Samenvatting
39th International Film Festival Rotterdam 27 januari – 7 februari 2010 PERSBERICHT 12 november 2009 PAJU opent International Film Festival Rotterdam PAJU, de tweede speelfilm van de Zuidkoreaanse regisseur Park Chan-Ok opent op woensdag 27 januari 2010 de 39e editie van het International Film Festival Rotterdam. Park Chan-Ok was in 2003 winnares van een Tiger Award voor haar speelfilmdebuut JEALOUSY IS MY MIDDLE NAME. In 2006 werd haar tweede speelfilmproject PAJU gelanceerd op de CineMart, de coproductiemarkt van het IFFR. Rutger Wolfson, directeur van het International Film Festival Rotterdam zegt over PAJU: “Ik ben blij met de mogelijkheid om voor het eerst een Koreaanse film te kunnen tonen aan de gasten van onze openingsavond. Park Chan-Ok’s prachtige film illustreert op vele manieren waar het IFFR voor staat: de ontdekking en ondersteuning van de beste onafhankelijke filmmakers ter wereld. PAJU is een voorbeeld van veerkracht, een krachtige vrouwelijke stem uit Azië en, uiteindelijk, een film die werkelijk ontroert.” De Zuidkoreaanse delegatie die de film op de festivalopening in Rotterdam zal introduceren omvat onder meer regisseur Park Chan-Ok evenals de acteurs Lee Seon-Gyoon en Seo Woo. Paju, met in de hoofdrollen Lee Seon-Gyoon, Seo Woo, Sim I-Yeong en Kim Bo-Kyeong, verhaalt over een jonge studente (Seo) en de ingewikkelde relatie tot haar zwager (Lee). De film, gesitueerd in de stad waar de film zijn naam aan ontleent (ooit een militair complex en nu een stedelijk gebied in ontwikkeling dichtbij de grens met Noord-Korea) vertelt een verfijnd verhaal rond schuld, liefde en vergeving. Het resultaat is zeer Koreaans en heeft tegelijkertijd een universele weerklank. De film, een productie van Myung Films, is op 29 oktober in Zuid-Korea uitgebracht. M-Line Distribution is verbonden als verkoopagent. PAJU werd onlangs, met uitstekende recensies vertoond tijdens het 14e filmfestival van Pusan. Screen International schreef over regisseur Park: "This should help to cement Park's reputation as one of Korea's most talented art-house directors.” Variety publiceerde lovende woorden over het gebruik van melodrama, actie en mysterie die de film doen functioneren als " a Bergmanesque thriller." Hollywood Reporter schreef: "Seo delivers one of the most believable depictions of conflicted female emotion as has ever been put on film in Korea". PAJU won in Pusan de NETPAC (Network for the Promotion of Asian Cinema) Prijs. De jury omschreef PAJU als 'een pachtig voorbeeld van gepassioneerde cinema van hoge kwaliteit.” (Einde persbericht) Noot aan de redactie, niet voor publicatie: Persinformatie / beeldmateriaal: IFFR Press Office, Bert-Jan Zoet of Nancy van Oorschot [email protected], tel +31 10 8909090 www.filmfestivalrotterdam.com