Samenvatting
39th International Film Festival Rotterdam 27 januari – 7 februari 2010 PERSBERICHT 26 november 2009 IFFR’s Signals presenteert eerste internationale focus op Sai Yoichi Het International Film Festival Rotterdam presenteert binnen het hoofdprogramma Signals een hommage aan de Japanse filmmaker Sai Yoichi. Het festival vertoont een overzicht van zijn werk waaronder zijn recente, briljante ninja-actiefilm Kamui. In Signals verder onder meer ‘After Victory’, een thematisch programma met oorlogsfilms en zeven films van de legendarische meester-filmmaker Yoshida Kiju uit Japan. Hommage Sai Yoichi Het International Film Festival Rotterdam organiseert als eerbetoon aan filmmaker, schrijver en acteur Sai Yoichi een retrospectief programma met een groot deel van zijn werk. Het is voor het eerst dat een oeuvre-overzicht van Sai buiten Japan vertoond wordt. De Koreaans-Japanse filmmaker Sai Yoichi (1949, Nagano) startte zijn carrière als assistant-regisseur van Oshima Nagisa en Murakawa Toru. Hij werd in de Mainichi Film Competitie onderscheiden als Beste Nieuwkomer voor zijn regiedebuut The Mosquito on the Tenth Floor (1983). Na de voltooiing van een aantal films voor Kadokawa Pictures en van diverse televisieproducties werd hij bekend door (en meerdere malen onderscheiden voor) zijn multiculturele filmkomedie All Under the Moon (1993). Sai’s latere films zijn onder meer de gevangenisfilm Doing Time (2002), de kaskraker Quill (2004), het immigranten-familiedrama Blood and Bones met Beat Takeshi (2004) en Soo (2007). In zijn recentste film Kamui, een ninjafilm naar een bewerking van een beroemde manga uit de jaren zestig van Shirato Sanpei, combineert Sai op meesterlijke wijze actie en fantasie. De hoofdrol wordt vertolkt door de jonge Japanse steracteur Matsuyama Ken'ichi. Sai Yoichi is aanwezig op het IFFR 2010 om zijn films te introduceren. Het focusprogramma is samengesteld door Tony Rayns in samenwerking met Aihara Hiromi. After Victory ‘After Victory’, ook een themaprogramma’s binnen Signals, toont hoe filmkunst omgaat met oorlog en wat oorlog ons aandoet, zowel in individueel als in cultureel opzicht. Het programma zal circa zestien films bevatten waaronder de essayistische kunstvideo Where is Where (2009) van Eija-Liisa Ahtila (Finland) over de Algerijnse oorlog, een project met historische getuigenissen als Japanese Devils (2001) van Matsui Minoru (Japan) over de oorlogsmisdaden van het Japanse leger, een fresco-achtige, groots opgezette productie als Nanking Nanking van Lu Chuan (2009), een gedocumenteerde heropvoering en sociaal experiment als Avoir vingt ans dans les Aurès van René Vautier (1972), een allegorische zombie-western als Survival of the Dead van George A. Romero (2009), de rauwe documentaire Warheads van Romuald Karmakar (1992) over oorlog als essentie van onze cultuur en Gouden Leeuw-winnar Lebanon (2009) van Samuel Maoz, die op het festival aanwezig zal zijn. ’After Victory’ is samengesteld door Olaf Möller. Yoshida Kiju Als ouverture van een Yoshida Kiju-retrospectief georganiseerd door het Filmmuseum in Amsterdam en het Filmmuseet in Oslo presenteert het IFFR binnen het terugkerende Signals-onderdeel Regained zeven werken van deze eminente maestro van de moderne Japanse kunstzinnige film. Dit zijn onder meer Affair at Akitsu (1962), een intens ‘anti-melodrama’ over onvervulde liefde en naoorlogse desillusie, en Yoshida’s beroemde Eros and Massacre (1969), een gedurfde analyse van kunst en revolutie in modern Japan die zich afwisselend in de jaren twintig en zestig afspeelt. Yoshida Kiju (1933, Fukui; ook bekend als Yoshida Yoshishige) liet begin jaren zestig krachtig van zich horen binnen de Japanse New Wave. Hoewel hij er een moordend tempo op nahield (hij regisseerde tussen 1960 en 1973 maar liefst zestien doorgaans onafhankelijke films), creeërde Yoshida een volstrekt uniek oeuvre gekarakteriseerd door strenge vormen, filosofische diepgang en grote schoonheid. Na een dertienjarige periode waarin hij meer dan 100 documentaires maakte, keerde hij terug naar de speelfilm met drie aangrijpende werken over euthanasie, patriarchaat en, in zijn recentste film The Women in the Mirror (2002), de atoombom. Yoshida zal het festival bezoeken met de beroemde actrice Okada Mariko, tevens zijn echtgenote en hoofdrolspeelster in veel van zijn films. Het Yoshida-programma is samengesteld door Dick Stegewerns. Het 39e International Film Festival Rotterdam wordt op 27 januari geopend met Paju van Park Chan-ok. De hoofdsecties van het festival zijn Bright Future (inclusief de VPRO Tiger Awards Competitie voor eerste en tweede speelfilms, en de Tiger Awards Competitie voor korte films), Spectrum (werk van ervaren filmmakers) en Signals (een serie themaprogramma’s waaronder ook ‘Where is Africa?’ over de filmcultuur in Midden-Afrika). Binnen het festival heeft de coproduktiemarkt CineMart plaats van 31 januari tot en met 3 februari 2010. Het volledige festivalprogramma verschijnt op donderdag 21 januari als bijlage bij de Volkskrant en tevens online op www.filmfestivalrotterdam.com. De kaartverkoop start 21 januari voor Tiger Friends en op 22 januari voor alle belangstellenden. Het International Film Festival Rotterdam dankt de Japan Foundation en het National Film Centre in Tokio voor hun bijdragen aan de Japanse selectie in het festival. (einde persbericht) Noot aan de redactie, niet voor publicatie: Persinformatie: IFFR Press Office, Bert-Jan Zoet / Nancy van Oorschot [email protected] tel 010 8909090