63a7f842-c891-409a-b1a1-7347d9e0ad78.jpg
  • jpg

Vanja Kaludjercic en Marten Rabarts tijdens IFFR 2020

50ste International Film Festival Rotterdam

27 januari – 7 februari 2021

Rotterdam, 8 juli 2020

IFFR kondigt programmastructuur en team aan voor 50ste editie

Met introductie van sectie Harbour, grotere competities en nieuwe programmeurs

In aanloop naar de feestelijke 50ste editie van International Film Festival Rotterdam (IFFR) kondigt de nieuwe festivaldirecteur Vanja Kaludjercic een aantal uitbreidingen van het programmeursteam en veranderingen in het programma aan. De Tiger Competition en de Big Screen Competition worden uitgebreid.

Festivaldirecteur Vanja Kaludjercic: “Met deze programmastructuur is IFFR klaar voor de toekomst: de 50ste editie en daarna. We willen hiermee de positie van Rotterdam benadrukken als internationaal festival met een duidelijke missie en visie, altijd nieuwsgierig naar wat cinema zou kunnen zijn, en huiverig voor vooroordelen over wat cinema zou moeten zijn. Ik ben heel blij met de expertise van de groep programmeurs die we nu hebben. Samen met hen versterken we de reputatie van IFFR van veilige haven – een ‘Harbour’ – voor vooruitstrevende film.”

Ze vervolgt: “We zijn nu bezig met het aanpassen van de plannen voor de 50ste editie van ons festival aan de gevolgen van COVID-19. We vertrouwen erop dat we een echt – en feestelijk – evenement kunnen neerzetten dat tegelijk voortbouwt op IFFR’s missie om nieuwe online mogelijkheden rond cinema te verkennen.”

Programmeursteam

Het programmeursteam van IFFR is versterkt met de expertise van verschillende nieuwe leden. De lange films worden geselecteerd onder toezicht van de artistieke commissie met als leden senior programmeurs Bianca Taal en Gerwin Tamsma, en – nieuw in het team – Giona Nazzaro. 

Nazzaro: “Ik ben zeer verheugd over mijn nieuwe positie in de artistieke commissie van IFFR. Ik hoop dat mijn ervaring als hoofdafgevaardigde van Venice Critics’ Week en programmeur voor Visions du Réel van waarde zal zijn voor het team. IFFR heeft een hart voor cinema. Ik kijk ernaar uit aan die reputatie te mogen bijdragen.”

Peter van Hoof geeft leiding aan het team dat het Short & Mid-length-programma samenstelt. Edwin Carels cureert Art Directions, het programma dat laat zien hoe cinema overloopt in andere vormen van kunst. Olaf Möller wordt hoofdprogrammeur van het vergrote en vernieuwde programmaonderdeel Cinema Regained, over de levende filmgeschiedenis.

Ronny Theeuwes blijft programmeur van Talks & Masterclasses. Bregje Benecke focust op nieuwe vormen van immersive art, waaronder virtual reality, als onderdeel van Art Directions.

De programmeurs hebben ieder hun eigen territoria en specialiteiten, en werken samen met een van de leden van de artistieke commissie. Evgeny Gusyatinskiy blijft als programmeur bij het team en neemt films uit Rusland, Oost-Europa, Griekenland en Israël voor zijn rekening. Julian Ross programmeert films uit Japan, Zuid-Korea en Zuidoost-Azië. 

Daarnaast is er een aantal nieuwe programmeurs aan het team toegevoegd.

  • Stefan Borsos (Indisch subcontinent)
  • Michelle Carey (Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk, Nieuw-Zeeland, Australië en Engelstalig Canada)
  • Shelly Kraicer (Chineestalige landen)
  • Janneke Langelaan (Nederland en Vlaanderen)
  • Mercedes Martínez-Abarca (het Caribisch gebied, Midden-Amerika, Spanje en Portugal)
  • Olivier Pierre (Franstalige landen buiten Afrika)
  • Delly Shirazi (Midden-Oosten en Noord-Afrika)
  • Annina Wettstein (Duitstalige landen en Scandinavië)

Robert Gray, Jolinde den Haas, Kim Haery, Aihara Hiromi, Stefan Ivančić, Ralph McKay en Roberto Turigliatto blijven als adviseurs bij het festival betrokken. Lyse Ishimwe Nsengiyumva treedt aan als adviseur voor films uit Sub-Saharaans Afrika.

IFFR’s kortefilmprogrammeurs zijn Anna Germanidi, Erwin van ‘t Hart, Marta Jurkiewicz, Helena Kritis, Koen de Rooij, Julian Ross and Theus Zwakhals. De programmeurs voor middellange films zijn Maaike Gouwenberg, Edwin Carels en Lyse Ishimwe Nsengiyumva.

Competities en nieuwe sectie Harbour

De Tiger Competition wordt nog meer in de spotlights gezet, met een groter aantal films en dus meer ruimte voor een divers mozaïek aan stemmen. De competitie is voor filmmakers met een eerste, tweede of derde film. Bright Future blijft IFFR’s sectie voor opkomend talent, maar de Bright Future Competition vervalt, waardoor de Tiger Competition het enige competitieve platform wordt voor nieuw talent. Een jury reikt drie prijzen uit (één meer dan in voorgaande jaren): naast de Tiger Award zijn er nu twee Jury Awards voor buitengewone artistieke prestaties.

De Big Screen Competition wordt ook uitgebreid. Dit platform voor arthousefilms, met een potentie voor brede internationale distributie, versterkt de samenwerking tussen het festival, filmdistributeurs en sales agenten. De hoofdprijs, de VPRO Big Screen Award, is het resultaat van een jarenlange samenwerking tussen IFFR, VPRO en NPO. De Ammodo Tiger Short Competition blijft ongewijzigd de hoofdcompetitie voor korte films op het festival, met drie gelijkwaardige prijzen.

Harbour is IFFR’s nieuwste sectie, en nu tevens het grootste programma van het festival. Harbour staat voor de multidimensionaliteit van het festival en zijn status als veilige haven voor diverse kwaliteitsfilms. Het is de plek voor films waarvan het festival vindt dat de wereld ze moet zien. 

Limelight is nog steeds IFFR’s sectie voor de arthouse-hoogtepunten van het jaar. Wat eerst Regained heette, wordt nu uitgebreid en omgedoopt tot Cinema Regained, met daarin films die reflecteren op de levende geschiedenis van cinema. IFFR blijft een uitgebreide (non-competitieve) selectie aan korte en middellange films vertonen.

Art Directions, IFFR’s kunstprogrammering, wordt nu één gecureerd programma met daarin ruimte voor tentoonstellingen, installaties, performances en vormen van immersive art zoals virtual reality.

IFFR gaat door met het presenteren van thematische programma’s en retrospectieven om aandacht te besteden aan hedendaagse ideeën en belangrijke oeuvres te vieren.

Voor Talks & Masterclasses blijft het festival opkomende en gevestigde filmmakers, kunstenaars en radicale denkers uitnodigen voor een goed gesprek. Ook RTM in LantarenVenster blijft bestaan en wordt samengesteld door Cathelijne Beijn. In dit programma met film, muziek en meer staan Rotterdamse makers centraal.

Programma’s zijn niet langer onderverdeeld in vier overkoepelende secties, maar bestaan nu naast elkaar. 

Perscontacten