Samenvatting
International Film Festival Rotterdam PERSBERICHT 12 juni 2012 IFFR’s Hubert Bals Fonds maakt voorjaarsselectie 2012 bekend Het Hubert Bals Fonds (HBF) van het International Film Festival Rotterdam (IFFR) heeft negentien filmprojecten geselecteerd die bijdragen ontvangen voor scenario-ontwikkeling, digitale productie, postproductie of workshops. Het Fonds geeft in zijn voorjaarsselectie 2012 in totaal 260.000 euro aan projecten uit vijftien Aziatische, Afrikaanse, Latijnsamerikaanse en Oosteuropese landen. (Zie complete lijst hieronder) In deze selectieronde verwelkomt het Fonds veelbelovende projecten voor eerste of tweede lange films van Song Fang, Huang Ji (beide China), Gurvinder Singh (India), Caroline Kamya (Oeganda), Ognjen Glavonic (Servië), Sebastián Hofmann (Mexico) en Eduardo Nunes (Brazilië). Ter ondersteuning van ervarener filmmakers is het Fonds verheugd projecten te kunnen selecteren van, onder meer, Pablo Stoll (Uruguay), Aditya Assarat (Thailand) en Tariq Teguia (Algerije). De selectieronde omvat verder 5.000 euro prijsgeld voor de Hubert Bals Fonds-prijs die zal worden toegekend aan het veelbelovendste project van de komende Durban FilmMart (20-23 juli 2012) en een bijdrage aan de volgende Colón Workshop voor Latijnsamerikaanse filmmakers, een partnerorganisatie van het Rotterdam Lab. Postproductie Als ze tijdig gereed zijn zullen de films die bijdragen van het HBF voor postproductie ontvangen vertoond gaan worden tijdens het IFFR 2013. Na haar korte film GOODBYE (2009, bekroond in het Cinéfondation-programma van het filmfestival van Cannes), maakt Song Fang (China) haar eerste speelfilm MEMORIES LOOK AT ME, een buitengewoon goed getroffen portret van Chinees familieleven. Sebastián Hofmann (Mexico, korte filmmaker, beeldend kunstenaar en filmeditor van zes speelfilms) schrijft en regisseert zijn eerste lange film HALLEY, een eigentijdse gothic story met een betrokken blik op het leven van een zombie. Na ROME RATHER THAN YOU (dat 2006 tijdens het filmfestival van Venetië in première ging) en INLAND, werkt Tariq Teguia (Algerije) aan zijn derde speelfilm IBN BATTUTA over de onderzoeksreis van een journalist door Noord-Afrika en het Midden-Oosten. Het project kreeg eerder een HBF-bijdrage voor scenario-ontwikkeling. Digitale productie De bijdragen voor digitale productie gaan in deze ronde naar veelgeprezen filmmakers Yang Heng (China) en Riri Riza (Indonesië). Yangs eerdere werken zijn BETELNUT (winnaar New Currents-prijs van het filmfestival van Busan en geselecteerd voor de Hivos Tiger Awards Competitie in 2010) en SUN SPOTS (ook ondersteund door het HBF). In zijn LAKE AUGUST portretteert hij opnieuw het leven van jongvolwassenen in de provincie waar hij woont. De ervaren filmmaker, producent en scenarist Riza (o.a. ELIANA, ELIANA, 2002) situeert zijn nieuwe film ATAMBUA 39° CELCIUS in een gezin dat door de onafhankelijkheid van Oost-Timor in 2002 gescheiden raakt van familieleden. Scenario-ontwikkeling De tien bijdragen voor scenario-ontwikkeling steunen zowel nieuwe als ervaren filmmakers. Huang Ji (China) is bezig met FOOLISH BIRD, het tweede deel uit de trilogie die startte met haar met een Hivos Tiger Award bekroonde speelfilmdebuut EGG AND STONE. Ognjen Glavonic (Servië) schrijft zijn speelfilmdebuut THE LOAD. De film, die zich afspeelt in Servië in de periode van NAVO-bombardementen in 1999, volgt de chauffeur van een koelwagen. Hij wil niet weten wat hij vervoert, maar zijn lading wordt gaandeweg een zware last. Alex Piperno (Uruguay) bereidt zijn speelfilmdebuut WINDOW BOY WOULD ALSO LIKE TO HAVE A SUBMARINE voor. Daarin ontdekt een bemanningslid aan boord van zijn schip achter een geheimzinnige deur een eenzelvige jonge vrouw. Caroline Kamya (Oeganda) werkt aan haar tweede speelfilm HOT COMB waarin twee schoolvriendinnen met verschillende achtergronden elkaar vinden. Haar debuutfilm IMANI ging in première tijdens het filmfestival van Berlijn. Het Fonds draagt ook bij aan de scenario’s van nieuwe films van twee ervaren makers: Pablo Stoll (Uruguay) wiens ‘3’ als project werd gelanceerd tijdens CineMart en onlangs in première ging in het programma Quinzaine des Réalisateurs van het filmfestival van Cannes, schrijft en produceert zijn volgende project SILVER SHADOW; Aditya Assarat (Thailand), winnaar van een Hivos Tiger Award voor WONDERFUL TOWN, is bezig met THE WHITE BUFFALO, eveneens gelanceerd tijdens CineMart 2012. Overzicht selecties IFFR’s Hubert Bals Fonds voorjaarsronde 2012: Post-productie of eindfinanciering HALLEY; Sebastián Hofmann; Mexico IBN BATTUTA; Tariq Teguia; Algerije PECULIAR VACATION AND OTHER ILLNESSES; Yosep Anggi Noen; Indonesië POOR FOLK; Midi Z; Myanmar MEMORIES LOOK AT ME; Song Fang; China Digitale productie ATAMBUA 39° CELCIUS; Riri Riza; Indonesië LAKE AUGUST; Yang Heng; China Scenario- en projectontwikkeling FOOLISH BIRD; Huang Ji; China THE FOURTH DIRECTION; Gurvinder Singh; India A HAPPY DEATH; Eduardo Nunes; Brazilië HOT COMB; Caroline Kamya; Oeganda LEAVE IT FOR TOMORROW, FOR NIGHT HAS FALLEN; Jet Leyco; Filipppijnen THE LOAD; Ognjen Glavonic; Servië THE SIGBIN CHRONICLES; Joanna Vasquez Arong; Filippijnen SILVER SHADOW; Pablo Stoll; Uruguay THE WHITE BUFFALO; Aditya Assarat; Thailand WINDOW BOY WOULD ALSO LIKE TO HAVE A SUBMARINE; Alex Piperno; Uruguay Workshops Durban FilmMart; Zuid-Afrika, Hubert Bals Fonds Award XIII Colón Workshop voor Latijnsamerikaanse filmmakers; Argentinië (Einde overzicht) Profiel van het Hubert Bals Fonds Het Hubert Bals Fonds is evenals de CineMart onderdeel van het International Film Festival Rotterdam. Het 42e IFFR heeft plaats van 23 januari tot en met 3 februari 2013. Het laatste nieuws over het IFFR, het Hubert Bals Fonds en de CineMart is het gehele jaar door te vinden op www.filmfestivalrotterdam.com. Het Hubert Bals Fonds is opgericht met het doel om hulp te bieden bij de realisatie van opmerkelijke of belangrijke speelfilms en lange, creatieve documentaires van vernieuwende en getalenteerde filmmakers uit ontwikkelingslanden. Het Fonds geeft bijdragen die vaak een cruciale rol blijken te spelen om de filmprojecten inderdaad te kunnen gaan maken. Hoewel het Fonds nadrukkelijk de financiële aspecten van een project beziet, blijven de inhoud en de artistieke waarde van doorslaggevende betekenis. Sinds de oprichting van het Fonds in 1989 hebben honderden projecten uit Afrika, Azië, Latijns-Amerika, het Midden-Oosten en delen van Oost-Europa een bijdrage ontvangen. Ongeveer 80% van deze projecten zijn gerealiseerd of zijn momenteel in productie. Jaarlijks vertoont het IFFR de recent voltooide films in het festivalprogramma. Het Hubert Bals Fonds wordt ondersteund door het Ministerie van Buitenlandse Zaken, MEDIA Mundus, het HIVOS Cultuurfonds, Stichting DOEN, Stichting Dioraphte en de Lions Club Rotterdam: L’Esprit du Temps. Bijdragen en selectieronden Ieder jaar kent het HBF individuele bijdragen toe van maximaal € 10.000 voor scenario-ontwikkeling, € 20.000 voor digitale productie, € 30.000 voor postproductie, € 15.000 ten behoeve van distributie in het land van herkomst of € 10.000 voor speciale projecten zoals workshops. De selectieronden voor bijdragen vinden twee maal per jaar plaats. De deadlines voor het aanvragen van bijdragen zijn 1 maart en 1 augustus. Hubert Bals Fonds-films in het IFFR en op DVD/VOD De meeste films die het HBF ondersteunt worden in aanwezigheid van de filmmakers vertoond tijdens het IFFR. Vervolgens brengt het IFFR daarvan een selectie uit op DVD en VOD via www.filmfestivalrotterdam.com. (Einde persbericht) Noot aan de redactie: Persinformatie: IFFR Press Office, Bert-Jan Zoet, [email protected], tel 31.10.8909090