gekomen dankzij bijdragen van het Hubert Bals Fonds, als filmproject gelanceerd tijdens CineMart en winnaar van het Gouden Luipaard in Locarno), Helvécio Marins & Clarissa Campolina’s GIRIMUNHO (Brazilië, eveneens ondersteund door het Hubert Bals Fonds), Nicolas Provosts THE INVADER (België, enkele jaren terug als project gelanceerd op de CineMart) of het documentairedebuut THE PATRON SAINTS (VS/Canada) van Melanie Shatzky & Brian Cassidy. IFFR 2012 Bright Future: lijst van premières, alfabetisch naar productieland: Wereldpremières A la Cantábrica (To La Cantábrica) Ezequiel Erriquez, Argentina Corta, Felipe Guerrero, Colombia, Argentina, France, Hubert Bals Fund-supported film The Ultimate Pranx Case, Influenz Films, Canada Par exemple, Electre (Electre, for instance) Jeanne Balibar, Pierre Léon, France Carnival, Madhuja Mukherjee, India Parts of the Heart, Paul Agusta, Indonesia Room 514, Sharon Bar-Ziv, Israel Wavumba, Jeroen van Velzen, Netherlands Ensayo final para utopia (Dress Rehearsal for Utopia) Andrés Duque, Spain He Was a Giant with Brown Eyes, Eileen Hofer, Switzerland, Azerbaijan Gaamer (Gamer) Oleg Sentsov, Ukraine Now, Forager: A Film about Love & Fungi, Jason Cortlund, Julia Halperin, USA The Great Northwest, Matt McCormick, USA Internationale premières Black & White & Sex, John Winter, Australia Rânia, Roberta Marques, Brazil As hiper mulheres (The Hyperwomen), Fausto Carlos & Leonardo Sette & Takuma Kuikuro, Brazil Sentimental Animal, Wu Quan, China La jubilada (The Retired), Jairo Boisier Olave, Chile L' anabase (The Anabasis of May and Fusako Shigenobu, Masao Adachi and the 27 Years Without Images), Eric Baudelaire, France Die Räuberin (Rough), Markus Busch, Germany Amma Lo-fi (Grandma Lo-fi: The Basement Tapes of Sigrídur Níelsd), Orri Jónsson & Kristín Björk Kristjánsdóttir & Ingibjörg Birgisdóttir, Iceland, Denmark Valley of Saints, Musa Syeed, USA/India Hikari no oto (The Sound of Light), Yamasaki Juichiro, Japan Malaventura, Michel Lipkes, Mexico Ex Press, Jet Leyco, Philippines Chapiteau-show, Sergey Loban, Russia Akataka (That Small Piece), JOSEph S KEN, Uganda An Oversimplification of Her Beauty, Terence Nance, USA The Whirlpool, Alvin Case, USA The Patron Saints, Melanie Shatzky & Brian M. Cassidy, USA/Canada Europese premières Un nuage dans un verre d'eau (A Cloud in a Glass of Water), Srinath C. Samarasinghe, France, Canada Momoiro sora wo (About the Pink Sky), Kobayashi Keiichi, Japan Padang besar (I Carried You Home), Tongpong Chantarangkul, Thailand (Bekijk de volledige Bright Future-filmlijst op www.filmfestivalrotterdam.com) Het 41e International Film Festival Rotterdam heeft plaats van 25 januari tot en met 5 februari 2012. Het festivalprogramma is onderverdeeld in de secties Bright Future (nieuw werk van beginnende filmmakers inclusief de Tiger Awards Competities voor lange en korte films), Spectrum (nieuwe films van bekende en/of ervaren regisseurs inclusief het korte filmprogramma Spectrum: Shorts) en Signals (retrospectieven en filmprogramma’s rond actuele of historische thema’s). Donderdag 19 januari verschijnt het complete festivalprogramma als bijlage bij de Volkskrant, op www.filmfestivalrotterdam.com en als app voor iPhone en Android. Vrijdagavond 20 januari start om 20:00 uur de online ticketverkoop. Voor Tiger Friends en Unlimited Pas-houders start de online kaartverkoop een dag vóór de reguliere verkoop, op donderdag 19 januari om 20:00 uur. Officiële festivalwebsite: www.filmfestivalrotterdam.com, volg het festival ook via Facebook, YouTube en Twitter. (Einde persbericht) Persinformatie IFFR: IFFR Press Office, Bert-Jan Zoet / Nancy van Oorschot, [email protected], +31 10 8909090 Persinformatie SKOONHEID, OSLO, AUGUST 31ST, WEEKEND: ABC-Cinemien, Gideon Querido van Frank, [email protected], 020 5776010 Persinformatie WAVUMBA, ABRIR PUERTAS Y VENTANAS: Monique van Schendelen, Menno Ribbelink, Noordereinde 233-B, 1243 JT ’s Graveland T + 31 (0)35 5826969 / + 31 (0)6 53697606 / F + 31 (0) 35 5827885 E-mail : [email protected] menno@... Persinformatie THE INVADER: EYE Film Instituut Nederland, Marnix van Wijk, [email protected], 020 5891405 Persinformatie SHAME, L’HIVER DERNIER: Cinéart Nederland, Janneke de Jong, [email protected], 020 5308844 Persinformatie LENA: Benelux Film Distributors, Diane Borst, [email protected], 030 6340660