Signals: Regained, mozaïek in spiegel

Samenvatting
42ste International Film Festival Rotterdam 23 januari – 3 februari 2013 PERSBERICHT 4 januari 2013 Signals: Regained, mozaïek in spiegel Regained, regulier onderdeel binnen het Signals-programma van International Film Festival Rotterdam, is gewijd aan de geschiedenis van film vanuit een hedendaags gezichtspunt. Behalve actuele nieuwe documentaires biedt Regained een rijk menu van vernieuwend werk met filmhistorie als hoofdingrediënt. In het kader van Regained verwelkomt IFFR onder meer avantgarde maestro’s Tony Conrad en Michael Snow, en de Hongaarse filmmaker György Pálfi. Een pronkstuk binnen Regained’s schatkist is Shivendra Singh Dungarpur’s CELLULOID MAN, een documentaire over filmhistoricus P.K. Nair, de belichaming van het Indiase filmgeheugen. Regained brengt ook een ode aan drie invloedrijke en eigenzinnige filmmakers die onlangs zijn overleden: de Britse filmmaker Stephen Dwoskin (IFFR Filmmaker in focus in 2006), de Franse filmmaker Marcel Hanoun en de Japanse videokunstenaar Stom Sogo. Allen volgden een intiem, persoonlijk en tegendraads traject binnen de filmwereld. Sogo’s Super8-films worden voor het eerst aan het publiek getoond, voordat ze naar het Anthology Film Archive gaan. Een verrassende ontdekking is afkomstig van Cary Kehayan. Zijn documentaire toont de private homowereld van Avery Willard, filmmaker/pionier uit de jaren zestig in New York. Aan de andere zijde van het brede Regained-aanbod bevinden zich de nieuwe werken van Phillip Solomon (een reprise van Warhol’s EMPIRE, uitsluitend samengesteld uit computergame-beelden) en Jason Simon’s tentoonstelling FESTSCHRIFT FOR AN ARCHIVE, een project over de sluiting van MoMA’s Film Still Archive in New York. Ongezien en onbekend Regained besteedt bijzondere aandacht aan twee oorspronkelijke meesters van de avant-garde film die prominent aanwezig zijn in de hedendaagse kunstwereld. Tony Conrad heeft onlangs een omvangrijke serie video-opnamen uit de jaren 1972 tot en met 2003 gerestaureerd en opnieuw gemonteerd. De selectie die Conrad voor de gelegenheid presenteert, toepasselijk getiteld BOUNCING OFF THE WALLS, illustreert vele aspecten en verwantschappen van zijn lange carrière. Conrad zal ook een hommage annex performance uitvoeren over underground-filmmaker Jack Smith, inclusief een audiopreview van zijn binnenkort uit te brengen vinyl-release met historische opnamen uit de jaren zestig, THE ENDLESS TEDIUM OF CAPITALISM. Conrad componeerde de originele muziek bij Smiths beruchte film FLAMING CREATURES (1962). De gevierde Canadese multimediakunstenaar Michael Snow brengt persoonlijk een serie zelden vertoonde films naar het IFFR. SINGLE FRAME SNOW omvat twee werken voor diaprojector en één film, beiden over de theatrale presentatie van filmstills. Ook presenteert Snow, binnen het Sound Stages-programma, zijn klassieker LA REGION CENTRALE (Canada, 1971) en twee werken die zijn muzikale carrière belichten: zijn eigen videowerk REVERBERLIN (Canada, 2006) en de gloednieuwe korte documentaire SNOW IN VIENNA van Laurie Kwasnik (Canada/Oostenrijk, 2012). All Magic Sands Andrew Lampert, filmarchivaris en mediakunstenaar uit New York, ontdekte een intrigerende serie filmspoelen zonder openings- of slottitels. Hij presenteert ze zowel als single screen film en als installatie met dubbele projectie. In een idyllische setting op een tropisch eiland spiegelen zwarte en witte kinderen elkaar. Onder de werktitel ALL MAGIC SANDS, heeft Lampert deze raadselachtige films gedateerd in 1965. Toevalligerwijs stamt een van zijn favoriete jazzcomposities (Chappaqua Suite van Ornette Coleman) uit hetzelfde jaar en heeft het exact dezelfde lengte. Voorbestemd voor elkaar? Muzikale mozaieken In samenwerking met EYE Amsterdam worden recent gerestaureerde animatiefilms aan de anonimiteit onttrokken. Terwijl hij werkte in de traditie van Oskar Fischinger’s abstracte, visuele muziek, werd Maarten Visser te veel gehinderd door bescheidenheid om zijn prachtige geanimeerde mozaieken aan een groter publiek te laten zien. Tijdens de festivalperiode kan dagelijks tussen 17:45 en 18:15 uur MAARTEN VISSER: PIECE BY PIECE bekeken worden op de videowall in de hal van festivallocatie Rotterdamse Schouwburg, inclusief live uitgevoerde muzikale improvisaties. Citeren en recycleren, herinneren en reflecteren Bestaand filmmateriaal kan op vele wijzen worden hergebruikt. Sophie Fiennes herbouwt complete filmsets om cultfilosoof Žižek in staat te stellen te reflecteren op zijn favoriete filmfragmenten in THE PERVERT’S GUIDE TO IDEOLOGY, een documentaire die als project werd gepresenteerd op de CineMart. Festivalfavoriet György Pálfi (HUKKLE, TAXIDERMIA) vond via FINAL CUT: LADIES AND GENTLEMEN een uitweg uit zijn financiele frustratie door honderden arthouse films te verknippen en, dankzij zijn virtuoze montagetalent, weer tot een nieuwe film bijeen te brengen. De Kroatische filmactrice Jagoda Kaloper stelt in haar documentaire BEHIND THE LOOKING GLASS uit haar eigen filmografie een zelfportret samen door haar herinneringen samen te voegen met opnamen die ze van haarzelf maakte met behulp van meerdere spiegels. Twee Regained-compilaties met films van doorgaans jonge makers met een goed ontwikkeld gevoel voor de filmklassiekers bieden eveneens overvloed. Stephen Connolly (Groot-Brittannie) keert terug naar de locaties van Antonioni’s ZABRISKIE POINT, Angel Vergara (Belgie) schildert over de gezichten van Pasolini en DiCaprio, Karen Yasinsky (VS) herinterpreteert de climax-scene uit Tarkovski’s NOSTALGHIA en Persijn Broersen & Margit Lukacs (beide Nederland) brengen Hollywood-klassiekers als SUNSET BOULEVARD en WILD AT HEART in hedendaags Los Angeles opnieuw tot leven. IFFR’s festivalprogramma omvat drie hoofdonderdelen: Bright Future - eigenzinnig en avontuurlijk werk van debuterende filmmakers, inclusief de competities -, Spectrum - nieuw en recente werk van ervaren filmmakers en kunstenaars die volgens IFFR een essentiele bijdrage leveren aan de internationale filmkunst - , en Signals, een serie thematische programma’s en retrospectieven die inzicht bieden over zowel actuele als tijdloze ideeen binnen de filmkunst. Signals: Regained is samengesteld door IFFR-programmeur Edwin Carels. Het complete festivalprogramma verschijnt donderdag 17 januari als bijlage bij de Volkskrant en online op www.filmfestivalrotterdam.com. (Einde persbericht) Noot aan de redactie: Persinformatie: IFFR Press Office, Bert-Jan Zoet / Nancy van Oorschot, [email protected], +31 10 8909090

42ste International Film Festival Rotterdam
23 januari – 3 februari 2013

PERSBERICHT 4 januari 2013

Signals: Regained, mozaïek in spiegel

Regained, regulier onderdeel binnen het Signals-programma van International Film Festival Rotterdam, is gewijd aan de geschiedenis van film vanuit een hedendaags gezichtspunt. Behalve actuele nieuwe documentaires biedt Regained een rijk menu van vernieuwend werk met filmhistorie als hoofdingrediënt. In het kader van Regained verwelkomt IFFR onder meer avantgarde maestro’s Tony Conrad en Michael Snow, en de Hongaarse filmmaker György Pálfi.

Een pronkstuk binnen Regained’s schatkist is Shivendra Singh Dungarpur’s CELLULOID MAN, een documentaire over filmhistoricus P.K. Nair, de belichaming van het Indiase filmgeheugen. Regained brengt ook een ode aan drie invloedrijke en eigenzinnige filmmakers die onlangs zijn overleden: de Britse filmmaker Stephen Dwoskin (IFFR Filmmaker in focus in 2006), de Franse filmmaker Marcel Hanoun en de Japanse videokunstenaar Stom Sogo. Allen volgden een intiem, persoonlijk en tegendraads traject binnen de filmwereld. Sogo’s Super8-films worden voor het eerst aan het publiek getoond, voordat ze naar het Anthology Film Archive gaan.

Een verrassende ontdekking is afkomstig van Cary Kehayan. Zijn documentaire toont de private homowereld van Avery Willard, filmmaker/pionier uit de jaren zestig in New York. Aan de andere zijde van het brede Regained-aanbod bevinden zich de nieuwe werken van Phillip Solomon (een reprise van Warhol’s EMPIRE, uitsluitend samengesteld uit computergame-beelden) en Jason Simon’s tentoonstelling FESTSCHRIFT FOR AN ARCHIVE, een project over de sluiting van MoMA’s Film Still Archive in New York.

Ongezien en onbekend
Regained besteedt bijzondere aandacht aan twee oorspronkelijke meesters van de avant-garde film die prominent aanwezig zijn in de hedendaagse kunstwereld. Tony Conrad heeft onlangs een omvangrijke serie video-opnamen uit de jaren 1972 tot en met 2003 gerestaureerd en opnieuw gemonteerd. De selectie die Conrad voor de gelegenheid presenteert, toepasselijk getiteld BOUNCING OFF THE WALLS, illustreert vele aspecten en verwantschappen van zijn lange carrière. Conrad zal ook een hommage annex performance uitvoeren over underground-filmmaker Jack Smith, inclusief een audiopreview van zijn binnenkort uit te brengen vinyl-release met historische opnamen uit de jaren zestig, THE ENDLESS TEDIUM OF CAPITALISM. Conrad componeerde de originele muziek bij Smiths beruchte film FLAMING CREATURES (1962).

De gevierde Canadese multimediakunstenaar Michael Snow brengt persoonlijk een serie zelden vertoonde films naar het IFFR. SINGLE FRAME SNOW omvat twee werken voor diaprojector en één film, beiden over de theatrale presentatie van filmstills. Ook presenteert Snow, binnen het Sound Stages-programma, zijn klassieker LA REGION CENTRALE (Canada, 1971) en twee werken die zijn muzikale carrière belichten: zijn eigen videowerk REVERBERLIN (Canada, 2006) en de gloednieuwe korte documentaire SNOW IN VIENNA van Laurie Kwasnik (Canada/Oostenrijk, 2012).


All Magic Sands
Andrew Lampert, filmarchivaris en mediakunstenaar uit New York, ontdekte een intrigerende serie filmspoelen zonder openings- of slottitels. Hij presenteert ze zowel als single screen film en als installatie met dubbele projectie. In een idyllische setting op een tropisch eiland spiegelen zwarte en witte kinderen elkaar. Onder de werktitel ALL MAGIC SANDS, heeft Lampert deze raadselachtige films gedateerd in 1965. Toevalligerwijs stamt een van zijn favoriete jazzcomposities (Chappaqua Suite van Ornette Coleman) uit hetzelfde jaar en heeft het exact dezelfde lengte. Voorbestemd voor elkaar?

Muzikale mozaieken
In samenwerking met EYE Amsterdam worden recent gerestaureerde animatiefilms aan de anonimiteit onttrokken. Terwijl hij werkte in de traditie van Oskar Fischinger’s abstracte, visuele muziek, werd Maarten Visser te veel gehinderd door bescheidenheid om zijn prachtige geanimeerde mozaieken aan een groter publiek te laten zien. Tijdens de festivalperiode kan dagelijks tussen 17:45 en 18:15 uur MAARTEN VISSER: PIECE BY PIECE bekeken worden op de videowall in de hal van festivallocatie Rotterdamse Schouwburg, inclusief live uitgevoerde muzikale improvisaties.

Citeren en recycleren, herinneren en reflecteren
Bestaand filmmateriaal kan op vele wijzen worden hergebruikt. Sophie Fiennes herbouwt complete filmsets om cultfilosoof Žižek in staat te stellen te reflecteren op zijn favoriete filmfragmenten in THE PERVERT’S GUIDE TO IDEOLOGY, een documentaire die als project werd gepresenteerd op de CineMart. Festivalfavoriet György Pálfi (HUKKLE, TAXIDERMIA) vond via FINAL CUT: LADIES AND GENTLEMEN een uitweg uit zijn financiele frustratie door honderden arthouse films te verknippen en, dankzij zijn virtuoze montagetalent, weer tot een nieuwe film bijeen te brengen. De Kroatische filmactrice Jagoda Kaloper stelt in haar documentaire BEHIND THE LOOKING GLASS uit haar eigen filmografie een zelfportret samen door haar herinneringen samen te voegen met opnamen die ze van haarzelf maakte met behulp van meerdere spiegels.

Twee Regained-compilaties met films van doorgaans jonge makers met een goed ontwikkeld gevoel voor de filmklassiekers bieden eveneens overvloed. Stephen Connolly (Groot-Brittannie) keert terug naar de locaties van Antonioni’s ZABRISKIE POINT, Angel Vergara (Belgie) schildert over de gezichten van Pasolini en DiCaprio, Karen Yasinsky (VS) herinterpreteert de climax-scene uit Tarkovski’s NOSTALGHIA en Persijn Broersen & Margit Lukacs (beide Nederland) brengen Hollywood-klassiekers als SUNSET BOULEVARD en WILD AT HEART in hedendaags Los Angeles opnieuw tot leven.


IFFR’s festivalprogramma omvat drie hoofdonderdelen: Bright Future - eigenzinnig en avontuurlijk werk van debuterende filmmakers, inclusief de competities -, Spectrum - nieuw en recente werk van ervaren filmmakers en kunstenaars die volgens IFFR een essentiele bijdrage leveren aan de internationale filmkunst - , en Signals, een serie thematische programma’s en retrospectieven die inzicht bieden over zowel actuele als tijdloze ideeen binnen de filmkunst.

Signals: Regained is samengesteld door IFFR-programmeur Edwin Carels. Het complete festivalprogramma verschijnt donderdag 17 januari als bijlage bij de Volkskrant en online op www.filmfestivalrotterdam.com.

(Einde persbericht)

Noot aan de redactie:

Persinformatie:
IFFR Press Office, Bert-Jan Zoet / Nancy van Oorschot, [email protected], +31 10 8909090

Ontvang exclusief nieuws

Ben je een journalist? Of werk je voor een dagblad, tijdschrift of blog?
Meld je aan en krijg als eerste toegang tot ons nieuws.

Aanmelden

Ontvang het laatste International Film Festival Rotterdam nieuws via RSS.

Of abonneer handmatig met de Atom URL