IFFR eert filmmakers Ossang, Dorsky en Villaronga

PERSBERICHT 21 oktober 2010

Het International Film Festival Rotterdam (26 januari tot en met 6 februari 2011) eert tijdens de 40e editie de filmmakers FJ Ossang (Frankrijk), Agustí Villaronga (Spanje) en Nathaniel Dorsky (USA) met oeuvre-overzichten. Het festival vertoont hun nieuwe films en eerdere werk. De filmmakers komen naar Rotterdam voor inleidingen en vraaggesprekken met het publiek.

FJ Ossang
Het filmische oeuvre van FJ Ossang (vier lange en vijf korte films) is expressief, duister en speelt met conventies uit thriller- en sf-genrefilms. Kenmerkend zijn de muzikale referenties naar post-punk en industriële bands als Killing Joke, Tuxedomoon en Throbbing Gristle.
Schrijver, zanger en cineast Ossang (1956) start zijn artistieke loopbaan midden jaren zeventig met de publicatie van poëtische teksten, de oprichting van het literaire magazine Cée en, vanaf 1979, optredens met zijn band MKB Fraction Provisoire. Hij debuteert als filmmaker in 1982 met de korte film LA DERNIÈRE ÉNIGME, tevens zijn afstudeerproject aan de filmacademie in Parijs. In 1985 vertoonde het IFFR Ossang’s speelfilmdebuut L’AFFAIRE DES DIVISIONS MORITURI en zijn korte fictiefilm ZONA INQUINATA. Zijn hallucinerende road movie DOCTEUR CHANCE (1997), met Clash-frontman Joe Strummer, werd geselecteerd voor de competitie van het filmfestival van Locarno en zijn korte film SILENCIO (2006) werd in Frankrijk bekroond met de prestigieuze Prix Jean Vigo. In DHARMA GUNS (2010) dat in première ging in het filmfestival van Venetië, werkt Ossang opnieuw met de Britse acteur en rockzanger Guy McKnight en de Franse acteurs Elvire en Lionel Tua.

Agustí Villaronga
Cineast Agustí Villaronga (1953) verfilmt in bedachtzame stijl en met grandioos oog voor detail verhalen die zijn doortrokken van innerlijke strijd, religie, erotiek, dood en, soms, uitbarstingen van gruwel en geweld. Hij is vanaf 1976 actief als regisseur, scenarioschrijver en acteur. Zijn oeuvre omvat vier korte films, vijf speelfilms, twee televisiefilms, twee documentaires en twee afleveringen van Spaanse televisieseries. Villaronga's imposante lange filmdebuut TRAS EL CRISTAL (1987) is een omstreden werk doordat hij puurheid en monstrositeit bijeenbrengt. Sterke, surrealistisch getinte films als EL NIÑO DE LA LUNA (met Dead Can Dance-soundtrack en hoofdrol voor lead singer Lisa Gerrard, 1989), EL MAR (2000) en ARO TOLBUKHIN. EN LA MENTE DEL ASESINO (2002) zorgen voor een groeiende internationale erkenning van Villaronga's werk. Zijn nieuwe film PA NEGRA (BLACK BREAD, 2010) ging in premiere in de competitie van het filmfestival van San Sebastian. De rol van actrice Nora Navas wordt bekroond met de Zilveren Schelp.

Nathaniel Dorsky
Nathaniel Dorsky (1943) behoort in zekere zin tot de ‘klassieke’ Amerikaanse avant-garde cineasten maar hij is daarbinnen een relatieve laatbloeier. Hij filmt zijn oogverblindende, verstilde opnames op 16mm en projecteert deze met 18 beelden per seconde (“sacred speed” in zijn woorden). Om de volledige aandacht voor zijn films te bewerkstelligen wordt zijn werk in volledige stilte vertoond. Zijn oeuvre heeft geen onderwerp en verwijst niet naar de realiteit: de beelden staan louter op zichzelf.
Dorsky maakte twintig korte films van ongeveer 10 tot 30 minuten. Het filmfestival van Toronto vertoonde onlangs in het Wavelengths-programma zijn nieuwe lyrische films AUBADE, COMPLINE en PASTOURELLE (2010). In zijn in 2004 gepubliceerde boek ‘Devotional Cinema’ licht Dorsky zijn visie op de transformatieve kracht van filmkijken, invloeden en aan het boedhisme verwante filosofie toe.

IFFR 2011: Signals
Signals is een van de drie hoofdsecties van het International Film Festival Rotterdam, naast Bright Future (films van beginnende filmmakers en de Tiger Awards Competities) en Spectrum (films van gevorderde regisseurs). In Signals vertoont het IFFR actuele of historische themaprogramma’s en oeuvre-overzichten. Tijdens IFFR 2011 omvat Signals naast de oeuvre-overzichten van Dorsky, Villaronga en Ossang, ‘Red Westerns’ (westerns van Sovjet- en Oosteuropese makelij), ‘Out of Fashion’ (een programma over de wisselwerking tussen de modeindustrie en onafhankelijke filmmakers) en ‘Raiding Africa’, een themaprogramma over de Chinees-Afrikaanse verhoudingen met onder meer in China gemaakt nieuw werk van Afrikaanse filmmakers. Meer programma’s in Signals worden later bekend gemaakt.

Het programma van het 40e International Film Festival Rotterdam verschijnt donderdag 20 januari 2011 als bijlage bij de Volkskrant en tegelijkertijd online op www.filmfestivalrotterdam.com. De online kaartverkoop via www.filmfestivalrotterdam.com start voor Tiger Friends op donderdag 20 januari om 20.00 uur en voor overige belangstellenden op vrijdag 21 januari om 20.00 uur. De festivalkassa in de Doelen (ingang Willem Burger Zaal, Kruisplein) is geopend vanaf dinsdag 25 januari om 09.00 uur. Het festival heeft plaats van 26 januari tot en met 6 februari 2011.

(Einde persbericht)

Noot aan de redactie, niet voor publicatie:

Persinformatie: IFFR Press Office, Bert-Jan Zoet, press@filmfestivalrotterdam.com, 010-8909090



Over International Film Festival Rotterdam

With nearly 330,000 admissions and over 2,400 film professionals attending, IFFR is one of the largest audience and industry-driven film festivals in the world, offering a high quality line-up of fiction and documentary feature films, short films, exhibitions, performances, masterclasses and talks.IFFR actively supports new and adventurous filmmaking talent through numerous industry initiatives including co-production market CineMart, the Reality Check conference, the BoostNL initiative, the Hubert Bals Fund and Rotterdam Lab. IFFR's 49th edition takes place from Wednesday 22 January to Sunday 2 February 2020. More information can be found at IFFR.com.