Bright Future: filmprogramma met veel premières

Samenvatting
40th International Film Festival Rotterdam 26 januari – 6 februari 2011 PERSBERICHT 5 januari 2011 Bright Future: filmprogramma met veel premières Het programma-onderdeel Bright Future, waarin het International Film Festival Rotterdam eerste of tweede lange films vertoond, kent achttien wereldpremières, tien internationale premières en elf Europese premières. Het gaat om zowel fictiefilms als documentaires, en zeker ook veel films die zich weinig aantrekken van dat onderscheid. In de selectie als geheel, met een veelheid aan onderwerpen en aan filmische vormen, is het onverminderde geloof van de jonge makers in de mogelijkheden van film als expressiemiddel te herkennen. In Bright Future zijn in totaal tachtig films geselecteerd uit achtendertig landen. Vijftien van deze films zijn ondersteund door het Hubert Bals Fonds van het IFFR, zoals de wereldpremière van Yulene Olaizola´s indrukwekkende speelfilmdebuut, PARAÍSOS ARTIFICIALES (Mexico), de internationale première van Theo Courts debuutfilm OCASO (Chili), maar ook het reeds veelbekroonde LAS MARIMBAS DEL INFIERNO (Guatamala) en JEAN GENTIL (Dominicaanse Republiek). Chinese onafhankelijke filmmakers, eveneens gesteund door het Hubert Bals Fonds, hebben aandacht voor het platteland: Zhang Miaoyans tweede film, het zwart-wit drama BLACK BLOOD, en Li Ruijuns OLD DONKEY richten de camera’s op de achterblijvers die niet naar de stad trokken. Bright Future presenteert ook hoogst eigenzinnige documentaires, waarvan opvalt dat de makers er vaak jarenlang aan werkten. Hedendaagse filmapparatuur biedt die mogelijkheid, en dat resulteert in onthullende documenten over een veranderende wereld. Voor zijn eerste lange film, TWIN BROTHERS, 53 SCENES FROM A CHILDHOOD, volgde de jonge Zweed Axel Danielson zijn neven van hun 9de tot hun 19de levensjaar. CalArts-alumni Lee Anne Schmitt en Lee Lynch (VS) werkten vijf jaar aan hun verrassende THE LAST BUFFALO HUNT. De Spaans-Venezolaanse filmmaker Andrés Duque gebruikte materiaal dat hij in jaren verzamelde voor zijn poëtische reisdagboekfilm COLOR PERRO QUE HUYE. De Belgische filmmaakster Lotte Stoops legde het hedendaagse leven vast in een in de jaren vijftig gebouwd vijfsterrenhotel in Mozambique – nu een van alle voorzieningen gestripte bouwval. De Zwitserse Brigitte Uttar Kornetzky, een andere Europese filmmaakster in Afrika, maakte met IMAGINE, THE SKY een muzikale film rond een blindeninstituut in Sierra Leone. De absurde stedelijke realiteit in China komt naar voren in TAPE van performance-danser Li Ning, die jarenlang zijn leven liet filmen. De Koreaanse beeldend kunstenaar Park Chan-Kyong (de broer van Park Chan-Wook) maakte een fascinerend filmessay, met fictie elementen, over de Koreaanse stad ANYANG. Zijn landgenote Son Kwang-ju debuteert met het ontroerende en intelligente film-over-filmmaken-drama CHARACTERS. Globalisering is geen ontwikkeling maar een feit, zoals blijkt in WATER HANDS, dat deels in Vladimir Todorovic’ woonplaats Singapore en deels in zijn geboorteland Joegoslavië gesitueerd is. De vitaliteit van de Amerikaanse onafhankelijke filmscene blijkt ondermeer uit de wereldpremières van drie fictiefilms, gesitueerd diep in het Amerikaanse heartland: Matthew Petocks A LITTLE CLOSER, over een moeder en twee zoons op zoek naar liefde en seks; BAD POSTURE van Malcolm Murray, over de rafelrandjes van Albuquerque en NEW JERUSALEM van R. Alverson, over ontworteling en evangelisatiedrang, met hoofdrollen van Will Oldham en Colm O’Leary. Een vierde selectie is BEHIND THE RED MOTEL DOOR, een homage aan Hitchcock’s Rope door de filmmaker die bekend staat als TheWorldFamous Ike. Plezierig moeilijk te definiëren is Jerôme le Maire’s LE GRAND’ROUTE, over een groep dertigers die alles achterlaten voor een quasi-realistische, quasi-middeleeuwse voettocht door de Ardennen langs het ene na het andere carnavalsfeest. Pavel Kostomarov, de Russische cameraman van Popogrebski’s HOW I ENDED THIS SUMMER, regisseerde samen met Alexander Rastorguov I LOVE YOU, een rauw portret van jongeren in Rostov-aan-de-Don. Uit het binnenland van Argentinië, bij Cordoba, komt de wereldpremière van Rodrigo Guerrero’s film over zes buitenstaanders op zoek naar liefde, EL INVIERNO DE LOS RAROS. IFFR 2011, Bright Future: lijst wereld-, internationale en Europese premières (NB de complete Bright Future-lijst is vanaf 20 januari te vinden op www.filmfestivalrotterdam.com) Wereldpremière EL INVIERNO DE LOS RAROS / THE WINTER OF THE ODD ONES OUT, Rodrigo Guerrero, Argentina LE GRAND'TOUR, Jerôme le Maire, Belgium GRANDE HOTEL, Lotte Stoops, Belgium BLACK BLOOD, Zhang Miaoyan, China/France (Hubert Bals Fund supported film) ROOZI KE MAN NAPADID SHODAM / THE DAY I DISAPPEARED, Atousa Bandeh Ghiasabadi, Iran/Netherlands PARAÍSOS ARTIFICIALES / ARTIFICIAL PARADISES, Yulene Olaizola, Mexico (Hubert Bals Fund supported film) JA TEBYA LUBLU / I LOVE YOU, Alexander Rastorguev, Pavel Kostomarov, Russia WATER HANDS, Vladimir Todorovic, Singapore/Serbia/Montenegro CHARACTERS, Son Kwang-Ju, South Korea ANYANG, PARADISE CITY, Park Chan-Kyong, South Korea COLOR PERRO QUE HUYE / COLOR RUNAWAY DOG, Andrés Duque, Spain PANGPANG BRÖDER, 53 SCENER FRÅN EN BARNDOM / TWIN BROTHERS, 53 SCENES FROM A CHILDHOOD, Axel Danielson, Sweden/Denmark IMAGINE, THE SKY, Brigitte Uttar Kornetzky, Switzerland/Sierra Leone NEW JERUSALEM, R. Alverson, USA THE LAST BUFFALO HUNT, Lee Anne Schmitt, Lee Lynch, USA BAD POSTURE, Malcolm Murray, USA A LITTLE CLOSER, Matthew Petock, USA BEHIND THE RED MOTEL DOOR, TheWorldFamous Ike, USA/Mexico Internationale première EL AGUA DEL FIN DEL MUNDO / THE WATER AT THE END OF THE WORLD, Paula Siero, Argentina NEVERQUIET (FILM OF WONDERS), Felipe Bragança, Marina Meliande, Karim Aïnouz, Ivo Lopes Araujo, Gustavo Bragança, Helvécio Marins Jr., Clarissa Campolina, Caetano Gotardo, Raphael Mesquita, Leonardo Levis, Carolina Durão, Andrea Capella, Marco Dutra, Juliana Rojas, Brazil PRIMORDIAL TIES, Otto Buj, Canada OCASO / DECLINE, Théo Court, Chile/Dominican Republic (Hubert Bals Fund supported film) JE SUIS UN NO MAN'S LAND / UNPLUGGED, Thierry Jousse, France LA BM DU SEIGNEUR / THE LORD'S RIDE, Jean-Charles Hue, France BELKIBOLANG, Agung Sentausa, Ifa Isfansyah, Tumpal Christian Tampubolon, Rico Marpaung, Anggun Priambodo, Azhar Lubis, Wisnu Surya Pratama, Edwin, Sidi Saleh, Indonesia HOT AS HELL: THE DEADBEAT MARCH, Okuda Yosuke, Japan HINTER DIESEN BERGEN / BEYOND THESE MOUNTAINS, Michael Krummenacher, Switzerland/Germany SPEAK, Yes! That's Us, Uganda, South Africa SEPTIEN, Michael Tully, USA Europese première FORTUNE TELLER, Xu Tong, China THE OLD DONKEY, Li Ruijun, China (Hubert Bals Fund supported film) TAPE, Li Ning, China PIANO IN A FACTORY, Zhang Meng, China SOUL OF SAND, Sidharth Srinivasan, India (Hubert Bals Fund supported film) QARANTINA, Oday Rasheed, Iraq, Germany (Hubert Bals Fund supported film) BREAKFAST, LUNCH, DINNER, Wang Jing / Anocha Suwichakornpong / Kaz Cai, Singapore KARMA, Prasanna Jayakody, Sri Lanka TYRANNOSAUR, Paddy Considine, United Kingdom GRAVITY WAS EVERYWHERE BACK THEN, Brent Green, USA (Einde persbericht) Noot aan de redactie, niet voor publicatie: Persinformatie: IFFR Press Office, Bert-Jan Zoet / Nancy van Oorschot [email protected], +31 10 8909090

40th International Film Festival Rotterdam
26 januari – 6 februari 2011

PERSBERICHT 5 januari 2011

Bright Future: filmprogramma met veel premières

Het programma-onderdeel Bright Future, waarin het International Film Festival Rotterdam eerste of tweede lange films vertoond, kent achttien wereldpremières, tien internationale premières en elf Europese premières. Het gaat om zowel fictiefilms als documentaires, en zeker ook veel films die zich weinig aantrekken van dat onderscheid. In de selectie als geheel, met een veelheid aan onderwerpen en aan filmische vormen, is het onverminderde geloof van de jonge makers in de mogelijkheden van film als expressiemiddel te herkennen. In Bright Future zijn in totaal tachtig films geselecteerd uit achtendertig landen.

Vijftien van deze films zijn ondersteund door het Hubert Bals Fonds van het IFFR, zoals de wereldpremière van Yulene Olaizola´s indrukwekkende speelfilmdebuut, PARAÍSOS ARTIFICIALES (Mexico), de internationale première van Theo Courts debuutfilm OCASO (Chili), maar ook het reeds veelbekroonde LAS MARIMBAS DEL INFIERNO (Guatamala) en JEAN GENTIL (Dominicaanse Republiek). Chinese onafhankelijke filmmakers, eveneens gesteund door het Hubert Bals Fonds, hebben aandacht voor het platteland: Zhang Miaoyans tweede film, het zwart-wit drama BLACK BLOOD, en Li Ruijuns OLD DONKEY richten de camera’s op de achterblijvers die niet naar de stad trokken.

Bright Future presenteert ook hoogst eigenzinnige documentaires, waarvan opvalt dat de makers er vaak jarenlang aan werkten. Hedendaagse filmapparatuur biedt die mogelijkheid, en dat resulteert in onthullende documenten over een veranderende wereld.
Voor zijn eerste lange film, TWIN BROTHERS, 53 SCENES FROM A CHILDHOOD, volgde de jonge Zweed Axel Danielson zijn neven van hun 9de tot hun 19de levensjaar. CalArts-alumni Lee Anne Schmitt en Lee Lynch (VS) werkten vijf jaar aan hun verrassende THE LAST BUFFALO HUNT.
De Spaans-Venezolaanse filmmaker Andrés Duque gebruikte materiaal dat hij in jaren verzamelde voor zijn poëtische reisdagboekfilm COLOR PERRO QUE HUYE. De Belgische filmmaakster Lotte Stoops legde het hedendaagse leven vast in een in de jaren vijftig gebouwd vijfsterrenhotel in Mozambique – nu een van alle voorzieningen gestripte bouwval. De Zwitserse Brigitte Uttar Kornetzky, een andere Europese filmmaakster in Afrika, maakte met IMAGINE, THE SKY een muzikale film rond een blindeninstituut in Sierra Leone. De absurde stedelijke realiteit in China komt naar voren in TAPE van performance-danser Li Ning, die jarenlang zijn leven liet filmen.

De Koreaanse beeldend kunstenaar Park Chan-Kyong (de broer van Park Chan-Wook) maakte een fascinerend filmessay, met fictie elementen, over de Koreaanse stad ANYANG. Zijn landgenote Son Kwang-ju debuteert met het ontroerende en intelligente film-over-filmmaken-drama CHARACTERS. Globalisering is geen ontwikkeling maar een feit, zoals blijkt in WATER HANDS, dat deels in Vladimir Todorovic’ woonplaats Singapore en deels in zijn geboorteland Joegoslavië gesitueerd is.

De vitaliteit van de Amerikaanse onafhankelijke filmscene blijkt ondermeer uit de wereldpremières van drie fictiefilms, gesitueerd diep in het Amerikaanse heartland: Matthew Petocks A LITTLE CLOSER, over een moeder en twee zoons op zoek naar liefde en seks; BAD POSTURE van Malcolm Murray, over de rafelrandjes van Albuquerque en NEW JERUSALEM van R. Alverson, over ontworteling en evangelisatiedrang, met hoofdrollen van Will Oldham en Colm O’Leary. Een vierde selectie is BEHIND THE RED MOTEL DOOR, een homage aan Hitchcock’s Rope door de filmmaker die bekend staat als TheWorldFamous Ike.


Plezierig moeilijk te definiëren is Jerôme le Maire’s LE GRAND’ROUTE, over een groep dertigers die alles achterlaten voor een quasi-realistische, quasi-middeleeuwse voettocht door de Ardennen langs het ene na het andere carnavalsfeest. Pavel Kostomarov, de Russische cameraman van Popogrebski’s HOW I ENDED THIS SUMMER, regisseerde samen met Alexander Rastorguov I LOVE YOU, een rauw portret van jongeren in Rostov-aan-de-Don. Uit het binnenland van Argentinië, bij Cordoba, komt de wereldpremière van Rodrigo Guerrero’s film over zes buitenstaanders op zoek naar liefde, EL INVIERNO DE LOS RAROS.


IFFR 2011, Bright Future: lijst wereld-, internationale en Europese premières
(NB de complete Bright Future-lijst is vanaf 20 januari te vinden op www.filmfestivalrotterdam.com)

Wereldpremière
EL INVIERNO DE LOS RAROS / THE WINTER OF THE ODD ONES OUT, Rodrigo Guerrero, Argentina
LE GRAND'TOUR, Jerôme le Maire, Belgium
GRANDE HOTEL, Lotte Stoops, Belgium
BLACK BLOOD, Zhang Miaoyan, China/France (Hubert Bals Fund supported film)
ROOZI KE MAN NAPADID SHODAM / THE DAY I DISAPPEARED, Atousa Bandeh Ghiasabadi, Iran/Netherlands
PARAÍSOS ARTIFICIALES / ARTIFICIAL PARADISES, Yulene Olaizola, Mexico (Hubert Bals Fund supported film)
JA TEBYA LUBLU / I LOVE YOU, Alexander Rastorguev, Pavel Kostomarov, Russia
WATER HANDS, Vladimir Todorovic, Singapore/Serbia/Montenegro
CHARACTERS, Son Kwang-Ju, South Korea
ANYANG, PARADISE CITY, Park Chan-Kyong, South Korea
COLOR PERRO QUE HUYE / COLOR RUNAWAY DOG, Andrés Duque, Spain
PANGPANG BRÖDER, 53 SCENER FRÅN EN BARNDOM / TWIN BROTHERS, 53 SCENES FROM A CHILDHOOD, Axel Danielson, Sweden/Denmark
IMAGINE, THE SKY, Brigitte Uttar Kornetzky, Switzerland/Sierra Leone
NEW JERUSALEM, R. Alverson, USA
THE LAST BUFFALO HUNT, Lee Anne Schmitt, Lee Lynch, USA
BAD POSTURE, Malcolm Murray, USA
A LITTLE CLOSER, Matthew Petock, USA
BEHIND THE RED MOTEL DOOR, TheWorldFamous Ike, USA/Mexico

Internationale première
EL AGUA DEL FIN DEL MUNDO / THE WATER AT THE END OF THE WORLD, Paula Siero, Argentina
NEVERQUIET (FILM OF WONDERS), Felipe Bragança, Marina Meliande, Karim Aïnouz, Ivo Lopes Araujo, Gustavo Bragança, Helvécio Marins Jr., Clarissa Campolina, Caetano Gotardo, Raphael Mesquita, Leonardo Levis, Carolina Durão, Andrea Capella, Marco Dutra, Juliana Rojas, Brazil
PRIMORDIAL TIES, Otto Buj, Canada
OCASO / DECLINE, Théo Court, Chile/Dominican Republic (Hubert Bals Fund supported film)
JE SUIS UN NO MAN'S LAND / UNPLUGGED, Thierry Jousse, France
LA BM DU SEIGNEUR / THE LORD'S RIDE, Jean-Charles Hue, France
BELKIBOLANG, Agung Sentausa, Ifa Isfansyah, Tumpal Christian Tampubolon, Rico Marpaung, Anggun Priambodo, Azhar Lubis, Wisnu Surya Pratama, Edwin, Sidi Saleh, Indonesia
HOT AS HELL: THE DEADBEAT MARCH, Okuda Yosuke, Japan
HINTER DIESEN BERGEN / BEYOND THESE MOUNTAINS, Michael Krummenacher, Switzerland/Germany
SPEAK, Yes! That's Us, Uganda, South Africa
SEPTIEN, Michael Tully, USA

Europese première
FORTUNE TELLER, Xu Tong, China
THE OLD DONKEY, Li Ruijun, China (Hubert Bals Fund supported film)
TAPE, Li Ning, China
PIANO IN A FACTORY, Zhang Meng, China
SOUL OF SAND, Sidharth Srinivasan, India (Hubert Bals Fund supported film)
QARANTINA, Oday Rasheed, Iraq, Germany (Hubert Bals Fund supported film)
BREAKFAST, LUNCH, DINNER, Wang Jing / Anocha Suwichakornpong / Kaz Cai, Singapore
KARMA, Prasanna Jayakody, Sri Lanka
TYRANNOSAUR, Paddy Considine, United Kingdom
GRAVITY WAS EVERYWHERE BACK THEN, Brent Green, USA


(Einde persbericht)

Noot aan de redactie, niet voor publicatie:

Persinformatie:
IFFR Press Office, Bert-Jan Zoet / Nancy van Oorschot
[email protected], +31 10 8909090

Ontvang exclusief nieuws

Ben je een journalist? Of werk je voor een dagblad, tijdschrift of blog?
Meld je aan en krijg als eerste toegang tot ons nieuws.

Aanmelden

Ontvang het laatste International Film Festival Rotterdam nieuws via RSS.

Of abonneer handmatig met de Atom URL