IFFR maakt Tiger Awards Competities bekend

Samenvatting
41e International Film Festival Rotterdam 25 januari – 5 februari 2012 PERSBERICHT 11 januari 2012 • IFFR maakt Tiger Awards Competities bekend • Eric Khoo en Samuel Maoz in Tiger Awards Jury Het International Film Festival Rotterdam heeft vijftien films geselecteerd voor de Tiger Awards Competitie. In de selectie, die zoals elk jaar bestaat uit eerste of tweede speelfilms, zijn acht wereldpremières opgenomen. De films strijden om drie gelijkwaardige Hivos Tiger Awards, waaraan voor ieder een bedrag is verbonden van 15.000 euro. Vijf competitiefilms kwamen mede tot stand dankzij een bijdrage van het Hubert Bals Fonds. De Tiger Awards Competitie voor Korte Films 2012 omvat eenentwintig films van vijf tot zesenvijftig minute lengte. Negen van deze films gaan tijdens het IFFR in wereldpremière. Jury Tiger Awards Competitie 2012 De jury van de zeventiende Tiger Awards Competitie bestaat uit actrice en filmmaakster Helena Ignez uit Brazilië, ster uit Rogerio Sganzerla’s THE RED LIGHT BANDIT, en mede-oprichtster van de legendarische filmproductiemaatschappij Belair; Ludmila Cvikova, hoofd internationale programmering van het Doha Film Institute in Quatar en voormalig programmeur van het International Film Festival Rotterdam; Tine Fischer, directeur van CPH:DOX, het internationale documentaire filmfestival in Kopenhagen, Denemarken; filmmaker Eric Khoo uit Singapore, waarvan het IFFR de animatiefilm TATSUMI vertoond; filmmaker Samuel Maoz uit Israël, wiens speelfilmdebuut LEBANON als project werd gelanceerd tijdens de CineMart en die vervolgens in Venetië werd bekroond met de Gouden Leeuw. De winnaars van de Hivos Tiger Awards worden bekend gemaakt op vrijdag 3 februari. Jury Tiger Awards Competitie voor Korte Films 2012 Het IFFR verwelkomt in de jury voor de Tiger Awards Competitie voor Korte Films filmmaakster en filmproducente Rania Stephan uit Libanon, wier eerste lange documentaire THE THREE DISAPPEARANCES OF SOAD HOSNI vertoond wordt in het festival; filmcurator en schrijfster Andréa Picard uit Canada, die werkte voor de Cinematheque Ontario en de Wavelengths-sectie van het Toronto International Film Festival samenstelde; en filmcritica en scenarioschrijfster Dana Linssen uit Nederland, hoofdredactrice van de Filmkrant en filmjournaliste van NRC Handelsblad. De jury reikt de drie gelijkwaardige Tiger Awards voor Korte Film (3.000 euro) uit aan de winnaars op maandag 30 januari. Tiger Awards Competitie voor eerste en tweede speelfilms 2012 DE JUEVES A DOMINGO/THURSDAY TILL SUNDAY, Dominga Sotomayor, Chili/Nederland, 2012, 96’, wereldpremière, Hubert Bals Fonds-film Sotomayors speelfilmdebuut, kundig geschoten door Barbara Alvarez, is een Chileense road movie die zich afspeelt in en om de auto van een doorsneegezin. Vanuit het perspectief van de kinderen op de achterbank, vertrekt het gezin voor een vierdaagse vakantie naar het noorden, terwijl het huwelijk uiteenvalt. Dominga Sotomayors korte film VIDEOJUEGO werd vertoond in IFFR 2010. DE JUEVES A DOMINGO was geselecteerd voor de Cinéfondation Résidence 2010 van het filmfestival van Cannes. BABAMIN SESI/VOICE OF MY FATHER, Orhan Eskiköy & Zeynel Dogan, Turkije, Duitsland, 2011, 87’, wereldpremière, Hubert Bals Fonds-film VOICE OF MY FATHER is een krachtige meditatie over identiteit en familiebanden, alsmede een diepzinnig portret van een land in overgang. Co-regisseur Zeynel Dogan speelt het personage Zeynel die met zijn zwangere vrouw leeft in Diyarbakir, terwijl zijn moeder alleen in het oude familiehuis woont in een bijna verlaten dorp. Eskiköy en Dogan maakten gezamenlijk korte films en de lange documentaire ON THE WAY TO SCHOOL. VOICE OF MY FATHER is fictie, gebaseerd op de familiegeschiedenis van Zeynel Dogan. O SOM AO REDOR/NEIGHBOURING SOUNDS, Kleber Mendonça Filho, Brazilië, 2012, 100’, wereldpremière, Hubert Bals Fonds-film Voor zijn pakkende, zich langzaam ontvouwende speelfilmdebuut werkte Kleber Mendonça Filho het thema uit van ELETRODOMÉSTICA, een van zijn korte films. In de middenklasse-straat waar een rijke familie veel huizen bezit, neemt het leven een onverwachte wending als een beveiligingsbedrijf zijn diensten aanbiedt aan de bewoners. De aanwezigheid van de beveiligers geeft een gevoel van veiligheid maar voedt ook de bezorgdheid in een cultuur die is gebaseerd op angst. In 2007 presenteerde het IFFR vijf korte films van Kleber Mendonça Filho als ‘Profiel’ in het korte film-programma. ZHIT/LIVING, Vasily Sigarev, Rusland, 2012, 119’, wereldpremière Vasily Sigarevs tweede speelfilm na zijn enthousiast ontvangen WOLFY, is een meedogenloos portret van het leven in een winterse, Russische stad waar de personages hun eigen beproevingen ondergaan. Een moeder wil haar tweelingdochters herenigen; na een trouwceremonie wordt de liefde van een jong koppel op brute wijze getest; een jongen wil zijn van hem vervreemde vader zien, ondanks de protesten van zijn moeder. De gevierde jonge toneelschrijver en filmmaker Vasily Sigarev presenteert een onsentimentele, ernstige en persoonlijke film over de complexiteit van het leven – en de dood. JIDAN HE SHITOU/EGG AND STONE, Huang Ji, China, 2012, 97’, wereldpremière In het Hunan provinciestadje waar ze is geboren, filmde Huang Ji haar stijlvolle eerste speelfilm, een stilletjes verontrustend drama over de veertienjarige Honggui, die bij haar oom en tante op het platteland woont. Ze lijkt niet erg welkom. Haar ouders wilden haar voor twee jaar uitbesteden aan familie zodat zij in de grote stad kunnen werken, maar intussen zijn zeven jaar voorbij gegaan. In 2009 presenteert Huang Ji haar middellange fictiefilm THE WARMTH OF ORANGE PEEL tijdens de Berlinale. KLIP/CLIP, Maja Milos, Servië, 2012, 100’, wereldpremière Maja Miloš’s speelfilmdebuut is een dynamisch, verontrustend portret van eigentijdse jeugd. Jasna, onbevreesd gespeeld door Isidora Simijonovic, is een mooie tiener. Met thuis een terminaal zieke vader een een ontmoedigde moeder, is ze ontgoocheld door gebrek aan glamour in het leven in de afgelegen Servische stad. Ze komt tegen alles en iedereen - inclusief zichzelf - in verzet en begint woest te experimenteren met seks, drugs en het domweg doden van de tijd. SIN MAYSAR FON TOK MA PROI PROI /IN APRIL THE FOLLOWING YEAR, THERE WAS A FIRE, Wichanon Somumjarn, Thailand, 2012, 76’, wereldpremière, Hubert Bals Fonds-film Op het eerste gezicht een sfeervol portret van een jongeman die naar zijn thuisstad in Noord-Thailand terugkeert om tijdens de heetste maand van het jaar de bruiloft van zijn vriend bij te wonen, groeit Wichanon Somumjarns speelfilmdebuut in tweede instantie uit tot een semi-autobiografie en een reis naar het labyrint van de werkelijkheid en de fantasie, verleden en heden, het persoonlijke en het politieke. SVARTUR Á LEIK/BLACK'S GAME, Óskar Thor Axelsson, IJsland, 2012, 100’, wereldpremière Reykjavik, april 1999: IJslands criminele wereld bevindt zich in een geweldsspiraal en de nog jonge Stebbi raakt verzeild in een wereld van drugsdealers, blondines, beroving en moord. Het speelfilmdebuut van Óskar Thor Axelsson is gebaseerd op de IJslandse gangster-bestseller Black Curse van Stefán Máni en werd geproduceerd door Nicolas Winding Refn (PUSHER, DRIVE). Z DALEKA WIDOK JEST PIEKNY/IT LOOKS PRETTY FROM A DISTANCE, Anka Sasnal & Wilhelm Sasnal, Polen, VS, 2011, 77’, internationale première Het speelfilmdebuut van kunstenaars Anka & Wilhelm Sasnal richt zich op een kleine Poolse gemeenschap tijdens een hete zomer. Iedereen staat op het punt te ontploffen of compleet tot stilstand te komen. Opgekropte agressie, haat, discriminatie, evenals angsten, verlangens en emotionele crises dreigen op te borrelen. Met een minimalistische, haast sobere stijl creëren de Sasnals een uiterst fysiek portret van een microgemeenschap die verandert in een zompig moeras, dat als vanzelf elke vorm van geweld absorbeert. RO-MEN-SEU JO/ROMANCE JOE, Lee Kwang-Kuk, Zuid-Korea, 2011, 115’, internationale première Lee Kwang-Kuk, voormalig assistant-regisseur van Hong Sang-Soo, speelt het verhaalspel met onmiskenbaar plezier in dit sierlijke speelfilmdebuut. In een web van onderling verbonden verhalen zoekt een filmmaker inspiratie en vindt die bij een serveerster die hem voor wat geld bereid is te vertellen over, bijvoorbeeld, de keer dat ze een suïcidale kerel ontmoette, genaamd Romance Joe. MULGOGI/A FISH, Park Hong-Min, Zuid-Korea, 2011, 105’, internationale première Park Hong-Mins speelfilmdebuut A FISH is de eerste 3-D film in de Tiger Awards Competitie. Stukje bij beetje onthult de filmmaker waar deze onfortuinlijke roadmovie de personages naar toe brengt. In een wegrestaurant haalt de hoofdpersoon, professor Lee, de detective op die zegt dat hij diens vermiste vrouw heeft gevonden op een eiland langs de kust. De mannen gaan op weg naar de zee, maar die nacht heeft de professor een bijzondere droom. GUI LAI DE REN/RETURN TO BURMA, Midi Z, Taiwan, Burma, 2011, 84’, Europese première RETURN TO BURMA, het speelfilmdebuut van Midi Z, biedt een uniek en authentiek verhaal uit Birma (Myanmar). Xing-hong, een Birmese gastarbeider in Taiwan, heeft de taak om de stoffelijke resten van een vriend naar hun geboorteland terug te brengen. Thuis is er het vrolijke weerzien met familie en vrienden. Jonge mensen zingen nog steeds romantische liedjes en dromen over werken in het buitenland, zoals zijn jongere broer. Xing-hong begint dicht bij huis te zoeken naar zakelijke mogelijheden. SUDOESTE/SOUTHWEST, Eduardo Nunes, Brazilië, 2011, 128’, Europese première, Hubert Bals Fonds-film SUDOESTE, een fantasievol en mysterieus verhaal gefilmd in adembenemend zwartwit, is Eduardo Nunes’ speelfilmdebuut, volgend op meerdere succesvolle korte films waarvan er drie vertoond werden door het IFFR. Gesitueerd in een slaperig Braziliaans kuststadje, lijken een baby, een meisje en een vrouw, allen Clarice genaamd, hun (of is het: haar) leven in één enkele dagen te leven. L, Babis Makridis, Griekenland, 2012, 86’, Europese première De hoofdpersoon in L, een man van veertig jaar, werkt en leeft in zijn auto. Hij kwijt zich zorgvuldig en gezagsgetrouw aan zijn taak als chauffeur. Als hij op een dag zijn baan kwijtraakt, besluit hij naar een andere vorm van transport uit te kijken. Het speelfilmdebuut van Babis Makridis, een unieke combinatie van abstracte komedie en existentieel drama, is gevuld met opmerkelijke dialogen, een hortende Mondscheinsonate en een prachtig lied over beren. TOKYO PLAYBOY CLUB, Okuda Yosuke, Japan, 2011, 97’, Europese première In 2010 maakte de jonge filmmaker Okuda Yosuke naam met zijn low-budget gangsterkomedie HOT AS HELL: THE DEADBEAT MARCH. Dit jaar keert hij terug met zijn eerste commerciële film, een droogkomisch misdaadverhaal gesitueerd aan de rand van de Japanse samenleving. Een gangsterdrama over mensen die vooral instinctief leven resulterend in roekeloos gedrag, slechte beslissingen en geweld. Tiger Awards Competitie voor Korte FIlms 2012 THE MEANING OF STYLE, Phil Collins, Maleisië, 2012, 5’, wereldpremière Een bedrieglijk complexe Maleisische mijmering met een cast van skinheads, vlinders en de geluiden van Gruff Rhys en Y Niwl in volmaakte harmonie. AS ONDAS/THE WAVES, Miguel Fonseca, Portugal, 2012, 22’, wereldpremière Een deskundig uitgevoerde, moeiteloos kosmische topografie van branding, zee en zand door een rijzende ster van de Portugese cinema. SCENE SHIFTS, IN SIX MOVEMENTS, Jani Ruscica, Finland, Germany, Denmark, 2012, 15’, World premiere Nieuwste werk van Finse kunstenaar Jani Ruscica (retrospectief IFFR 2008) laveert tussen beschrijvingen van locaties in woord, beeld en muziek. BIG IN VIETNAM, Mati Diop, Frankrijk, 2012, 29’, wereldpremière Diop, Tiger Award voor Korte Film-winnaar 2010 met korte film ATLANTIQUES, heeft twee nieuwe films, waaronder BIG IN VIETNAM, een mysterieus verhaal over een regisseur die afdwaalt tijdens het filmen. Ook de tweede film, SNOW CANON, wordt vertoond in het korte filmprogramma. AL BAHTH AN MADINA - FI AWRAAQ SEIN/IN SEARCH OF A CITY (IN THE PAPERS OF SEIN), Hala Elkoussy, Egypte, Groot-Brittannië, 2012, 34’, wereldpremière De tocht van flâneuse Sein wordt een gelaagde liefdesverklaring aan the City, Caïro. Geschoten vóór, maar gemonteerd na de Egyptische revolutie. POSTCARD FROM SOMOVA, ROMANIA, Andreas Horvath, Oostenrijk, 2012, 20’, wereldpremière Het leven aan de Donaudelta staat bijna stil - maar niet helemaal. De ansichtkaart is een passend anachronisme voor een bericht uit deze onopvallende plek. AGATHA, Beatrice Gibson, Groot-Brittannië, 2012, 14’, wereldpremière Psychoseksuele sciencefiction over een planeet zonder spraak. Gebaseerd op een droom van de radicale Britse componist Cornelius Cardew. FIELD NOTES FROM A MINE, Martijn van Boven, Tom Tlalim, Nederland, 2012, 20’, wereldpremière Abstracte documentaire over een dataomgeving. Gebaseerd op een lijst met steden, dorpen en naamloze plaatsen die deel uitmaakten van oude pelgrimroutes in Noord-Afrika. SPRINGTIME, Jeroen Eisinga, Nederland, 2012, 19’, wereldpremière 'Een bevrijdende ervaring', noemde maker Eisinga deze performance, waarbij zijn lichaam in bezit genomen wordt door insecten. De kijker kan het meebeleven. GENERATOR, Makino Takashi, Japan, 2011, 20’, internationale première Generator is gemaakt in reactie op de ramp in Fukushima en visualiseert Tokio als eroderende metropool, onder duistere klanken van Jim O'Rourke. IM FREIEN/IN THE OPEN, Albert Sackl, Oostenrijk, 2011, 23’, internationale première Verblijf van drie maanden op IJsland, door de camera lineair gecondenseerd tot 23 minuten. Een existentialistisch portret in een overweldigende setting. LIGHT ESCAPES THROUGH THE INTERVALS, Tasaka Naoko, VS, 2011, 15’, internationale première Een poging om te denken zonder taal. Point-of-view, waarneming, flexibiliteit… en surf! LA MALADIE BLANCHE/THE WHITE DISEASE, Christelle Lheureux, Frankrijk, 2011, 42’, internationale première Een nachtelijk feestje in een Frans bergdorp, een reflectie op de essentie van ons bestaan en een monster dat het op meisjes gemunt heeft. SHADOW LIFE, Cao Fei, China, 2011, 10’, Europese première Hoe zoiets oubolligs als een schaduwspel met handen tot een hogere kunstvorm kan worden verheven. Een spitsvondige en scherpe animatie. I'M LISA, Charlotte Lim Lay Kuen, Maleisië, 2010, 8’, Europese première Bijna sensuele observatie van een jonge schoonmaakster. De warmte van een Maleisische avond is voelbaar. MANQUE DE PREUVES/LACK OF EVIDENCE, Hayoun Kwon, Frankrijk, 2011, 9’ Experimentele animatiedocumentaire vertelt het tragische verhaal van een Nigeriaanse vluchteling die verstrikt raakt in de Europese bureaucratie. EL ARCA/THE ARC, Cristóbal León, Joaquín Cociña, Nederland, Chili, 2011, 17’ In deze Ark van Noach gaat na een idyllisch begin alles grondig mis. De acteurs van papier-maché wekken levensechte gevoelens op. 5000 FEET IS THE BEST, Omer Fast, USA, Frankrijk, Ierland, 2011, 27’ Deze film is gebaseerd op gesprekken met anonieme bestuurders van Predator-drones, die voor het Amerikaanse leger onbemande vluchten boven Afghanistan en Pakistan uitvoeren. OVOS DE DINOSSAURO NA SALA DE ESTAR/DINOSAUR EGGS IN THE LIVING ROOM, Rafael Urban, Brazilië, 2011, 12’ Zeer eigenzinnig portret van excentrieke weduwe, die de imposante collectie fossielen en documentatie van wijlen haar man Guido beheert. DRAUDŽIAMI JAUSMAI/RESTRICTED SENSATION, Deimantas Narkevicius, Litouwen, Spanje, 2011, 46’ Verontrustende korte film vertelt over de systematische homofobie van het sovjetregime via de ervaringen van een ambitieuze regisseur in Vilnius. BOBBY YEAH, Robert Morgan, Groot-Brittannië, 2011, 23’ Een adembenemend bizarre, hilarisch huiveringwekkende stopmotionsage rond een submenselijke onruststoker die het op gevaarlijke wijze niet meer bolwerkt. Het 41e International Film Festival Rotterdam heeft plaats van 25 januari tot en met 5 februari 2012. Het festivalprogramma is onderverdeeld in de secties Bright Future (nieuw werk van beginnende filmmakers inclusief de Tiger Awards Competities voor lange en korte films), Spectrum (nieuwe films van bekende en/of ervaren regisseurs inclusief het korte filmprogramma Spectrum: Shorts) en Signals (retrospectieven en filmprogramma’s rond actuele of historische thema’s). Donderdag 19 januari verschijnt het complete festivalprogramma in de IFFR Special, een bijlage van de Volkskrant, op www.filmfestivalrotterdam.com en als app voor iPhone en Android. Vrijdagavond 20 januari start om 20:00 uur de online ticketverkoop. Voor Tiger Friends en Unlimited Pas-houders start de online kaartverkoop een dag vóór de reguliere verkoop, op donderdag 19 januari om 20:00 uur. (Einde persbericht) Persinformatie: IFFR Press Office, Bert-Jan Zoet / Nancy van Oorschot [email protected], tel 010 8909090

41e International Film Festival Rotterdam
25 januari – 5 februari 2012

PERSBERICHT 11 januari 2012

IFFR maakt Tiger Awards Competities bekend
• Eric Khoo en Samuel Maoz in Tiger Awards Jury


Het International Film Festival Rotterdam heeft vijftien films geselecteerd voor de Tiger Awards Competitie. In de selectie, die zoals elk jaar bestaat uit eerste of tweede speelfilms, zijn acht wereldpremières opgenomen. De films strijden om drie gelijkwaardige Hivos Tiger Awards, waaraan voor ieder een bedrag is verbonden van 15.000 euro. Vijf competitiefilms kwamen mede tot stand dankzij een bijdrage van het Hubert Bals Fonds.
De Tiger Awards Competitie voor Korte Films 2012 omvat eenentwintig films van vijf tot zesenvijftig minute lengte. Negen van deze films gaan tijdens het IFFR in wereldpremière.



Jury Tiger Awards Competitie 2012
De jury van de zeventiende Tiger Awards Competitie bestaat uit actrice en filmmaakster Helena Ignez uit Brazilië, ster uit Rogerio Sganzerla’s THE RED LIGHT BANDIT, en mede-oprichtster van de legendarische filmproductiemaatschappij Belair; Ludmila Cvikova, hoofd internationale programmering van het Doha Film Institute in Quatar en voormalig programmeur van het International Film Festival Rotterdam; Tine Fischer, directeur van CPH:DOX, het internationale documentaire filmfestival in Kopenhagen, Denemarken; filmmaker Eric Khoo uit Singapore, waarvan het IFFR de animatiefilm TATSUMI vertoond; filmmaker Samuel Maoz uit Israël, wiens speelfilmdebuut LEBANON als project werd gelanceerd tijdens de CineMart en die vervolgens in Venetië werd bekroond met de Gouden Leeuw. De winnaars van de Hivos Tiger Awards worden bekend gemaakt op vrijdag 3 februari.

Jury Tiger Awards Competitie voor Korte Films 2012
Het IFFR verwelkomt in de jury voor de Tiger Awards Competitie voor Korte Films filmmaakster en filmproducente Rania Stephan uit Libanon, wier eerste lange documentaire THE THREE DISAPPEARANCES OF SOAD HOSNI vertoond wordt in het festival; filmcurator en schrijfster Andréa Picard uit Canada, die werkte voor de Cinematheque Ontario en de Wavelengths-sectie van het Toronto International Film Festival samenstelde; en filmcritica en scenarioschrijfster Dana Linssen uit Nederland, hoofdredactrice van de Filmkrant en filmjournaliste van NRC Handelsblad. De jury reikt de drie gelijkwaardige Tiger Awards voor Korte Film (3.000 euro) uit aan de winnaars op maandag 30 januari.


Tiger Awards Competitie voor eerste en tweede speelfilms 2012

DE JUEVES A DOMINGO/THURSDAY TILL SUNDAY, Dominga Sotomayor, Chili/Nederland, 2012, 96’, wereldpremière, Hubert Bals Fonds-film
Sotomayors speelfilmdebuut, kundig geschoten door Barbara Alvarez, is een Chileense road movie die zich afspeelt in en om de auto van een doorsneegezin. Vanuit het perspectief van de kinderen op de achterbank, vertrekt het gezin voor een vierdaagse vakantie naar het noorden, terwijl het huwelijk uiteenvalt. Dominga Sotomayors korte film VIDEOJUEGO werd vertoond in IFFR 2010. DE JUEVES A DOMINGO was geselecteerd voor de Cinéfondation Résidence 2010 van het filmfestival van Cannes.

BABAMIN SESI/VOICE OF MY FATHER, Orhan Eskiköy & Zeynel Dogan, Turkije, Duitsland, 2011, 87’, wereldpremière, Hubert Bals Fonds-film
VOICE OF MY FATHER is een krachtige meditatie over identiteit en familiebanden, alsmede een diepzinnig portret van een land in overgang. Co-regisseur Zeynel Dogan speelt het personage Zeynel die met zijn zwangere vrouw leeft in Diyarbakir, terwijl zijn moeder alleen in het oude familiehuis woont in een bijna verlaten dorp. Eskiköy en Dogan maakten gezamenlijk korte films en de lange documentaire ON THE WAY TO SCHOOL. VOICE OF MY FATHER is fictie, gebaseerd op de familiegeschiedenis van Zeynel Dogan.

O SOM AO REDOR/NEIGHBOURING SOUNDS, Kleber Mendonça Filho, Brazilië, 2012, 100’, wereldpremière, Hubert Bals Fonds-film
Voor zijn pakkende, zich langzaam ontvouwende speelfilmdebuut werkte Kleber Mendonça Filho het thema uit van ELETRODOMÉSTICA, een van zijn korte films. In de middenklasse-straat waar een rijke familie veel huizen bezit, neemt het leven een onverwachte wending als een beveiligingsbedrijf zijn diensten aanbiedt aan de bewoners. De aanwezigheid van de beveiligers geeft een gevoel van veiligheid maar voedt ook de bezorgdheid in een cultuur die is gebaseerd op angst. In 2007 presenteerde het IFFR vijf korte films van Kleber Mendonça Filho als ‘Profiel’ in het korte film-programma.

ZHIT/LIVING, Vasily Sigarev, Rusland, 2012, 119’, wereldpremière
Vasily Sigarevs tweede speelfilm na zijn enthousiast ontvangen WOLFY, is een meedogenloos portret van het leven in een winterse, Russische stad waar de personages hun eigen beproevingen ondergaan. Een moeder wil haar tweelingdochters herenigen; na een trouwceremonie wordt de liefde van een jong koppel op brute wijze getest; een jongen wil zijn van hem vervreemde vader zien, ondanks de protesten van zijn moeder. De gevierde jonge toneelschrijver en filmmaker Vasily Sigarev presenteert een onsentimentele, ernstige en persoonlijke film over de complexiteit van het leven – en de dood.

JIDAN HE SHITOU/EGG AND STONE, Huang Ji, China, 2012, 97’, wereldpremière
In het Hunan provinciestadje waar ze is geboren, filmde Huang Ji haar stijlvolle eerste speelfilm, een stilletjes verontrustend drama over de veertienjarige Honggui, die bij haar oom en tante op het platteland woont. Ze lijkt niet erg welkom. Haar ouders wilden haar voor twee jaar uitbesteden aan familie zodat zij in de grote stad kunnen werken, maar intussen zijn zeven jaar voorbij gegaan. In 2009 presenteert Huang Ji haar middellange fictiefilm THE WARMTH OF ORANGE PEEL tijdens de Berlinale.

KLIP/CLIP, Maja Milos, Servië, 2012, 100’, wereldpremière
Maja Miloš’s speelfilmdebuut is een dynamisch, verontrustend portret van eigentijdse jeugd. Jasna, onbevreesd gespeeld door Isidora Simijonovic, is een mooie tiener. Met thuis een terminaal zieke vader een een ontmoedigde moeder, is ze ontgoocheld door gebrek aan glamour in het leven in de afgelegen Servische stad. Ze komt tegen alles en iedereen - inclusief zichzelf - in verzet en begint woest te experimenteren met seks, drugs en het domweg doden van de tijd.

SIN MAYSAR FON TOK MA PROI PROI /IN APRIL THE FOLLOWING YEAR, THERE WAS A FIRE, Wichanon Somumjarn, Thailand, 2012, 76’, wereldpremière, Hubert Bals Fonds-film
Op het eerste gezicht een sfeervol portret van een jongeman die naar zijn thuisstad in Noord-Thailand terugkeert om tijdens de heetste maand van het jaar de bruiloft van zijn vriend bij te wonen, groeit Wichanon Somumjarns speelfilmdebuut in tweede instantie uit tot een semi-autobiografie en een reis naar het labyrint van de werkelijkheid en de fantasie, verleden en heden, het persoonlijke en het politieke.

SVARTUR Á LEIK/BLACK'S GAME, Óskar Thor Axelsson, IJsland, 2012, 100’, wereldpremière
Reykjavik, april 1999: IJslands criminele wereld bevindt zich in een geweldsspiraal en de nog jonge Stebbi raakt verzeild in een wereld van drugsdealers, blondines, beroving en moord. Het speelfilmdebuut van Óskar Thor Axelsson is gebaseerd op de IJslandse gangster-bestseller Black Curse van Stefán Máni en werd geproduceerd door Nicolas Winding Refn (PUSHER, DRIVE).

Z DALEKA WIDOK JEST PIEKNY/IT LOOKS PRETTY FROM A DISTANCE, Anka Sasnal & Wilhelm Sasnal, Polen, VS, 2011, 77’, internationale première
Het speelfilmdebuut van kunstenaars Anka & Wilhelm Sasnal richt zich op een kleine Poolse gemeenschap tijdens een hete zomer. Iedereen staat op het punt te ontploffen of compleet tot stilstand te komen. Opgekropte agressie, haat, discriminatie, evenals angsten, verlangens en emotionele crises dreigen op te borrelen. Met een minimalistische, haast sobere stijl creëren de Sasnals een uiterst fysiek portret van een microgemeenschap die verandert in een zompig moeras, dat als vanzelf elke vorm van geweld absorbeert.

RO-MEN-SEU JO/ROMANCE JOE, Lee Kwang-Kuk, Zuid-Korea, 2011, 115’, internationale première
Lee Kwang-Kuk, voormalig assistant-regisseur van Hong Sang-Soo, speelt het verhaalspel met onmiskenbaar plezier in dit sierlijke speelfilmdebuut. In een web van onderling verbonden verhalen zoekt een filmmaker inspiratie en vindt die bij een serveerster die hem voor wat geld bereid is te vertellen over, bijvoorbeeld, de keer dat ze een suïcidale kerel ontmoette, genaamd Romance Joe.

MULGOGI/A FISH, Park Hong-Min, Zuid-Korea, 2011, 105’, internationale première
Park Hong-Mins speelfilmdebuut A FISH is de eerste 3-D film in de Tiger Awards Competitie. Stukje bij beetje onthult de filmmaker waar deze onfortuinlijke roadmovie de personages naar toe brengt. In een wegrestaurant haalt de hoofdpersoon, professor Lee, de detective op die zegt dat hij diens vermiste vrouw heeft gevonden op een eiland langs de kust. De mannen gaan op weg naar de zee, maar die nacht heeft de professor een bijzondere droom.

GUI LAI DE REN/RETURN TO BURMA, Midi Z, Taiwan, Burma, 2011, 84’, Europese première
RETURN TO BURMA, het speelfilmdebuut van Midi Z, biedt een uniek en authentiek verhaal uit Birma (Myanmar). Xing-hong, een Birmese gastarbeider in Taiwan, heeft de taak om de stoffelijke resten van een vriend naar hun geboorteland terug te brengen. Thuis is er het vrolijke weerzien met familie en vrienden. Jonge mensen zingen nog steeds romantische liedjes en dromen over werken in het buitenland, zoals zijn jongere broer. Xing-hong begint dicht bij huis te zoeken naar zakelijke mogelijheden.

SUDOESTE/SOUTHWEST, Eduardo Nunes, Brazilië, 2011, 128’, Europese première, Hubert Bals Fonds-film
SUDOESTE, een fantasievol en mysterieus verhaal gefilmd in adembenemend zwartwit, is Eduardo Nunes’ speelfilmdebuut, volgend op meerdere succesvolle korte films waarvan er drie vertoond werden door het IFFR. Gesitueerd in een slaperig Braziliaans kuststadje, lijken een baby, een meisje en een vrouw, allen Clarice genaamd, hun (of is het: haar) leven in één enkele dagen te leven.

L, Babis Makridis, Griekenland, 2012, 86’, Europese première
De hoofdpersoon in L, een man van veertig jaar, werkt en leeft in zijn auto. Hij kwijt zich zorgvuldig en gezagsgetrouw aan zijn taak als chauffeur. Als hij op een dag zijn baan kwijtraakt, besluit hij naar een andere vorm van transport uit te kijken. Het speelfilmdebuut van Babis Makridis, een unieke combinatie van abstracte komedie en existentieel drama, is gevuld met opmerkelijke dialogen, een hortende Mondscheinsonate en een prachtig lied over beren.

TOKYO PLAYBOY CLUB, Okuda Yosuke, Japan, 2011, 97’, Europese première
In 2010 maakte de jonge filmmaker Okuda Yosuke naam met zijn low-budget gangsterkomedie HOT AS HELL: THE DEADBEAT MARCH. Dit jaar keert hij terug met zijn eerste commerciële film, een droogkomisch misdaadverhaal gesitueerd aan de rand van de Japanse samenleving. Een gangsterdrama over mensen die vooral instinctief leven resulterend in roekeloos gedrag, slechte beslissingen en geweld.



Tiger Awards Competitie voor Korte FIlms 2012

THE MEANING OF STYLE, Phil Collins, Maleisië, 2012, 5’, wereldpremière
Een bedrieglijk complexe Maleisische mijmering met een cast van skinheads, vlinders en de geluiden van Gruff Rhys en Y Niwl in volmaakte harmonie.

AS ONDAS/THE WAVES, Miguel Fonseca, Portugal, 2012, 22’, wereldpremière
Een deskundig uitgevoerde, moeiteloos kosmische topografie van branding, zee en zand door een rijzende ster van de Portugese cinema.

SCENE SHIFTS, IN SIX MOVEMENTS, Jani Ruscica, Finland, Germany, Denmark, 2012, 15’, World premiere
Nieuwste werk van Finse kunstenaar Jani Ruscica (retrospectief IFFR 2008) laveert tussen beschrijvingen van locaties in woord, beeld en muziek.

BIG IN VIETNAM, Mati Diop, Frankrijk, 2012, 29’, wereldpremière
Diop, Tiger Award voor Korte Film-winnaar 2010 met korte film ATLANTIQUES, heeft twee nieuwe films, waaronder BIG IN VIETNAM, een mysterieus verhaal over een regisseur die afdwaalt tijdens het filmen. Ook de tweede film, SNOW CANON, wordt vertoond in het korte filmprogramma.

AL BAHTH AN MADINA - FI AWRAAQ SEIN/IN SEARCH OF A CITY (IN THE PAPERS OF SEIN), Hala Elkoussy, Egypte, Groot-Brittannië, 2012, 34’, wereldpremière
De tocht van flâneuse Sein wordt een gelaagde liefdesverklaring aan the City, Caïro. Geschoten vóór, maar gemonteerd na de Egyptische revolutie.

POSTCARD FROM SOMOVA, ROMANIA, Andreas Horvath, Oostenrijk, 2012, 20’, wereldpremière
Het leven aan de Donaudelta staat bijna stil - maar niet helemaal. De ansichtkaart is een passend anachronisme voor een bericht uit deze onopvallende plek.

AGATHA, Beatrice Gibson, Groot-Brittannië, 2012, 14’, wereldpremière
Psychoseksuele sciencefiction over een planeet zonder spraak. Gebaseerd op een droom van de radicale Britse componist Cornelius Cardew.

FIELD NOTES FROM A MINE, Martijn van Boven, Tom Tlalim, Nederland, 2012, 20’, wereldpremière
Abstracte documentaire over een dataomgeving. Gebaseerd op een lijst met steden, dorpen en naamloze plaatsen die deel uitmaakten van oude pelgrimroutes in Noord-Afrika.

SPRINGTIME, Jeroen Eisinga, Nederland, 2012, 19’, wereldpremière
'Een bevrijdende ervaring', noemde maker Eisinga deze performance, waarbij zijn lichaam in bezit genomen wordt door insecten. De kijker kan het meebeleven.

GENERATOR, Makino Takashi, Japan, 2011, 20’, internationale première
Generator is gemaakt in reactie op de ramp in Fukushima en visualiseert Tokio als eroderende metropool, onder duistere klanken van Jim O'Rourke.

IM FREIEN/IN THE OPEN, Albert Sackl, Oostenrijk, 2011, 23’, internationale première
Verblijf van drie maanden op IJsland, door de camera lineair gecondenseerd tot 23 minuten. Een existentialistisch portret in een overweldigende setting.

LIGHT ESCAPES THROUGH THE INTERVALS, Tasaka Naoko, VS, 2011, 15’, internationale première
Een poging om te denken zonder taal. Point-of-view, waarneming, flexibiliteit… en surf!

LA MALADIE BLANCHE/THE WHITE DISEASE, Christelle Lheureux, Frankrijk, 2011, 42’, internationale première
Een nachtelijk feestje in een Frans bergdorp, een reflectie op de essentie van ons bestaan en een monster dat het op meisjes gemunt heeft.

SHADOW LIFE, Cao Fei, China, 2011, 10’, Europese première
Hoe zoiets oubolligs als een schaduwspel met handen tot een hogere kunstvorm kan worden verheven. Een spitsvondige en scherpe animatie.

I'M LISA, Charlotte Lim Lay Kuen, Maleisië, 2010, 8’, Europese première
Bijna sensuele observatie van een jonge schoonmaakster. De warmte van een Maleisische avond is voelbaar.

MANQUE DE PREUVES/LACK OF EVIDENCE, Hayoun Kwon, Frankrijk, 2011, 9’
Experimentele animatiedocumentaire vertelt het tragische verhaal van een Nigeriaanse vluchteling die verstrikt raakt in de Europese bureaucratie.

EL ARCA/THE ARC, Cristóbal León, Joaquín Cociña, Nederland, Chili, 2011, 17’
In deze Ark van Noach gaat na een idyllisch begin alles grondig mis. De acteurs van papier-maché wekken levensechte gevoelens op.

5000 FEET IS THE BEST, Omer Fast, USA, Frankrijk, Ierland, 2011, 27’
Deze film is gebaseerd op gesprekken met anonieme bestuurders van Predator-drones, die voor het Amerikaanse leger onbemande vluchten boven Afghanistan en Pakistan uitvoeren.

OVOS DE DINOSSAURO NA SALA DE ESTAR/DINOSAUR EGGS IN THE LIVING ROOM, Rafael Urban, Brazilië, 2011, 12’
Zeer eigenzinnig portret van excentrieke weduwe, die de imposante collectie fossielen en documentatie van wijlen haar man Guido beheert.

DRAUDŽIAMI JAUSMAI/RESTRICTED SENSATION, Deimantas Narkevicius, Litouwen, Spanje, 2011, 46’
Verontrustende korte film vertelt over de systematische homofobie van het sovjetregime via de ervaringen van een ambitieuze regisseur in Vilnius.

BOBBY YEAH, Robert Morgan, Groot-Brittannië, 2011, 23’
Een adembenemend bizarre, hilarisch huiveringwekkende stopmotionsage rond een submenselijke onruststoker die het op gevaarlijke wijze niet meer bolwerkt.

Het 41e International Film Festival Rotterdam heeft plaats van 25 januari tot en met 5 februari 2012. Het festivalprogramma is onderverdeeld in de secties Bright Future (nieuw werk van beginnende filmmakers inclusief de Tiger Awards Competities voor lange en korte films), Spectrum (nieuwe films van bekende en/of ervaren regisseurs inclusief het korte filmprogramma Spectrum: Shorts) en Signals (retrospectieven en filmprogramma’s rond actuele of historische thema’s).
Donderdag 19 januari verschijnt het complete festivalprogramma in de IFFR Special, een bijlage van de Volkskrant, op www.filmfestivalrotterdam.com en als app voor iPhone en Android. Vrijdagavond 20 januari start om 20:00 uur de online ticketverkoop. Voor Tiger Friends en Unlimited Pas-houders start de online kaartverkoop een dag vóór de reguliere verkoop, op donderdag 19 januari om 20:00 uur.

(Einde persbericht)

Persinformatie:
IFFR Press Office, Bert-Jan Zoet / Nancy van Oorschot
[email protected], tel 010 8909090

Ontvang exclusief nieuws

Ben je een journalist? Of werk je voor een dagblad, tijdschrift of blog?
Meld je aan en krijg als eerste toegang tot ons nieuws.

Aanmelden

Ontvang het laatste International Film Festival Rotterdam nieuws via RSS.

Of abonneer handmatig met de Atom URL