De aandacht voor International Film Festival Rotterdam (IFFR) op social media is meer dan verdubbeld ten opzichte van vorig jaar en alle festivallocaties, met name festivalhart de Doelen, werden druk bezocht. Tijdens het festival lanceerde IFFR twee vernieuwende distributie-initiatieven in samenwerking met Infostrada Creative Technology en KPN, erop gericht om ook buiten het festival een groter publiek te bereiken. De presentatie over IFFR’s initiatief Tiger Release, waarbij festivalfilms via aangesloten wereldwijde VOD-platforms werden verspreid, trok veel aandacht tijdens de internationale coproductiemarkt CineMart. Ook de lancering van het nieuwe event IFFR Live, waarbij vijf filmtitels tijdens hun première in Rotterdam tegelijk in 40 bioscopen elders in Europa werden vertoond - van Spanje tot Polen – boekte haar eerste succes. IFFR werd dit jaar door ruim 2.000 gasten uit de internationale filmindustrie bezocht. Vernieuwing was er ook op zakelijk vlak. Behalve met Infostrada Creative Technology en KPN sloot IFFR ook partnerschappen af met Warsteiner en Spotify. Alle partners droegen bij aan een succesvolle 44ste editie.
‘Het was een prachtige editie. In dit festival kwamen alle themaprogramma’s volledig tot hun recht en er werden spannende en nieuwe initiatieven gelanceerd. De aandacht voor IFFR op social media is meer dan verdubbeld ten opzichte van vorig jaar en alle festivallocaties, met name festivalhart de Doelen, werden druk bezocht’, aldus festivaldirecteur Rutger Wolfson.
Een groot aantal bijzondere gasten bezochten IFFR, waaronder de Japanse popster Shibutani Subaru, Pussy Riot-leden Nadya, Masha en Petya, acteurs Thekla Reuten (ATLANTIC.) en Nasrdin Dchar (TUSSEN 10 EN 12). Ook filmmakers Myroslav Slaboshpytskiy (THE TRIBE), James Napier Robertson (THE DARK HORSE), Daniel Oelhoffen (LOIN DES HOMMES), Peter Strickland (THE DUKE OF BURGUNDY), Niels Arden Oplev (SPEED WALKING) en documentairemaker Adam Curtis (BITTER LAKE) deden het festival aan. Daarnaast verwelkomde IFFR de Amerikaanse kunstenaar Bruce McClure en de Koreaanse filmmaker Jang Jin voor speciale focusprogramma's.
Met de themaprogramma’s Signals 24/7, Everyday Propaganda, What the F?! en Really? Really. werd het publiek door middel van film, kunstinstallaties en workshops geprikkeld om actuele maatschappelijke thema’s als ‘de aandachtseconomie’, modern feminisme, surrealisme en propaganda op een andere manier te bekijken. Er was bijzonder veel aandacht voor de workshop rond het maken van je eigen propagandafilm en de Newsroom in de Rotterdamse Schouwburg, waar het publiek kon ervaren hoe het is als nieuws wordt gehackt.
Tijdens het festival lanceerde IFFR twee vernieuwende distributie-initiatieven in samenwerking met Infostrada Creative Technology en KPN, erop gericht om ook buiten het festival een groter publiek te bereiken. De presentatie over IFFR’s initiatief Tiger Release, waarbij festivalfilms via aangesloten wereldwijde VOD-platforms zullen worden verspreid, trok veel aandacht tijdens de internationale coproductiemarkt CineMart. Ook de lancering van het nieuwe event IFFR Live, waarbij vijf filmtitels tijdens hun première in Rotterdam tegelijk in 40 bioscopen elders in Europa werden vertoond - van Spanje tot Polen – boekte haar eerste succes.
CineMart bood 24 nieuwe projecten een platform en ontving zo’n 700 gasten. Tijdens CineMart is de HBF-titel IXCANUL van Jayro Bustamante, die in première gaat binnen de Berlinale Competitie, aangekocht door distributeur Cinéart. Deze festivaleditie werden 19 door het Hubert Bals Fonds ondersteunde titels vertoond, waarvan 5 films een nominatie ontvingen voor de Hivos Tiger Awards Competitie. De 3 winnaars van de Hivos Tiger Awards 2015, LA OBRA DEL SIGLO van Carlos M. Quintela, VIDEOPHILIA (AND OTHER VIRAL SYNDROMES) van Juan Daniel F. Molero en VANISHING POINT van Jakrawal Nilthamrong werden allen door HBF ondersteund. Alle 58 geselecteerde producenten in Rotterdam Lab gingen na een vijfdaags programma voldaan naar huis.
Vernieuwing was er ook op zakelijk vlak. Behalve met Infostrada Creative Technology en KPN sloot IFFR ook partnerschappen af met Warsteiner en Spotify. Alle partners droegen bij aan een succesvolle 44ste editie.
Ruim 325 journalisten uit 40 verschillende landen kwamen naar Rotterdam om verslag te doen van het festival. Hoofdsponsor de Volkskrant, de Groene Amsterdammer en VPRO Gids brachten een speciale festivalbijlage uit en stond de Rotterdam-bijlage van NRC Handelsblad geheel in het teken van IFFR. Met de VPRO Cinema Reports deed IFFR’s mediapartner dagelijks verslag van het festival en ook RTV Rijnmond maakte tien keer ‘Tijgert’: een kijkje achter de schermen van IFFR en de invloed van het festival op Rotterdamse ondernemers. Daarbij zond actualiteitenprogramma Rijnmond Nu elke werkdag live uit vanaf festivalhart de Doelen.
In januari verschenen ruim 26.500 berichten over IFFR op social media, meer dan een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. In totaal spraken zo’n 10.000 verschillende auteurs over IFFR en bevatte meer dan de helft van de berichten een foto. Tijdens het eerste weekend van IFFR Live werd de hashtag #livecinema veelvuldig gebruikt en werd trending op Twitter.
International Film Festival Rotterdam (IFFR) is een van de grootste culturele evenementen van Nederland en tevens een van de grootste publieksfilmfestivals ter wereld, biedt een programma van zorgvuldig geselecteerde speelfilms, documentaires, korte films en media-art. De festivalsecties Hivos Tiger Awards Competitie, Bright Future, Spectrum en Limelight bevatten het nieuwste werk van filmmakers van over de hele wereld. In het onderdeel Signals presenteert IFFR themaprogramma’s en retrospectieven. IFFR steunt nieuw en avontuurlijk talent actief door o.a. coproductiemarkt CineMart, Rotterdam Lab en het Hubert Bals Fonds.
De winnaars van alle IFFR Awards staan hier op een rijtje.
Film stills en portretfoto’s van filmmakers van festivalfilms kunnen worden gedownload via www.IFFR.com/professionals/press/film-stills-IFFR
Sfeerbeelden kunnen hier gedownload worden (password: iffr2015).
[email protected], 010-8909090
Het was een prachtige editie. In dit festival kwamen alle themaprogramma’s volledig tot hun recht en er werden spannende en nieuwe initiatieven gelanceerd. De aandacht voor IFFR op social media is meer dan verdubbeld ten opzichte van vorig jaar en alle festivallocaties, met name festivalhart de Doelen, werden druk bezocht.Rutger Wolfson, IFFR Festivaldirecteur
Contactgegevens
Gerelateerd nieuws
International Film Festival Rotterdam presenteert programma Art Directions voor editie 2025
Katoenhuis is nieuwe locatie voor Art Directions
International Film Festival Rotterdam maakt Openings- en Slotfilm 2025 bekend en Jury’s voor de Competitieprogramma’s...
Festival opent met wereldpremière van Fabula van de Nederlandse filmmaker Michiel ten Horn en sluit af met Mouly Surya’s Indonesische onafhankelijkheidsepos This City Is a Battlefield Yuki Aditya, ...
International Film Festival Rotterdam onthult nieuwe Shorts Focusprogramma’s en selectie van Short & Mid-length films
Rotterdam – 28 november 2024 – International Film Festival Rotterdam (IFFR) heeft nieuwe films in de line-up onthuld voor de 54ste editie van het festival, die plaatsvindt van 30 januari t/m 9 febr...
The Brutalist director of photography Lol Crawley geëerd met de Robby Müller award 2025, talk en vertoning IFFR
International Film Festival Rotterdam (IFFR) heeft Lol Crawley als winnaar van de Robby Müller Award 2025 bekendgemaakt. Naast The Brutalist, dat zijn Nederlandse première heeft tijdens IFFR, zijn ...
Focusprogramma’s IFFR 2025 onthult
International Film Festival Rotterdam (IFFR) heeft de Focusprogramma's voor editie 2025 bekendgemaakt: een inspirerende line-up van visionaire filmmakers, boeiende retrospectieven en actuele thema...