Samenvatting
39th International Film Festival Rotterdam 27 januari – 7 februari 2010 PERSBERICHT 3 december 2009 Filmfestival Rotterdam lanceert nieuw initiatief Cinema Reloaded Het International Film Festival Rotterdam lanceert een ambitieus experiment over filmmaken in het digitale tijdperk: ‘Cinema Reloaded’ stelt filmmakers door middel van crowd sourcing en crowd funding in staat direct contact te leggen met filmliefhebbers over de financiering en distributie van hun projecten. De deelnemende filmmakers zijn Alexis Dos Santos (Groot-Brittannië/Argentinië), Ho Yuhang (Maleisië) en Pipilotti Rist (Zwitserland). De ideeën en doelstellingen van Cinema Reloaded krijgen weerklank in de driedelige programmasectie ‘Re: Reloaded’ van het 39e IFFR. Het debat over het thema van Cinema Reloaded krijgt verder vervolg op de festivalwebsite. Behalve Cinema Reloaded start het IFFR een kanaal op YouTube met films die zijn ondersteund door het Hubert Bals Fonds, korte films uit voorgaande festivaledities en, tijdens het festival, een keuze uit de geselecteerde films. Cinema Reloaded In het eerste deel van Cinema Reloaded zoeken de filmmakers naar financiering van hun films via het festivalpubliek en via filmliefhebbers over de hele wereld. Dit is mogelijk via de speciaal hiervoor door het IFFR gebouwde website www.cinemareloaded.com. De films kunnen worden gemaakt als een minimumbedrag aan donaties is binnengehaald. Betallingen krijgen de vorm van ‘coins’ (1 coin is 5 euro) die in de afzonderlijke projecten worden geïnvesteerd. Als de productie van de film is gestart kunnen de donateurs de ontwikkeling van hun project volgen en communiceren met mede-investeerders en de filmmaker. Op deze manier krijgt de filmmaker de gelegenheid om op nieuwe manieren met zijn of haar publiek samen te werken. De voltooide films gaan tijdens het IFFR 2011 in première en zijn direct daarna online beschikbaar. “Cinema Reloaded is een krachtig en praktisch experiment waarmee we enkele van de mogelijkheden kunnen testen in een tijdperk van snelle veranderingen voor de filmkunst,” zegt festivaldirecteur Rutger Wolfson, “Cinema Reloaded is niet het ultieme business model maar wil uitzoeken en begrijpen hoe persoonlijke interactie van de filmmaker met zijn publiek, mogelijk gemaakt door het internet, de filmkunst als geheel kan bevorderen.” “De hechte band van het festival met enkele van de meest avontuurlijke filmmakers ter wereld plus ons opmerkzame en ruimdenkende festivalpubliek stellen ons in staat dit project te starten. Aan het einde van het project zullen we hopelijk drie prachtige films hebben maar ook essentiële bevindingen voor ieder die geïnteresseerd in de toekomst van de filmkunst.” Re: Reloaded, een festivalprogramma in de Signals-sectie van het IFFR 2010 Tijdens het 39e IFFR reflecteert het programma Re: Reloaded op de ideeën en doelstellingen van Cinema Reloaded. Re: Reloaded heeft drie onderdelen: 1. Back to the Future? De introductie van nieuwe(re) media en technologieën hebben de filmkunst altijd gestimuleerd en uitgedaagd. Zo veroorzaakte de opkomst van televisie de (her)introductie van 3D en Cinemascope in het Hollywood van de jaren vijftig. Ook werd televisie een van de voedingsbronnen van de Franse Nouvelle Vague. In Japan maakte televisie de weg vrij voor het ontstaan van de moderne cinema doordat filmstudio’s drastische maatregelen namen om de kaartverkoop te verhogen. Back to the Future?, een festivalprogramma verbonden met Cinema Reloaded, bestaat uit circa twaalf films die tonen hoe de filmkunst zich in het verleden aanpaste en opnieuw uitvond plus wat dit betekent voor de toekomst. Back to the Future?, samengesteld door IFFR programmeur Chinlin Hsieh, omvat onder meer: DIAL M FOR MURDER, de eerste en enige in 3D geschoten Hitchcockfilm. Hitchcock maakte de film in 1954 toen 3D als oplossing werd gezien voor de door TV teruglopende bioscoopinkomsten. De film zal tijdens het festival te zien zijn in de zelden vertoonde 3D-versie. GOOD FOR NOTHING van Yoshida Kiju, een van de sleutelfiguren van de Japanse New Wave kon zijn speelfilmdebuut maken ‘dankzij’ de bedreiging van TV; BIKINI BEACH, de grootste drive-in hit van de jaren zestig werd geproduceerd door Roger Corman die succesvol tieners als nieuw publiek binnenhaalde en ANOTHER GIRL ANOTHER PLANET (1992) van Michael Almereyda: hij experimenteerde met Pixelvision, een voorloper van de digitale videocamera’s die het filmmaken in de jaren tachtig democratiseerde. Het complete programma van Back to the Future? wordt binnenkort bekend gemaakt. 2. Kino Climates De diversiteit en hoeveelheid films en videos die tegenwoordig gemaakt worden zijn waarschijnlijk uniek in de filmgeschiedenis. Tegelijkertijd daalt het aantal onafhankelijke filmhuizen. Filmfestivals vullen een deel van de overgebleven ruimte. Ook de distributie van films is aan veranderingen onderhevig. De filmvertoningsplekken vallen in toenemende mate uiteen in enerzijds multiplexen en anderzijds meer of minder commerciële filmtheaters. Daartussen vechten een aantal kleine en middelgrote vertoningsplekken voor hun bestaan. Deze kleinere vertoningsplekken, doorgaans met uitstekende locale contacten, zijn vaak het enige alternatief voor filmfestivals ten aanzien van films die anders niet zouden worden vertoond. In aanvulling op Cinema Reloaded, kijkt Kino Climates naar de toekomst van de theatrale distributie van de onafhankelijke en kunstzinnige cinema. Als een plattegrond van onafhankelijke filmvertoners in Europa organiseert het IFFR tijdens het festival van 30 januari tot en met 2 februari ‘Kino Climates’, de eerste Europese bijeenkomst van kleinere onafhankelijke filmvertoners. Meer dan dertig organisaties komen naar Rotterdam om te spreken over hun gezamenlijke toekomst. Tijdens de vierdaagse Kino Climates-bijeenkomst zijn de avonden ingeruimd voor een levendige mix van films en performances. De Kino Climates-avonden zullen ook voor filmmakers op zoek naar alternatieve vertoningsplekken een must-see zijn. Kino Climates wordt georganiseerd door gastprogrammeur Katia Rossini van Cinema Nova (Brussel) in nauwe samenwerking met het IFFR. 3. Break Even Het IFFR opent, uitsluitend tijdens het festival, de tijdelijke conceptuele winkel ‘Break Even’ in het festivalcentrum ‘de Doelen’. Als een soort pocketversie van het festival omvat de Break Even-winkel een ‘sales room’ met bijzonder filmgerelateerd aanbod samengesteld door IFFR programmeur Edwin Carels en een ‘showroom’ met onder meer het aanbod van enkele kleine, onafhankelijke DVD-labels. De Break Even-winkel is een commentaar op de economische uitdagingen van nieuwe, online vormen van filmdistributie. In dit virtuele domein is de gedeelde ervaring doorgaans denkbeeldig en niet-fysiek. De Break Even-winkel heeft geen online variant, wie wil kopen moet langskomen; de winkel is uiteraard ook een plek voor ontmoetingen, koffie & thee en optredens. IFFR’s YouTube-kanaal Tezamen met de introductie van Cinema Reloaded start het International Film Festival Rotterdam het eigen YouTube-kanaal www.youtube.com/iffrotterdam. Met dit kanaal biedt het IFFR filmmakers die het festival ondersteunt en bekroond de mogelijkheid hun films aan het grootst mogelijke publiek te tonen. Het YouTube-kanaal bevat een selectie van films die werden ondersteund door het Hubert Bals Fonds en korte films uit eerdere festivaledities. Tijdens het IFFR zijn via dit YouTube-kanaal nieuwe films, trailers en videoverslagen te zien uit de 39e festivaleditie. De inkomsten die het kanaal genereert komen ten goede aan de filmmakers. Enkele films die nu al beschikbaar zijn op www.youtube.com/iffrotterdam: TATTOO van Wang Liren (China, 2009), vertoond in Bright Future van IFFR 2009; DOES IT HURT – THE FIRST BALKAN DOGMA van Aneta Lesnikovska (Macedonië, 2007), geselecteerd voor de VPRO Tiger Awards Competitie 2007 en STRIZH van Abai Kulbai (Kazakhstan, 2007), geselecteerd voor VPRO Tiger Awards Competitie 2008. (einde persbericht) Noot aan de redactie, niet voor publicatie: Persinformatie: IFFR Press Office, Bert-Jan Zoet / Nancy van Oorschot, [email protected], 010-8909090