Samenvatting
42ste International Film Festival Rotterdam 23 januari – 3 februari 2013 PERSBERICHT 8 januari 2013 • IFFR maakt Hivos Tiger Awards Competitie bekend • Juryleden onder meer Ai Weiwei en Sergei Loznitsa Het International Film Festival Rotterdam heeft zestien speelfilms, waaronder twee uit Nederland, geselecteerd voor de Hivos Tiger Awards Competitie 2013. In de competitie, waarvoor alleen eerste of tweede films in aanmerking komen, zijn acht wereldpremières opgenomen. De films strijden om drie gelijkwaardige Hivos Tiger Awards van elk 15.000 euro. Vijf competitiefilms kwamen tot stand met een bijdrage van het Hubert Bals Fonds en drie werden als project gepresenteerd tijdens de CineMart. De beroemde beeldend kunstenaar en filmmaker Ai Weiwei neemt aan de vijfkoppige jury deel vanuit zijn huis in Beijing. Jury Hivos Tiger Awards Competitie 2013 De jury van de achttiende Hivos Tiger Awards Competitie voor eerste of tweede films van het International Film Festival Rotterdam bestaat uit de bekroonde Iraanse actrice Fatemeh Motamedarya die de afgelopen twee jaren niet in films, theater of voor televisie mocht acteren; de Russische filmmaker en scenarioschrijver Sergei Loznitsa (THE REVUE , MY JOY, IN THE FOG); de Nederlandse filmmaker Kees Hin die in zijn lange carrière vijfennegentig films regisseerde; José Luis Cienfuegos, momenteel artistiek directeur van het Seville European Film Festival (Spanje) en de Chinese beeldend kunstenaar en filmmaker Ai Weiwei, die het festival niet zal kunnen bijwonen en de films vanuit zijn huis in Beijing zal jureren. Sergei Loznitsa’s IN THE FOG wordt vertoond in het Spectrum-programma en de wereldpremière van zijn korte film LETTER is geselecteerd voor de Tiger Awards Competitie voor Korte Films. Ai Weiwei’s documentaire PING’AN YUEQING gaat eveneens in Spectrum in première. Hivos Tiger Awards Competitie voor eerste en tweede speelfilms 2013 NOCHE/NIGHT, Leonardo Brzezicki, Argentinie, 2013, 85’, wereldpremière, Hubert Bals Fonds-film In een subtropisch landschap keren zes vrienden terug naar de grote boerderij waar hun beste vriend Miguel zijn laatste dagen doorbracht. Terwijl de geluidsopnamen die hij maakte door het huis en de tuin klinken, pakken ze de spullen die hij achterliet. Brzezicki’s regiedebuut is een enerverende, zintuiglijke reis langs herinneringen, beelden en geluiden. CHUNGMENG/LONGING FOR THE RAIN, Yang Lina, Hong Kong, 2013, 96’, wereldpremière, Hubert Bals Fonds-film Terwijl ze meerdere genres op verrassende en succesvolle manier verbindt, heeft Yang Lina van haar speelfilmdebuut een Aziatische ghost story gemaakt die toont hoe onsamenhangend de werkelijkheid in China kan zijn. Fang Lei, hoofdpersonage in de film, leeft in materiële welstand en hoeft alleen te zorgen voor haar dochter. Op een nacht verschijnt een jonge mysterieuze minnaar die haar gepassioneerd bemint. PENUMBRA, Eduardo Villanueva, Mexico, 2013, 89’, wereldpremière, Hubert Bals Fonds-film PENUMBRA, tweede speelfilm van schrijver, producent en filmmaker Eduardo Villanueva, gaat over een ervaren jager op het platteland van Mexico. Zijn wereld lijkt te ontsnappen aan de tijd. Samen met de bosgeesten creëert hij een spannend en mysterieus oord van illusies. SILENT ONES, Ricky Rijneke, Nederland/Hongarije, 2013, 97’, wereldpremière, CineMart Project 2009 De uit Rotterdam afkomstige Ricky Rijneke heeft haar eerste speelfilm voor een groot deel opgenomen in Hongarije. Een jonge Hongaarse vrouw (gespeeld door de Hongaarse Orsi Tóth) ontwaakt in niemandsland in een verongelukte auto zonder haar jongere broer Isti. Verward en eenzaam verlaat ze Hongarije aan boord van een vrachtschip om de belofte in te lossen die ze hem deed. Eenmaal op zee trekt ze zich terug in een droomwereld en verliest de grip op haar leven. DE WEDEROPSTANDING VAN EEN KLOOTZAK/THE RESURRECTION OF A BASTARD, Guido van Driel, Nederland, 2013, 90’, wereldpremière, CineMart Project 2010, Officiële openingsfilm IFFR 2013 DE WEDEROPSTANDING VAN EEN KLOOTZAK, het speelfilmdebuut van beeldend kunstenaar en filmmaker Guido van Driel, is gebaseerd op zijn eigen grafische roman. Van Driels film, een origineel, zwartgallig en soms surrealistisch verhaal dat op pakkende en gecontroleerde wijze is verfilmd, brengt een oudere Friese boer op zoek naar wraak, een Amterdamse crimineel die maar net een liquidatie overleefde en een illegale immigrant tezamen. MÔJ PES KILLER/MY DOG KILLER, Mira Fornay, Slowakije/Tsjechië, 2013, 90’, wereldpremière Het eendagsdrama MY DOG KILLER portretteert de achttienjarige Marek die dicht bij de Slowaaks-Moravische grens leeft met zijn vader en zijn racistiche vrienden. Zijn leven staat op zijn kop als hij het geheim van zijn gescheiden moeder ontdekt. Fornay’s eerste film FOXES (2009) ging in Venetië in première en werd vertoond in het Bright Future-programma van IFFR 2010. SAO KARAOKE/KARAOKE GIRL, Visra Vichit Vadakan, Thailand, 2013, 74’, wereldpremière Sa, hoofdpersonage in Visra Vichit Vadakans speelfilmdebuut was nog maar vijftien toen ze naar Bangkok werd gestuurd. Na drie jaar fabriekswerk besluit ze in de sexindustrie te gaan om haar familie te onderhouden. Vier jaar later ontmoette Vichit Vadakan haar en nodigde haar uit om het onderwerp van haar film te worden. Ze documenteerde Sa’s leven in de stad en op het platteland en schreef het fictieve verhaal waarin ze nu acteert. KARAOKE GIRL is opgebouwd uit delen werkelijkheid en fictie. DUMMY JIM, Matt Hulse, Groot-Brittannië, 2013, 90’, wereldpremière, CineMart Project 2007 Meer dan vijftig jaar geleden fietste de dove Schot James Duthie van zijn vissersdorp naar de poolcirkel. Om dit verhaal te bewerken tot zijn eerste speelfilm heeft Matt Hulse samen met de dove acteur en filmmaker Samuel Dore de lange reis door Noord-Europa opnieuw gemaakt. Hulse mengt virtuoos fictief en documentair materiaal: ongewone mensen in fictieve Super8-films, speelse animatiescenes en archiefbeelden uit de landen waar de reis doorheen voerde. ELES VOLTAM/THEY'LL COME BACK, Marcelo Lordello, Brazilië, 2012, 105’, internationale première De twaalfjarige Cris en haar broer zijn door hun ouders aan de kant van de weg achtergelaten. Deze straf verandert snel in een nog grotere uitdaging. Marcelo Lordello’s eerste speelfilm ELES VOLTAM volgt Cris in haar poging om weer thuis te komen; een hedendaagse fabel die langs schakeringen van de werkelijkheid voert en langs de mensen die daarin te vinden zijn. SU RE/THE KING, Giovanni Columbu, Italië, 2012, 87’, internationale première Jezus’ passieverhaal is verplaatst naar Sardinië, maar SU RE baseert zich wel voor het eerst op de gezamenlijke evangeliën van Mattheüs, Marcus, Lucas en Johannes. Giovanni Columbu’s persoonlijke interpretatie werd gefilmd in een landschap waar de moderne tijd niet bestaat met een amateurcast. Toch biedt de film nieuw inzicht in het leven van Christus. IT FELT LIKE LOVE, Eliza Hittman, USA, 2013, 80’, internationale première Eliza Hittman schetst in haar speelfilmdebuut een gevoelig en vaak pijnlijk beeld van een veertienjarig meisje op weg naar volwassenheid. Tijdens een saaie zomer richt Lila haar aandacht op Sammy, een iets oudere jongen die ze tegenkomt op het strand. Om iets te hebben waarover ze op kan scheppen, verzint ze een verhaal over hem en zet het in haar hoofd om dat uitgevoerd te krijgen. Als haar pogingen falen gaat ze door met liegen en beweert dat ze sex met hem heeft gehad. SOLDATE JEANNETTE/SOLDIER JANE, Daniel Hoesl, Oostenrijk, 2012, 79’, Europese première SOLDATE JEANETTE is de eerste speelfilm van Daniel Hoesl gemaakt na een periode waarin hij onder meer werkte als assistent van filmmakers Ulrich Seidl en Michael Glawogger. Zijn film heeft een duidelijk persoonlijke signatuur, een onberispelijke esthetiek en een originele verhaallijn. De levensstijl van Fanni, een vrouw van middelbare leeftijd, is alleen mogelijk in een vergevorderd stadium van post-postmodern kapitalisme: onafhankelijk, financieel speculatief, dwangmatige consumeren, matcha-thee en taekwondo. Ze ontmoet Anna, een jonge vrouw die zichzelf hoognodig opnieuw moet uitvinden. LARZANANDEYE CHARBI/FAT SHAKER, Mohammad Shirvani, Iran, 2013, 85’, Europese première, Hubert Bals Fonds-film FAT SHAKER is geen gewone film - zeker niet naar Iraanse normen. Mohammad Shirvani is een kunstenaar die krachtige en soms absurde beelden gebruikt. De film gaat over een dikke vader die geld van vrouwen aftroggelt met zijn aantrekkelijke, maar dove zoon. De rol van de vader wordt gespeeld door Levon Haft, ook te zien als memorabel hoofdpersonage van de film PARVIZ (eveneens te zien in IFFR 2013). Shirvani heeft als onderdeel van het themaprogramma Inside iran een bijzondere installatie gemaakt met d titel ELEPHANT IN DARKNESS. HALLEY, Sebastián Hofmann, Mexico, 2012, 85’, Europese première, Hubert Bals Fonds-film In HALLEY zijn de dagen van hoofdpersonage Beto geteld. Hij is al jaren dood, maar kan dit niet langer verbergen. Parfum en make-up kunnen zijn fysieke aftakeling niet meer verhullen: het einde nadert voor deze zwijgzame zombie. Sebastián Hofmann toont de wereld door de ogen van een zombie in verval. Zijn speelfilmdebuut is een eigentijdse Gothic story zonder spektakel maar met een overdaad aan compassie. 36, Nawapol Thamrongrattanarit, Thailand, 2012, 68’, Europese première Nawapol Thamrongrattanarit gebruikt 36 scenes voor zijn originele film over geheugen en verloren, gedigitaliseerde tijd. In deze lichtvoetige, melancholieke film verliest een locatiescout alle foto’s die ze in een jaar tijd gemaakt heeft. Ze heeft het gevoel dat een deel van haar geheugen is gewist en doet alles om de foto’s terug te krijgen. Op speelse wijze gaat de film over veranderend geheugen. Diep verstopt in haar vastgelopen hard disk moet een beeld zijn opgeslagen van een mogelijke minnaar. GOZETLEME KULESI/WATCHTOWER, Pelin Esmer, Turkije, 2012, 96, Europese première Na haar succesvolle, mede door een bijdrage van het Hubert Bals Fonds tot stand gekomen speelfilmdebuut 10 TO 11, is Pelin Esmer’s tweede film Watchtower is een diepgravende karakterstudie die een kritisch standpunt inneemt over conservatisme en het patriarchaat. Achtervolgd door het trauma van een tragisch ongeluk heeft een boswachter zich teruggetrokken in zijn afgelegen observatietoren. Een serie gebeurtenissen verbindt zijn leven met dat van een vrouw die op een busstation werkt. Het complete festivalprogramma verschijnt op donderdag 17 januari als bijlage bij de Volkskrant en online op www.filmfestivalrotterdam.com. De kaartverkoop start vrijdag 18 januari om 20.00 uur (voor Tiger Friends op donderdag 17 januari om 20.00 uur). De winnaars van de Hivos Tiger Awards worden bekend gemaakt op vrijdag 1 februari 2013. (Einde persbericht) Persinformatie DE WEDEROPSTANDING VAN EEN KLOOTZAK: A-Film Distribution, Manon de Weerd, [email protected], 020-6353247 Persinformatie SILENT ONES: Rotterdam Films, Dirk Rijneke, [email protected], 010-4658565 Persinformatie IFFR: IFFR Press Office, Bert-Jan Zoet / Nancy van Oorschot [email protected], tel +31 10 8909090